Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar
om du är tidigare ostraffad och det är ett ringa brott så kan polis / åklagare "ge" strafförelägganden (som du sa, påföljd utan rättegång) och OM du har tur klara dig undan påföljd. I det fallet blir det
no problemo med FM. En bekant liten skitunge klarade sig på detta viset nyligen
Men får du ett straff, även om det bara är böter, så är du straffad och det kan bli problem med fm. För att få allt svart på vitt, kontakta RM eller FM

Hade en konversation med som jobbade på FM, och det är tydligen nolltolerans så länge man finns med i belastningsregistret.
Citat:
Min ursprungliga fråga:
Hej!
Det känns väldigt tvetydligt detta som gäller med belastningsregister och
tidigare brott, och lite svårt att veta hur det ligger till.
Jag finns med i belastningsregistret efter snatteri då jag var under 18 och
det ledde till strafföreläggande, åtalsunderlåtelse och allt var tydligen
lugnt.
Jag finns med i registret i 3 år efter tillfället och det har nu gått
ungefär 1.5 år sedan tillfället och det är ju något jag ångrar grovt.
Hur ligger det till?
Ratas alla med minsta lilla anmärkning? Grova och återkommande anmärkningar
är ju förståeligt.
Men sådana här "strunt"brott, är det verkligen en sån stor sak?
Görs det någon individuell bedömning eller dras alla "kriminella" över en
kam?
Mvh ****.
Citat:
Hej *****,
Ska försöka svara på din fråga så gott det går. Innan en anställning/antagning på en säkerhetsklassad befattning kan bli aktuell kommer Försvarsmakten genomföra en säkerhetsprövning och en registerkontroll.
När det gäller säkerhetsprövning hos Försvarsmakten så omfattar den flera steg. Ett av dessa är "Registerkontroll". Den innebär bl.a. att polisens olika register kontrolleras (som du nämner i ditt mail). Om något framkommer vid registerkontrollen överlämnas ärendet till Registerkontrolldelegationen som prövar om uppgiften skall lämnas ut, i detta fall till Försvarmakten. Före ev. utlämning får den kontrollerade yttra sig till delegationen. Därefter lämnas uppgifterna ev. ut efter beslut av delegationen.
När uppgiften når Försvarsmakten görs en individuell prövning om eventuell anställning/antagning (i ditt fall till GMU) kan ske mot bakgrund av säkerhetsprövningen eller inte.
Tyvärr kan jag inte vara tydligare än så här. Nyckelordet är "individuell prövning". Vad har den sökande eventuellt gjort sig skyldig till? Vilken befattning (uppgift) skall den sökande tillträda? Därefter görs en bedömning av den sökandes lojalitet och pålitlighet utifrån säkerhetsskyddslagens intentioner.
Du har alltid möjlighet att återkomma med en förnyad ansökan till GMU längre fram.
Citat:
Tack ****** för ett bra och koncist svar.
Jag har dock en fråga till.
Jag vill söka in till GMU 1 nästa år när de regementena söker och sedan om det är något för mig så kommer ju KMU och officersutbildning osv.
Ska jag vänta med att söka GMU tills mitt aktuella brottsfall har blivit preskriberas eller ska jag söka ändå?
Det handlar ju bara om ett års väntetid och när det är preskriberat så syns det ju inte i registerkollen och all den där extra mödan behövs inte.
Mvh ******
Citat:
Hej igen,
Svårt att ge dig ett råd (som myndighetsföreträdare). Så länge Registerkontrolldelegationen väljer att lämna ut uppgiften om dig så är det sannolikt att Försvarsmakten väljer att inte anta dig till GMU. OBS! Detta är endast en bedömning.
Lycka till framöver!
namn....
Citat:
Är det helt säkert att Reg.kontrolldel. kommer att lämna ut uppgifterna då? För just nu känns det som att jag "MÅSTE" göra GMU... MVH ******
Citat:
Ett allmänt råd är att du avvaktar något år med att söka GMU för att på så sätt visa att du är pålitlig och inte begått något nytt brott.
Ge inte upp. Du har många år på dig att söka GMU.
Mvh/****
Samt fler mail från FM med samma fråga.
Citat:
Hej ******,
Oavsett vad det är för brott så får man avvakta fem år. Därefter får man ompröva om du är behörig att söka till GMU.
Vänliga hälsningar
HR Direkt
FM HR Centrum
Sandhamnsgatan 63 B
107 86 STOCKHOLM
08-514 393 00
Besöksadress:
Sandhamnsgatan 63
Citat:
Hej!
Du kan själv kontakta polisen och få ett utdrag ur belastningsregistret. Om ditt brott finns med där så måste du vänta tills det blivit preskriberat, dvs 5 år.
Annars är det fritt fram att söka.
Vänliga hälsningar
HR Direkt
FM HR Centrum
Sandhamnsgatan 63 B
107 86 STOCKHOLM
08-514 393 00
Besöksadress:
Sandhamnsgatan 63
Så kan vi stryka ett streck över att det går att söka när man finns i belastningsregistret?
Man kan dra ut ett utdrag från polisens hemsida och skicka till Rikspolisen i Kiruna, och på en vecka så får du ett brev hem där det står om du finns med. Finns du inte med är det ett blankt papper. Finns du med står det, och du kan glömma FM så länge du finns kvar där.
Man kan dra ut ett registerpapper per år.