2011-05-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattethias
eftersom konkurrensen ökar blir jag bara mer TAGGAD! är det ingen annan som känner samma sak ?

Dessutom så är det rätt många av de 3000 som inte kommer att klara mönstringen, kanske inte ens dyker upp..

på min första mönstring prata man med folk hela dagen och det var sjukt många som inte klarat kraven ungefär hälften kändes det som.

här är statistiken från min första mönstring

Sökande Rekryttest Kallade Nominerade Behov Antagna
6 600------ 4 700----- 3 400------1 123-------817------- 838

så kanske 1200 klarar av mönstringen och ska kämpa om ca 500 platser.

Va o mönstrade till första omgången och kom in men drog hem efter en vecka men till saken, När jag mönstrade märker man ganska fort att det finns folk som inte har alla hästar i hagen som man brukar säga. Inte lätt att få så bra på någonting då
2011-05-10, 22:19
Medlem
Ska antagningspröva den 23e maj i gbg! Blev lite orolig dock över att det i brevet stod att P4, P7, livgardet och I19 inte beslutat om det ska genomföras utbildning där eller inte. (beslutet tas i juni tydligen). Som det ser ut i nuläget lär det ju inte bli några positiva beslut för vår del iaf..

Resterande utbildningsplatser förutom HV är ju bara på ledningsregementet, FMTS och trängregementet. Låter med andra ord som att det eventuellt är helt kört om man vill söka till en stridande befattning, som ex skyttesoldat under Gmu 3/4?
2011-05-10, 22:21
Medlem
Pakistans avatar
Förlåt, men vad finns det för fördelar med att bli antagen till GMU?
Kan man tjäna storkovan eller andra fördelar? Berätta gärna eftersom jag inte hittar något då det skett så många ändringar som göär det svårt och veta vad som gäller..
2011-05-10, 22:59
Bannlyst
Jag hoppas verkligen I19 kör igång i Juni då jag tänkte söka min GMU dit om jag kom in
2011-05-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Ska antagningspröva den 23e maj i gbg! Blev lite orolig dock över att det i brevet stod att P4, P7, livgardet och I19 inte beslutat om det ska genomföras utbildning där eller inte. (beslutet tas i juni tydligen). Som det ser ut i nuläget lär det ju inte bli några positiva beslut för vår del iaf..

Resterande utbildningsplatser förutom HV är ju bara på ledningsregementet, FMTS och trängregementet. Låter med andra ord som att det eventuellt är helt kört om man vill söka till en stridande befattning, som ex skyttesoldat under Gmu 3/4?

Jag delar verkligen din oro när det gäller den skrivelsen (att dom tar beslut i Juni). Men att alla dom fyra regementen inte skulle ha någon GMU har jag mycket svårt att tro. Men skulle det vara så då är katastrofen ett faktum för mig då jag också vill ha en stridande befattning. Just nu försöker jag bara tänka positivt och köra på! Man kan ju tyvärr inte göra mycket mer..
2011-05-11, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
Förlåt, men vad finns det för fördelar med att bli antagen till GMU?
Kan man tjäna storkovan eller andra fördelar? Berätta gärna eftersom jag inte hittar något då det skett så många ändringar som göär det svårt och veta vad som gäller..

Man tjänar relativt bra under utbildningen, du får 4500 i månaden och gratis boende o käk på garnisonen och givetvis kläder När du anställs så tjänar man ganska dåligt om man jämför med andra jobb som inte ställer krav på efter-gymnasial utbildning. Å andra sidan är Försvarsmakten en unik arbetsplats där du har möjligheter att göra saker du inte kan göra som kassabiträde på Coop forum och de som gör/har gjort lumpen träffade sina absolut bästa kompisar där.

Med andra ord är FM inte rätt väg att gå om du vill göra karriär och bli rik.
2011-05-11, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Man tjänar relativt bra under utbildningen, du får 4500 i månaden och gratis boende o käk på garnisonen och givetvis kläder När du anställs så tjänar man ganska dåligt om man jämför med andra jobb som inte ställer krav på efter-gymnasial utbildning. Å andra sidan är Försvarsmakten en unik arbetsplats där du har möjligheter att göra saker du inte kan göra som kassabiträde på Coop forum och de som gör/har gjort lumpen träffade sina absolut bästa kompisar där.

Med andra ord är FM inte rätt väg att gå om du vill göra karriär och bli rik.

men man kan ju göra sig en hacka när man är på utlandstjänst då du inte gör av med nå pengar dom flesta jag känner har alltid haft 125-150k när dom kommit hem från Afghanistan
2011-05-11, 08:00
Medlem
GlennGlenns avatar
Uttagning till GMU 1 juni i Kristianstad! Blir morgonpass i tre veckor framöver..!
Bör man yttra sig om att man har tränat thaiboxning eller kommer de att se det som något negativt? Syftar främst på att de då kanske ser en som en lite väl testostereonfylld nyvuxen..
2011-05-11, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Uttagning till GMU 1 juni i Kristianstad! Blir morgonpass i tre veckor framöver..!
Bör man yttra sig om att man har tränat thaiboxning eller kommer de att se det som något negativt? Syftar främst på att de då kanske ser en som en lite väl testostereonfylld nyvuxen..

är nog lugnt om du säger det
2011-05-11, 08:33
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
är nog lugnt om du säger det

Haha tänkte la det...

Förresten, drogtest, är det något som kommer utföras? Pisseprov eller dyl?
2011-05-11, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Haha tänkte la det...

Förresten, drogtest, är det något som kommer utföras? Pisseprov eller dyl?

näe tror jag inte jag har frågat runt hur det går till där på mönstringen och ingen har nämnt något om drogtest dock är jag inte orolig om dom skulle ta det då jag har rent mjöl i påsen
2011-05-11, 17:40
Medlem
Pakistans avatar
hur vet man vilken dag man ska mönstra, enda datumet och tiden som står är:

"du anmäler dig i receptionen 08.00 den 10 juni 2011"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här