2011-01-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Vilka värden! Hur i helvete kammade du hem sådana resultat !? har du varit en fd SAS-soldat?

Haha lugn nu. Jag känner den del som fått liknande resultat. Vad som är genomgående är att de allra flesta av dom pluggat en Naturvetenskaplig linje på gymnasiet och tränat en hel del, så sååå ovanligt är det inte.
Men visst är det grymt bra gjort!

Citat:
Sen står det även PB "plutonbefäl?" på pappret som jag fick nu sist som befattning .

Med tanke på att K3 tog in alla som sökt jägarbefattning på GMU:n (alltså många med 7: or rakt igenom) så kan du nog vara lugn för att de vill ha in dig som plutonsbefäl med de resultaten om du tar anställning! (och inte gör bort dig under gmu:n... )
2011-01-12, 18:11
Medlem
Hur många tar de in på A9 från gmu 2 samt vilka befattningar?
2011-01-12, 18:20
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammaray89
Kanske en dum fråga, men finns det nån "packlista" på saker man bör ha med sig?

Ta med dig:

Antagningsbeskedet från pliktverket, leg och ifylld blankett `närmast anhörig´
Toalettartiklar
Badkläder
Idrottskläder
Skor för löpning och inomhusträning
Privata ägodelar tas med på egen risk!

Du lär få hem ett brev från ditt regemente snart, där (förhoppningsvis) allt nödvändigt står!
2011-01-12, 18:32
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister

Med tanke på att K3 tog in alla som sökt jägarbefattning på GMU:n (alltså många med 7: or rakt igenom) så kan du nog vara lugn för att de vill ha in dig som plutonsbefäl med de resultaten om du tar anställning! (och inte gör bort dig under gmu:n... )

Svar: nej dom hade cirka 15-20 reserver till jägarsoldat
2011-01-12, 18:32
Medlem
BTW det var någon här i tråden som sa att h*n skulle göra GMU i Falun?. finns det någon regemente där eller?
2011-01-12, 18:35
Medlem
det är HV där. falun dvs

Omgång 2, 26 april – 22 juli april 2011

Pansarbataljonen i Boden: cirka 80 platser
Jägarbataljonen i Arvidsjaur: cirka 50 platser
Artilleribataljonen i Boden: cirka 50 platser
Senast redigerad av thund 2011-01-12 kl. 18:50.
2011-01-12, 18:54
Medlem
Citat:

Stämmer ju iof inte. Sen är mönstringresultatet i princip värda piss så fort utbildningen har börjat, ungefär som högstadiebetygen när man väl kommit in på en gymnasielinje. Sen är frågan om de kommer att ha infohelg motsv. i år med en del tester för att sålla bort agnarna från vetet?
2011-01-12, 19:03
Medlem
tveksamt då utbildningen börjar om mindre än 3 veckor. de i Karlsborg kommer göra exakt samma som mig i Halmstad under GMUn.
kommer dock utföras tester i slutet av GMUn inför provanställningen.

Lt Åkesson på K3 verkar som ett trevligt befäl efter man sett Soldatfabriken ^^
2011-01-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Det finns inga krav på att raka av sig håret, så vitt jag vet.
Det är väl skillnad om man har dreads som går ner till knävecket och på "vanligt" långt hår så klart.

Det enda skälet jag ser för att klippa mig när jag ligger inne är mest för praktiska skäl, men jag tror nog man överlever det.
En annan fördel är att basker / Båtmössa sitter bättre när man har rakat hår.
2011-01-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 567
En annan fördel är att basker / Båtmössa sitter bättre när man har rakat hår.

Får änna bli en sådan där Jarhead frilla, äggform 3-4 mm resten 2 mm !
2011-01-12, 19:24
Medlem
Jaha, då kom man in, trots att man låg som reserv ett tag. I alla fall, det är så att jag fortfarande går gymnasiet. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Är riktigt jävla skoltrött, och det jag gör mest när jag är där är att sova.

Dock har jag inte helkassa betyg, har 1-2 IG;n från 1 och 2an och resten G-VG(jag går nu sista terminen i 3an.)

Till mitt dilemma då, ska jag tacka Ja till platsen eller Nej? Jag har klurat på det där ett tag nu, jag vill verkligen göra GMUn, men är det värt att kasta bort skolan för det? - Eller kan man gå klart skolan efteråt? Dvs, hinner man tillbaka och kanske kan plugga ikapp innan studenten?

Det jag då har lyckats komma fram till är att säger jag Nej så kommer jag antagligen gå klart skolan, och sedan söka om igen. MEN, det lär ju vara en hel del nya sökande till de andra intagningarna = svårare att komma in, alternativt inte kommer in alls.

Säger jag Ja så blir skolan lidande, men jag kommer in och får göra det jag drömt om och verkligen vill.

Så min fråga är, vad skulle ni göra i mitt läge? Behöver verkligen hjälp nu, har kört fast i tankarna.
2011-01-12, 19:43
Medlem
Citat:

Är det något jag lärt mig under min tid i grönkläder så är det att mönstringsvärden säger ganska lite. Vi har folk som fått 9a på både styrka och cykel men har stora problem med det fysiska. Andra som presterade sämre klarar det utan större problem.
Även personer med höga värden på inskrivning och hos psykologen (befälslämplighet, typ lämplighet till befattning osv) som är fullständigt värdelösa medan andra är otroligt bra. Jag skulle nog säga att den viktigaste egenskapen en god soldat besitter är vilja. Inte bara pannben då utan också en vilja att bli soldat inom sin befattning och "underkasta sig" allt vad det innebär, i alla lägen. Inte bara när man är pigg och glad på kasern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in