2011-02-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers
Mycket bra och snabba svar, tack så mycket. En sista fråga bara, Får man betalt för den 6 månaders långa utbildningen?

Ja, du får vanlig lön då.
2011-02-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers
Mycket bra och snabba svar, tack så mycket. En sista fråga bara, Får man betalt för den 6 månaders långa utbildningen?

japp du får lön eftersom du är pro anställd! cirka 16.000 kr
2011-02-24, 13:28
Medlem
varit en härlig tid nu mellan permissionerna. med lite isvaksbad och annat.

nån som vet hur man får bältet i sv2k att sitta? remmen i spännet lossnar hela tiden så den bara hänger.
2011-02-24, 15:09
Medlem
Hej tänkte dela med mig mina resultat och vad jag kom in på!

181 cm
61kg

muskeltest: 5
cykel: 6
syn och hörsel inga fel.
datortest: 4
psykolog: 6
Tjänstbarhet A

Som ni ser är jag ingen super människa direkt, blev väldigt förvånad att man kom in på Artilleriregementet A9 boden. Trodde att alla som gjorde gmu hade i snitt över 6-7 på alla moment.

När jag var hos yrkesvägledaren så fick jag upp matchning: Artillerisoldat (A9), Skyttesoldat (I19) och Logistik (A9)

Valde Artilleri för det var störst chans att komma in där. Hon sa sen att de grabbarna gick minsann med 30-35 kg packning hela dagarna, så det var dags för mig att träna stenhårt. Sen fick jag den här träningsboken som visades vara helt sjukt bra! i alla fall Fan tänkte jag, väger som sagt bara 60kg kan ju inte bära runt på halva min kroppsvikt i 3-4 timmar. fick den här bilden i huvudet hur alla biffkakor bara slänger upp ryggsäcken som ingenting och går i evigheter. Medans jag "bördan" släppas efter och måste väntas in.

Så jag undrar lite är det några fler som har lägre resultat en mig som kom in på Artilleri?

Här är några länkar jag kan rekommendera för er som ska göra GMU eller funderar på det.

En kursbeskrivning om GMU, väldigt bra att läsa igenom.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning %20f%C3%B6r%20GMU.pdf

Ytterliggare en kursbeskrivning med bilder å skit.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-09%2019%20100.68838%20Bilaga%201_Instruktion%20f%C 3%B6r%20GMU%20inom%20F%C3%B6rsvarsma kten.pdf

Och den sista är om Fysiska krav efter GMU, vid en anställning i FM

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%2 0insatsenhet.pdf
2011-02-24, 16:36
Medlem
Finns det fler än jag som inte fått sitt svar än gällande GMU?
2011-02-24, 17:20
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsaman
Och vad för låg jävla ynklig person är egentligen du?
Du sitter och skriver på internet precis som om du stod över andra människor och är bättre än dom fast du inte har en aning om vem eller vad dom är för något.

Jag blev dömd för misshandel när jag va 16 år,jag va ett barn.
Och jag kan nog faktiskt lova, att du nån gång i ditt liv varit i ett slagsmål där du skadat/misshandlat personen du slogs med förutom att det är aldrig blev en rättslig process över det hela.
Inser du allvaret i det?

"pundare är det ingen som vill ha i sin grupp"

I den meningen fastställer du klart och tydligt att jag skulle vara en pundare, det fastställer även vad för typ av människa du är.
Jag har tagit en del droger i min ungdom,ja.
Gör detta mig automatiskt till en pundare resten av livet?

Sorry alla om jag verkar brusa upp,men människor som Kipdrordy är det värsta bottenskrapet av dom alla inklusive äckliga utsugande heroinister.

Nån annan som kan ge mig ett mer objektivt svar?

Du säger ju själv att du har tagit en del droger = fd.pundare

Du säger att jag inte får döma dig men du dömer mig? lite motsägelsefullt va?
Du borde väl fatta att ingen vill ha någon som har knarkat och kan trilla dit igen i sin grupp eller är du trög också?

Hoppas verkligen inte du kommer in i FM, det är nog döden för organisationen ...
2011-02-24, 18:34
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar
om du är tidigare ostraffad och det är ett ringa brott så kan polis / åklagare "ge" strafförelägganden (som du sa, påföljd utan rättegång) och OM du har tur klara dig undan påföljd. I det fallet blir det no problemo med FM. En bekant liten skitunge klarade sig på detta viset nyligen
Men får du ett straff, även om det bara är böter, så är du straffad och det kan bli problem med fm. För att få allt svart på vitt, kontakta RM eller FM
Hade en konversation med som jobbade på FM, och det är tydligen nolltolerans så länge man finns med i belastningsregistret.

Citat:
Min ursprungliga fråga:
Hej!

Det känns väldigt tvetydligt detta som gäller med belastningsregister och
tidigare brott, och lite svårt att veta hur det ligger till.
Jag finns med i belastningsregistret efter snatteri då jag var under 18 och
det ledde till strafföreläggande, åtalsunderlåtelse och allt var tydligen
lugnt.
Jag finns med i registret i 3 år efter tillfället och det har nu gått
ungefär 1.5 år sedan tillfället och det är ju något jag ångrar grovt.

Hur ligger det till?
Ratas alla med minsta lilla anmärkning? Grova och återkommande anmärkningar
är ju förståeligt.
Men sådana här "strunt"brott, är det verkligen en sån stor sak?

Görs det någon individuell bedömning eller dras alla "kriminella" över en
kam?

Mvh ****.

