2011-01-07, 23:26
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmart
Självklart kommer inga GMU rekryter spriga milen varje morgon eller bära 40 kg packning. Då skulle kanske 10 procent klara sig. Kanske om man gör GMU på Arméns jägarbataljon. Men då endast där.

Jo, vilket innebär att utbildningsinnehållet kommer vara samma överallt men den "fysiska fostran" kommer skilja sig. Jag skulle bli förvånad om rekryterna på AJB inte plockar ut LK100:an och enmanstältet.

Jag vet inte hur det såg/ser ut på andra förband men till exempel under sjukvårdsveckan (grundutbildningen 2009) på AJB så hade vi i alla fall en timmes morgonfys innan frukost hela veckan.
2011-01-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinderA
låg status?

Ganska högt i försvarsmakten som helhet kanske.Lägst bland jägarförbanden...
2011-01-08, 00:54
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stattut90
Jag ringde till vakten i kvarn, eftersom det varit i princip omöjligt att få tag på nån i högre ställning då jag försökt ett x antal gånger. Han sa att det finns möjlighet att boka hämtning i Linköping när man väl kommit dit, för oss som ska inställa oss den 31 Jan. Dock så har jag tänkt på att åka upp dagen innan så man är säker på att komma i tid. För vad jag har förstått det så anländer inte den första bussen som går från linköping till kvarn på måndagen förrän vid 2-tiden. Någon annan som har ska dit som har en bra lösning?

Enligt SJ ska det ju gå tåg till Borensberg Centrum, Som är betydligt närmare Kvarn än Linköping : ) Fast likt förbannat svårt och veta hur man ska ta sig fram till "Kvarn" första gången :P
Ska ringa o fråga om vägbeskrivning från Borens C, kanske man kan värma upp sig med en liten skogsmasch! ; )
2011-01-08, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phpotosmart
Men K3 special forces är klart hårdare. Även om dem har ganska låg status.

Citat:
Ursprungligen postat av Thetis
Ganska högt i försvarsmakten som helhet kanske.Lägst bland jägarförbanden...

Vi bör nog skippa "statussnacket" då det har en tendens att leda till diskussioner som spårar ur. Personligen anser jag att det endast är folk som behöver hävda sig av någon anledning som håller på med sådant. Tyvärr inte helt ovanligt förekommande inom FM.
2011-01-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwsomeSmurf
Enligt SJ ska det ju gå tåg till Borensberg Centrum, Som är betydligt närmare Kvarn än Linköping : ) Fast likt förbannat svårt och veta hur man ska ta sig fram till "Kvarn" första gången :P
Ska ringa o fråga om vägbeskrivning från Borens C, kanske man kan värma upp sig med en liten skogsmasch! ; )

Går inga tåg till Borensberg, däremot kanske det är "busståg" om du bokar hela resan inkl. länsbussen med SJ. Från Borensberg tar du buss 623 till Kvarn och beroende på tid på dygnet går bussen antingen genom kvarn eller förbi kvarn. Går den förbi kvarn hoppar du av på kvarn norra och promenerar de sista 400m till huvudbyggnaden på MSS.

Skogsmarsch är ca 10km om du är sugen.

http://www.ostgotatrafiken.se/
2011-01-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Vi bör nog skippa "statussnacket" då det har en tendens att leda till diskussioner som spårar ur. Personligen anser jag att det endast är folk som behöver hävda sig av någon anledning som håller på med sådant. Tyvärr inte helt ovanligt förekommande inom FM.

Håller fullständigt med dig.
Det är i regel dom som klarat testerna och ska in på en jägarutbildning som vill ha den typen av diskution. Det är sällan en färdigutbildad jägare som känner behovet av att hävda sig.
Jag är dock övertygad om att det försvinner mer och mer nu när genomsnittsåldern höjs en smula.
2011-01-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis

Jag hävdar mig inte, det är bara min högst subjektiva åsikt.
2011-01-08, 19:05
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Går inga tåg till Borensberg, däremot kanske det är "busståg" om du bokar hela resan inkl. länsbussen med SJ. Från Borensberg tar du buss 623 till Kvarn och beroende på tid på dygnet går bussen antingen genom kvarn eller förbi kvarn. Går den förbi kvarn hoppar du av på kvarn norra och promenerar de sista 400m till huvudbyggnaden på MSS.

Skogsmarsch är ca 10km om du är sugen.

http://www.ostgotatrafiken.se/

Tack! bra och veta! : )
2011-01-09, 09:24
Medlem
Jag har tänkt söka till GMU3. frågan är bara som sådan att jag kommer från ett krigshärjat land och har upplevt krig på riktigt, hur tror ni psykologen ser på det? Kommer det vändas till en fördel? jag kan även tala 4 språk ett av dessa är Arabiska. Dessutom har jag pluggat på högskola och har en examen.

Hur pass konkurrenskraftig är jag med alla de här momenten?

Edit: Första posten!
Senast redigerad av 567 2011-01-09 kl. 09:28.
2011-01-09, 11:09
Medlem
@567

Att du är från ett krigshärjat land är inte negativt så länge det inte gett dig bestående psykiska problem. Det är detta psykologen kommer undersöka. Om man funderar lite på det så skulle det kanske t.o.m vara en positiv upplevelse, missförstå mig rätt. Att du vet hur det är skulle ju faktiskt kunna hjälpa dig i situationer när du tjänstgör utomlands.
Språk är en jättefördel!
Högskoleutbildning och examen är alltid bra att ha i bagaget, även om det kanske inte kommer dig till gagn när du väl arbetar i försvaret så är det ju bra att kunna visa upp.
2011-01-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
@567

Att du är från ett krigshärjat land är inte negativt så länge det inte gett dig bestående psykiska problem. Det är detta psykologen kommer undersöka. Om man funderar lite på det så skulle det kanske t.o.m vara en positiv upplevelse, missförstå mig rätt. Att du vet hur det är skulle ju faktiskt kunna hjälpa dig i situationer när du tjänstgör utomlands.
Språk är en jättefördel!
Högskoleutbildning och examen är alltid bra att ha i bagaget, även om det kanske inte kommer dig till gagn när du väl arbetar i försvaret så är det ju bra att kunna visa upp.
Kriget har inte gett mig några psykiska problem. Det du nämner att jag vet hur det fungerar i krigssituation stämmer bra, genom kriget har jag blivit mer härdad eller vad man nu ska säga. Det är vad jag anser.
2011-01-09, 11:37
Medlem
Är det någon av er som ska till Eksjö den 31 jan och bor i Stockholm så kan ni ju svara på det här/skicka ett pm om ni vill ta samma tåg som mig.. fungerar ju även om ni ska åka genom Stockholm med stopp i antingen Stockholm C eller Södertälje Syd.
Peace

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in