2011-03-01, 21:30
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Em1x
Hur länge varar resultatet från mönstringen?

Mönstrade förra året i april och undrar om jag kan skriva upp mig på GMU 3 eller 4 utan att behöva mönstra om, speciellt nu med det nya systemet på G.

(GMU 3 och 4
Ansökningsperiod: Från 2011-02-28 till 2011-04-10
Utbildningsstart: 2011-08-08/2011-09-26) - taget från www.mil.se

mvh Emil
https://www.flashback.org/sp29201204
2011-03-01, 21:49
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Visst görs mönstringen på regementena som det var med värnplikt?

Nej mönstringen görs på Rekryteringsmyndighetens (Gamla Pliktverket) kontor.
2011-03-01, 22:30
Medlem
Silvermoons avatar
Visst kommer det att vara enklare att komma in på GMU om man söker för hemvärnet?

Jag är rädd att jag kommer få relativt sunkiga betyg i tjänstbarhet(pollenallergi) och psyke(Shit happens, uppenbarligen är man automatiskt labil pga detta).

Dock verkar det finnas många platser på HV och jag är den ende iaf här i tråden som kommer söka HV som det verkar?
2011-03-01, 23:09
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Visst kommer det att vara enklare att komma in på GMU om man söker för hemvärnet?

Jag är rädd att jag kommer få relativt sunkiga betyg i tjänstbarhet(pollenallergi) och psyke(Shit happens, uppenbarligen är man automatiskt labil pga detta).

Dock verkar det finnas många platser på HV och jag är den ende iaf här i tråden som kommer söka HV som det verkar?

Jag tycker du ska sticka dit och tänka att du kommer få bra resultat och göra ditt bästa... så får du se vad psykologen och läkaren säger. Jag har kompisar som gjort lumpen som inte tål pollen. Beror nog på hur illa det är för din del? Det kan du inte ändra på men psyket och ditt tänkande kan du ändra på. - tänk istället att du kommer få bra resultat i övriga moment.
2011-03-02, 02:14
Medlem
Delen på jägartestet där man ska sitta på bänken o resa sig upp på ett ben. Har man ryggsäcken på sig då också o hur många gånger kör man på varje ben?
2011-03-02, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
Delen på jägartestet där man ska sitta på bänken o resa sig upp på ett ben. Har man ryggsäcken på sig då också o hur många gånger kör man på varje ben?

När jag mönstrade, typ 2007 så var det utan ryggsäck och 5 ggr/ben.
Du ska vara stabil och ha god balans medan du reser dig också, inte bara rycka upp.
2011-03-02, 14:05
Medlem
Sgt.Rangers avatar
NEKA TILL GMU

I antagningsbeskedet stod det att man var tvungen att tacka ja eller nej innan 4 mars. Då undrar jag, kan man tacka ja och sen lämna återbud innan utbildningen börjar vid värsta scenario? De väll bara bättra att man hoppar ur innan utbildningen startar så reserverna har en chans?

Mvh
2011-03-02, 15:04
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Ranger
NEKA TILL GMU

I antagningsbeskedet stod det att man var tvungen att tacka ja eller nej innan 4 mars. Då undrar jag, kan man tacka ja och sen lämna återbud innan utbildningen börjar vid värsta scenario? De väll bara bättra att man hoppar ur innan utbildningen startar så reserverna har en chans?

Mvh

Det går, men om du redan tackat ja bör du ha en bra förklaring.
2011-03-02, 20:11
Medlem
jontäs avatar
Jag mönstrade förra året (april 2010) men nu blev det ju systemskifte och allt sånt.

Då hade jag inga fel hos läkaren men i oktober 2010 så skadade jag mig en aning i axeln och har nu fått en liten skada som är synlig.

Det som hände var att ligamenten som håller ner nyckelbenet blev utslitna och kommer nog inte att reparera sig själv utan operation, men om jag opererar mig så riskeras min axel att bli permanent förstörd.

Min axel ser ungefär ut såhär.
Dock är det ingen artros som det står på bilden.

http://www.impingement.se/users/27958/assets/108718_790304.jpg

Har inte haft problem med den och kommer med största sannolikhet inte ha det heller.

Det är endast en visuell skada som inte märks av när jag rör mig fysiskt, men jag skulle gärna vilja veta vad en "rekryteringsläkare" skulle säga om skadan.

vad tror ni om det?
2011-03-02, 20:44
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Jag mönstrade förra året (april 2010) men nu blev det ju systemskifte och allt sånt.

Då hade jag inga fel hos läkaren men i oktober 2010 så skadade jag mig en aning i axeln och har nu fått en liten skada som är synlig.

Det som hände var att ligamenten som håller ner nyckelbenet blev utslitna och kommer nog inte att reparera sig själv utan operation, men om jag opererar mig så riskeras min axel att bli permanent förstörd.

Har inte haft problem med den och kommer med största sannolikhet inte ha det heller.

Det är endast en visuell skada som inte märks av när jag rör mig fysiskt, men jag skulle gärna vilja veta vad en "rekryteringsläkare" skulle säga om skadan.

vad tror ni om det?

Jag skulle tro att läkaren kräver ett läkarintyg på din "skada" så han därefter kan bedömma. Ta med dig ett intyg till antagningen. Känner två som haft liknande skador. Den ena blev godkänd av läkaren och den andre fick tyvärr åka hem. Tror det är svårt och bedömma exakt vad läkaren kommer säga till dig, han kommer säkert se hur mycket rörlighet osv du har i axeln. Men som sagt, ta med läkarintyg.
2011-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Jag mönstrade förra året (april 2010) men nu blev det ju systemskifte och allt sånt...

vad tror ni om det?

Har exakt samma sak och har alltid undrat vad det är för något.. Gick då till läkaren utan någon större fundering och han sa inget om det heller.
Senast redigerad av Daaaas 2011-03-02 kl. 21:06.
2011-03-02, 23:28
Medlem
ViGillarHinkars avatar
Citat:

vad tror ni om det?

Jag tror vi har liknande skador. Fick min av att falla på marken över armen så den la sig längs med ryggen ungefär i höjd med axel. Nu sitter armen "löst på axeln" och går att dra ca 2 cm rakt ner från sitt riktiga läge. Jag berättade och visade för läkaren på PV. Han frågade om jag hade ont eller om jag var svag i axeln. Svarade nej och så va det inte mer med det..

edit, min läker inte heller av sig själv utan operation(inte på fyra år iallafall), de e bl.a därför jag tror vi kan ha liknande skada.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in