Citat:

Hej *****,

Ska försöka svara på din fråga så gott det går. Innan en anställning/antagning på en säkerhetsklassad befattning kan bli aktuell kommer Försvarsmakten genomföra en säkerhetsprövning och en registerkontroll.
När det gäller säkerhetsprövning hos Försvarsmakten så omfattar den flera steg. Ett av dessa är "Registerkontroll". Den innebär bl.a. att polisens olika register kontrolleras (som du nämner i ditt mail). Om något framkommer vid registerkontrollen överlämnas ärendet till Registerkontrolldelegationen som prövar om uppgiften skall lämnas ut, i detta fall till Försvarmakten. Före ev. utlämning får den kontrollerade yttra sig till delegationen. Därefter lämnas uppgifterna ev. ut efter beslut av delegationen.
När uppgiften når Försvarsmakten görs en individuell prövning om eventuell anställning/antagning (i ditt fall till GMU) kan ske mot bakgrund av säkerhetsprövningen eller inte.

Tyvärr kan jag inte vara tydligare än så här. Nyckelordet är "individuell prövning". Vad har den sökande eventuellt gjort sig skyldig till? Vilken befattning (uppgift) skall den sökande tillträda? Därefter görs en bedömning av den sökandes lojalitet och pålitlighet utifrån säkerhetsskyddslagens intentioner.

Du har alltid möjlighet att återkomma med en förnyad ansökan till GMU längre fram.

Citat:
Tack ****** för ett bra och koncist svar.
Jag har dock en fråga till.
Jag vill söka in till GMU 1 nästa år när de regementena söker och sedan om det är något för mig så kommer ju KMU och officersutbildning osv.

Ska jag vänta med att söka GMU tills mitt aktuella brottsfall har blivit preskriberas eller ska jag söka ändå?
Det handlar ju bara om ett års väntetid och när det är preskriberat så syns det ju inte i registerkollen och all den där extra mödan behövs inte.
Mvh ******
Citat:

Hej igen,

Svårt att ge dig ett råd (som myndighetsföreträdare). Så länge Registerkontrolldelegationen väljer att lämna ut uppgiften om dig så är det sannolikt att Försvarsmakten väljer att inte anta dig till GMU. OBS! Detta är endast en bedömning.
Lycka till framöver!
namn....

Citat:
Är det helt säkert att Reg.kontrolldel. kommer att lämna ut uppgifterna då? För just nu känns det som att jag "MÅSTE" göra GMU... MVH ******

Citat:
Ett allmänt råd är att du avvaktar något år med att söka GMU för att på så sätt visa att du är pålitlig och inte begått något nytt brott.
Ge inte upp. Du har många år på dig att söka GMU.
Mvh/****

Samt fler mail från FM med samma fråga.
Citat:
Hej ******,

Oavsett vad det är för brott så får man avvakta fem år. Därefter får man ompröva om du är behörig att söka till GMU.

Vänliga hälsningar

HR Direkt
FM HR Centrum
Sandhamnsgatan 63 B
107 86 STOCKHOLM

08-514 393 00

Besöksadress:
Sandhamnsgatan 63

Citat:
Hej!
Du kan själv kontakta polisen och få ett utdrag ur belastningsregistret. Om ditt brott finns med där så måste du vänta tills det blivit preskriberat, dvs 5 år.
Annars är det fritt fram att söka.

Vänliga hälsningar

HR Direkt
FM HR Centrum
Sandhamnsgatan 63 B
107 86 STOCKHOLM

08-514 393 00

Besöksadress:
Sandhamnsgatan 63

Så kan vi stryka ett streck över att det går att söka när man finns i belastningsregistret?

Man kan dra ut ett utdrag från polisens hemsida och skicka till Rikspolisen i Kiruna, och på en vecka så får du ett brev hem där det står om du finns med. Finns du inte med är det ett blankt papper. Finns du med står det, och du kan glömma FM så länge du finns kvar där.
Man kan dra ut ett registerpapper per år.
Senast redigerad av jontä 2011-02-24 kl. 19:13.
2011-02-24, 20:18
Medlem
fondezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
varit en härlig tid nu mellan permissionerna. med lite isvaksbad och annat.

nån som vet hur man får bältet i sv2k att sitta? remmen i spännet lossnar hela tiden så den bara hänger.

Mitt är likadant, var likadant under värnplikten med. Skiten är kass helt enkelt.
2011-02-24, 20:58
Medlem
_Shakermakers avatar
Hört att många har hoppat av för att de tyckte de "var för mycket tider att passa".

Är det någon här på FB som känner igen sig? Är ni efterblivna? Vad hade ni förväntat er?
2011-02-24, 21:01
Medlem
tror vi har ett 20 tal som hoppat av totalt på kompaniet om inte mer. en som försvann från vår pluton förra veckan för en gammal ryggskada kom tillbaka, och det var vårt första avhopp på plutonen.

visst det var lite stressigt i början, men nu är det lungt när man kommit in i rytmen.
2011-02-24, 21:08
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Hört att många har hoppat av för att de tyckte de "var för mycket tider att passa".

Är det någon här på FB som känner igen sig? Är ni efterblivna? Vad hade ni förväntat er?

Seriöst? Vad tror dom det är? Dagis?... Tider är till för att passas så enkelt är det!
2011-02-24, 21:10
Medlem
Whitesnakes avatar
Och för dom som ska till Amf1 (oavsett preliminär befattning) så finns det en Facebook-grupp för oss

Den hittar man här. Om inte den funkar så sök på Amf1 2011!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in