2010-11-30, 18:30
Medlem
amfibie som jag kunde välja, var att man skulle eskortera båtar eller liknande. det var på MarinB

inte Amfibiesoldat.
2010-11-30, 18:33
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
amfibie som jag kunde välja, var att man skulle eskortera båtar eller liknande. det var på MarinB

inte Amfibiesoldat.

Vad heter befattningen?
Senast redigerad av Greger_Seger 2010-11-30 kl. 18:37.
2010-11-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygplats
Vadå GMU vid FJS? Regementet heter ju K3, långt ifrån alla på K3 är FJ.

Suck...
Ja, men det är mestadels officerare från FJS som sköter utbildningen av de som sökt GMU vid K3 som jägare. Det är liksom dom som finns att tillgå på K3. Dessutom är det väl rätt logiskt att befälen vid jägarskolan är de som sköter GMU:n för att kunna få en uppfattning om eleverna, vilka som ska få fortsätta och deras förmåga att kunna arbeta som anställda soldater vid förbandet.
Du måste väl förstått vad jag menat, va?
2010-11-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
Hehe fallskärmsjägarskolan (?) börjar du nog efter gmu:n

Men då kan vi ju lägga ned allt snack om vad folk sökt/kommit in på. Det är ju ändå bara GMU för alla! Varför har då folk suttit och skrivit att de sökt logistik, gruppbefäl, plutonbefäl, och markstrid mm? Jag skrev "kommit in på FJS" därför att de haft möjligheten att söka dit efter GMU:n, precis som alla andra på de andra befattningarna.
Fan vad många besserwissrar vi har här nu då!

Edit: Ingen aning om hur man citerar flera, därav två poster.
2010-11-30, 19:43
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund

inte Amfibiesoldat.

Mycket möjligt att det var något i den stilen. Han klartgjorde tydligt för mig att det inte var amfibiesoldat som i amfibiesoldat det innebar, det fick man vänta till efter GMU 2 för.
2010-11-30, 19:56
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
Mycket möjligt att det var något i den stilen. Han klartgjorde tydligt för mig att det inte var amfibiesoldat som i amfibiesoldat det innebar, det fick man vänta till efter GMU 2 för.

Om det är traditionella amfibieinsats är det förlagt på AMF1 och har ingenting med bevakning att göra, förutom att dom gjorde väldigt mycket högvakt.
Största skillnaden vad jag Tror är att man på amfibieinsats använde Pansarterrängbil XA-180(TROR JAG) istället för stridsbåtar. Man genomförde samma övningar. Övning amfibie osv. Utöver det har jag ingen koll

2010-11-30, 19:57
Medlem
Dr. Dooms avatar
Yrkesvägledaren visade mig allting när vi sökte. Hur många platser/sökande där var på varje tjänst.

Vilka andra har sökt till befäl på LV6 och vad var era resultat?
2010-11-30, 20:24
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Om det är traditionella amfibieinsats är det förlagt på AMF1 och har ingenting med bevakning att göra, förutom att dom gjorde väldigt mycket högvakt.
Största skillnaden vad jag Tror är att man på amfibieinsats använde Pansarterrängbil XA-180(TROR JAG) istället för stridsbåtar. Man genomförde samma övningar. Övning amfibie osv. Utöver det har jag ingen koll

MarinB tror jag var det som skulle tillhandahålla den utbildningen. Det kanske är något nytt påfund? Den lilla information jag sitter på var från yrkesvägledaren som 'avrådde' mig från det på grund av att det var bevakningsorienterat.
2010-11-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Men då kan vi ju lägga ned allt snack om vad folk sökt/kommit in på. Det är ju ändå bara GMU för alla! Varför har då folk suttit och skrivit att de sökt logistik, gruppbefäl, plutonbefäl, och markstrid mm? Jag skrev "kommit in på FJS" därför att de haft möjligheten att söka dit efter GMU:n, precis som alla andra på de andra befattningarna.
Fan vad många besserwissrar vi har här nu då!

Edit: Ingen aning om hur man citerar flera, därav två poster.

Tycker det är intressant att veta vad andra sökt, dessutom får man ju reda på om någon annan har sökt samma utbildning som en själv!
Missade jag din poäng då var sarkastisk eller?
2010-11-30, 20:31
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaur
MarinB tror jag var det som skulle tillhandahålla den utbildningen. Det kanske är något nytt påfund? Den lilla information jag sitter på var från yrkesvägledaren som 'avrådde' mig från det på grund av att det var bevakningsorienterat.

Ok. Antingen är det något nytt påfund eller så är det som det var när värnplikten begav sig att AMF1's Bevsoldater utbildas på MarinB för att sedan göra bevtjänst på AMF1.
Det är ingen tjänst man vill ha, men det har funnits BevVpl kullar från AMF1 som har haft det riktigt "bra"
Senast redigerad av Greger_Seger 2010-11-30 kl. 20:34.
2010-11-30, 20:33
Medlem
Läste någonstans här om en maxlängd på skyttesoldater.. frågade men fick inga svar. Så här kommer frågan igen! Finns det maxlängder på andra befattningar också? :S Vill inte att mina 2 meter ska ställa till det ...
2010-11-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Läste någonstans här om en maxlängd på skyttesoldater.. frågade men fick inga svar. Så här kommer frågan igen! Finns det maxlängder på andra befattningar också? :S Vill inte att mina 2 meter ska ställa till det ...

Maxlängd i hela försvaret är 210cm, sedan finns det olika bestämmelser för varje befattning.
Skytte- och spaningsgruppchef är ett exempel där maxlängden är 190cm Källa

Ska se vad som finns att hämta på nätet vad det gäller andra befattningar...

EDIT: Längdkrav för skyttesoldat (GA900) var 2009-11-23 156-190cm Källa
Senast redigerad av Hesten1 2010-11-30 kl. 20:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in