2014-03-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Pullups gör man inte under mönstringen, utan ett slags blandning av marklyft och upprätt rodd.

http://www.isokai.se/Friskvard_h.html

Så utförs lyftet. För att dra en 9:a krävs att man har ett tryck på fötterna (tror jag) på 900 N, minsta godkända är 4:a om jag inte minns fel. Jag tror du klarar de fysiska kraven, men att träna mer (du har ju ett år på dig) skadar inte. Man måste konkurrera lite
Perfekt, tack för att du svarade på min fråga och lugnade ner mig lite!
2014-03-11, 06:43
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Tackar, trevligt att höra!
Tar som sagt 50-60kg i Marklyft, och då har jag ändå typ 1 år kvar av träning ju
Det som lockar mest är vanlig Skyttesoldat, hur tror du det ser ut där?

Jag rekommenderar dig isf till att träna inför din framtida tjänstgöring som skyttesoldat istället för att träna för att klara mönstringen. Har du en god grundläggande fysik så är mönstringen inget problem.

För att ge dig något resultat att mäta dig med: Jag lyfter 170kg i marklyft och löper milen på ungefär 37 min. Träna upp dina leder och din bålstabilitet.
2014-03-11, 13:31
Medlem
Hej! Jag vill göra GMU för att sedan söka jobb inom försvarsmakten. Har dock inte så bra betyg så tänkte läsa upp allt på en folkhögskola. Vad jag har förstått så är det inte normala betyg man får där, utan dom har en överenskommelse med högskola och universitet att folkhögskolans behörighet räcker för att komma in. Jag har frågat försvarsmakten om folkhögskolans betyg räcker, dom hänvisade mig till folkhögskolan, och folkhögskolan hänvisade mig till försvarsmakten så jag får aldrig något riktigt svar.

Någon som vet om folkhögskolans betyg räcker för att få ett jobb i försvarsmakten?
2014-03-11, 14:27
Medlem
Citat:
Tackar, trevligt att höra!
Tar som sagt 50-60kg i Marklyft, och då har jag ändå typ 1 år kvar av träning ju
Det som lockar mest är vanlig Skyttesoldat, hur tror du det ser ut där?
Med risk för att få en massa hat för detta så säger jag ändå att du borde träna crossfit. Du kommer att ha mer nytta av den styrka du bygger genom crossfit än den du får av att ligga under bänken och pressa så att ögonen poppar ut.

Men marklyft är jäkligt bra att träna, men det gör man också i crossfit.
2014-03-11, 14:58
Medlem
He1boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elMaco95
Hej! Jag vill göra GMU för att sedan söka jobb inom försvarsmakten. Har dock inte så bra betyg så tänkte läsa upp allt på en folkhögskola. Vad jag har förstått så är det inte normala betyg man får där, utan dom har en överenskommelse med högskola och universitet att folkhögskolans behörighet räcker för att komma in. Jag har frågat försvarsmakten om folkhögskolans betyg räcker, dom hänvisade mig till folkhögskolan, och folkhögskolan hänvisade mig till försvarsmakten så jag får aldrig något riktigt svar.

Någon som vet om folkhögskolans betyg räcker för att få ett jobb i försvarsmakten?
Du måste inte ha så bra betyg, det räcker med Godkänt/E i Matematik A/Matematik 1, Svenska A/Svenska 1 och Engelska A/Engelska 5

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/behorighetskrav-for-gmu/

Om du inte uppfyller kraven är det väl Komvux som gäller? Folkhögskola ger väl - som namnet antyder - högskolebetyg?
2014-03-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av He1boy
Du måste inte ha så bra betyg, det räcker med Godkänt/E i Matematik A/Matematik 1, Svenska A/Svenska 1 och Engelska A/Engelska 5

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/behorighetskrav-for-gmu/

Om du inte uppfyller kraven är det väl Komvux som gäller? Folkhögskola ger väl - som namnet antyder - högskolebetyg?

Har godkänt i Svenska och Engelska, men inte matte och många fler ämnen . Tänkte då ta chansen att läsa upp dom andra ämnena som som inte är godkända samtidigt som matte. Förhoppningsvis får jag ett svar snart, blev hänvisad till en studievägledare på komvux, han/hon ska nog veta om folkhögskolans betyg räcker
2014-03-11, 16:24
Medlem
Trife-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Jag rekommenderar dig isf till att träna inför din framtida tjänstgöring som skyttesoldat istället för att träna för att klara mönstringen. Har du en god grundläggande fysik så är mönstringen inget problem.

För att ge dig något resultat att mäta dig med: Jag lyfter 170kg i marklyft och löper milen på ungefär 37 min. Träna upp dina leder och din bålstabilitet.

Jävlar det var inte dåligt! Hade också funderat på skyttesoldat. Lyfter än så länge 105kg i marklyft och löper milen på 45min, jag kanske borde satsa på något annat...
2014-03-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13

Kommer ju knappast att kunna ta 170kg i Marklyft haha.
2014-03-11, 17:51
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Kommer ju knappast att kunna ta 170kg i Marklyft haha.
Det är knappast nödvändigt, 170 i marklyft får nog ses som väldigt bra i sammanhanget Träna på så tar du nog 100 inom ett år
2014-03-11, 20:59
Medlem
OggeOJs avatar
Hur tränar man inför cykeln förutom att just cykla? Fick till en 6a innan jag satte mig ner och fick druvsocker.

95 pannor och drängagrov i övrigt.
2014-03-11, 21:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Hur tränar man inför cykeln förutom att just cykla? Fick till en 6a innan jag satte mig ner och fick druvsocker.

Jag tränade intervallträning innan, det läste jag är det bästa sättet att få en bra kondition. Dock är just cykling (med hög belastning) det bästa sättet då det just är det som testas.
2014-03-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ

Skulle tro att låren kan vara ganska bra. Jag tyckte iallafall det var jobbigare i benen än det var konditionsmässigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in