2010-12-22, 07:03
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
P4 i Skövde. Dock så är jag just nu bara reserv (antar jag eftersom jag fortfarande inte hört något från Pliktverket, och inte ser något på mitt inlogg). Det skickades till både de antagna och oss reserver.

Han skrev bland annat att det "stundtals kommer vara oerhört påfrestande, både psykiskt och fysiskt", och att det kommer bli något av det tuffaste man gjort i livet hittills. Jävlar vad peppad men blev! Hoppas nu bara att någon hoppar av så man kommer med på ett räkskal!

Det skulle tydligen också vara en av Sveriges allra tuffaste och mest krävande utbildningar... Nåja, lite hemmablind är han nog allt

Vad var det för befattning du fick Mr Hankmeister?
Jag hade gärna kikat på ditt brev så jag vet vad rör sig om, eftersom GMU:n är densamma för alla
Scanna in åt oss *puppy eyes*
2010-12-22, 11:30
Medlem
happ, så var man 5'de reserv, känns tveksamt att 5 pers skulle tacka nej. 2-3 kanske.
2010-12-22, 11:31
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
happ, så var man 5'de reserv, känns tveksamt att 5 pers skulle tacka nej. 2-3 kanske.

Vad sökte du för befattning thund?
2010-12-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Vad sökte du för befattning thund?

GA917 Markstrid Soldat / Armén Halmstad Lv6

alla som sökte måste fan haft 7'or. eller vara av annat ursprung/kön/religion.

5'de jävla reserv, på 42 sökande på 36 platser. näst sist.
2010-12-22, 11:38
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
eller vara av annat ursprung/kön/religion.

Var inte bitter. Det finns ju en GMU 2:a också
2010-12-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Ja sånt där blir man riktigt peppad av! Jag är också antagen till P4 men på dom papprena jag fick hittar jag inte meningen som du skrev...Det kanske har med vilken kompanichef man får.

Nu var det inte exakt ordagrant.
Efter en närmare titt använde han istället ord som "intensiva veckor" "jag kan lova dig hårt arbete och stunder som kommer upplevas som otroligt jobbiga". Antar att det är samma kompanichef om du också sökt P4.

Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Vad var det för befattning du fick Mr Hankmeister?
Jag hade gärna kikat på ditt brev så jag vet vad rör sig om, eftersom GMU:n är densamma för alla
Scanna in åt oss *puppy eyes*

Som sagt är jag bara reserv. Var en av 58 sökande på 16 platser som gruppbefäl/markstrid... Lite surt känns det faktiskt. Jag hade nog varit garanterad plats om jag sökt som vanlig soldat, men men.
Tyvärr så har jag just slängt min gamla scanner åt helvete . Men de saker man ska ha med sig är bland annat: Inkallelseorder, ID-kort, Körkort, Toalettartiklar/mediciner, fyskläder för utefys och en anhörigblankett som skickades med brevet.
Jag antar att ni andra också kommer få liknande brev från era regementen i sinom tid.

Så här är veckorna upplagda för de sökande till P4 (lär väl vara ungefär samma för alla andra):

v. 105- Inryckningsvecka
106-108 - Stridsutbildning med grundläggande soldatkunskaper
109-111 - Fortsatt stridsutbildning
112-113 - Skyddsvakt
114 - Individuell vecka
115-116 - Övning
117 - Avslutningsvecka
2010-12-22, 12:15
Medlem
Revolver-LSs avatar
Inryck lista.
MarinB - Karlskrona, 31 jan.

Revolver-LS (1.ubflj)
keees (förband?)

någon mer?
2010-12-22, 12:22
Medlem
sgtpepper1s avatar
Inryck lista.

Revolver-LS (1.ubflj)
keees (förband?) Amfibie va?
Sgtpepper1 (Amfibie)
2010-12-22, 14:30
Medlem
RobertoDurans avatar
Inryck lista.

Revolver-LS (1.ubflj)
keees (förband?) Amfibie va?
Sgtpepper1 (Amfibie)
RobertoDuran (1.ubflj)
2010-12-22, 14:41
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Så här är veckorna upplagda för de sökande till P4 (lär väl vara ungefär samma för alla andra):

v. 105- Inryckningsvecka
106-108 - Stridsutbildning med grundläggande soldatkunskaper
109-111 - Fortsatt stridsutbildning
112-113 - Skyddsvakt
114 - Individuell vecka
115-116 - Övning
117 - Avslutningsvecka
Helt underbart vad detaljrikt.

Någon som vet mer exakt vilken typ av sjukvårdsutbildning som ingår? Vad man får lära sig osv.
2010-12-22, 17:15
Medlem
Ni som har blivit antagna till gmu med en stridande befattning vad hade ni för resultat på antagningsprövningen? Vill veta på ett ungefär vad som krävs då jag ska antagningspröva för gmu 2
2010-12-22, 17:35
Medlem
Till alla som vill bli jägare på AJB kan jag börja med att hänvisa till denna hemsidan: http://www.blådragoner.se/

Där kan ni ställa direkta frågor till personal på plats och få rätt svar och inte gissningar som det blir här.

GMU2 på AJB kommer innebära att ett antal personer gör GMU, de som är lämpliga går vidare till provanställning i 6 månader. Efter det så anses man vara duglig som enskild jägarsoldat.

Efter denna period kommer det vara möjligt att söka till t ex bergspluton. Då gäller det att under sina månader i Arvidsjaur ha presterat tillräckligt bra för att vara duglig.

Ni kommer hur som helst inte komma in på bergspluton eller någon annan pluton utan att först ha bevisat att ni är dugliga.

Lycka till och kämpa på!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in