2013-08-30, 15:25
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Tack för din text. Förresten, är det många fjuniga 18-åringar där som hoppa in precis efter gymnasiet?

En ganska grov uppskattning på åldern i plutonen säger väl att kanske 1/3 är född 94 och 1/3 född 93. Många 92or också, sedan finns det som tidigare sagt en hel del som är betydligt äldre. Drygt 10-15% är tjejer.
2013-08-30, 18:17
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Har precis klarat av min andra vecka på GMU och sitter på tåget hem på permis (ursäkta slarv skriver från mobilen :P). Gör GMU på F21 i Luleå. Dagarna är långa och ofta tunga. Dagen börjar 05:45 och slutar ibland så sent som 21:00. Befälen skriker och surar om man gör fel, helt förståeligt dock. Gjorde en rejäl tabbe med min AK-5:a och trodde att sergeanten skulle mörda mig :P DOPPA FÖR HELVETE ALDRIG PIPAN I MARKEN!!! Aldrig nånsin, de är svinnoga med sånt. Gör som du bli tillsagd och fråga om det är nåt du inte förstår. Det är bättre att fråga mycket och göra rätt än att fråga lite och göra fel . Livet i uniform är tufft, lika bra man vänjer sig, vilket man också gör väldigt fort. Tar bara ett par dagar innan man är inne i rutinerna. Glöm INTE graden på ditt befäl. Befäl ska tilltalas med ex "löjtnant, bla bla bla". Säger man en högre rang än de har blir de inte lika arga som när man säger en lägre :P

Håll tiderna. Slashasar är inte populära. Ofta är tidskraven nästintill orealistiska men gör ditt yttersta för att hålla dem!
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-08-30 kl. 18:21.
2013-08-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Dagen börjar 05:45 och slutar ibland så sent som 21:00

Vafan är det för jävla sovmorgon ni har då? Vi kör från 05:00 till 23:00!
2013-08-30, 19:56
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Har precis klarat av min andra vecka på GMU och sitter på tåget hem på permis (ursäkta slarv skriver från mobilen :P). Gör GMU på F21 i Luleå. Dagarna är långa och ofta tunga. Dagen börjar 05:45 och slutar ibland så sent som 21:00. Befälen skriker och surar om man gör fel, helt förståeligt dock. Gjorde en rejäl tabbe med min AK-5:a och trodde att sergeanten skulle mörda mig :P DOPPA FÖR HELVETE ALDRIG PIPAN I MARKEN!!! Aldrig nånsin, de är svinnoga med sånt. Gör som du bli tillsagd och fråga om det är nåt du inte förstår. Det är bättre att fråga mycket och göra rätt än att fråga lite och göra fel . Livet i uniform är tufft, lika bra man vänjer sig, vilket man också gör väldigt fort. Tar bara ett par dagar innan man är inne i rutinerna. Glöm INTE graden på ditt befäl. Befäl ska tilltalas med ex "löjtnant, bla bla bla". Säger man en högre rang än de har blir de inte lika arga som när man säger en lägre :P

Håll tiderna. Slashasar är inte populära. Ofta är tidskraven nästintill orealistiska men gör ditt yttersta för att hålla dem!

Precis, tid är av yttersta vikt.

Vårat befäl skrek åt oss när vi gjorde samma sak. "Tryck inte ner vapnet i marken för helvete! Det är ingen jävla käpp ni leker med!"

Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel

Eller så är det bara ni som är dåliga och behöver extra tid?
Senast redigerad av Strand. 2013-08-30 kl. 19:59.
2013-08-30, 19:59
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel
Det tror jag icke, befäl vet att sex timmars sömn per natt är icke-optimalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Precis, tid är av yttersta vikt.

Vårat befäl skrek åt oss när vi gjorde samma sak. "Tryck inte ner vapnet i marken för helvete! Det är ingen jävla käpp ni leker med!"
Också väldigt noga att man ALLTID riktar geväret i ofarlig riktning. Säkra geväret om man inte kan bibehålla det i ofarlig riktning under eldställningsbyte.
2013-08-30, 20:02
Bannlyst
Ingen som är äldre än 30?
Bara massa fjuniga 20åringar?
2013-08-30, 20:08
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT Boy
Ingen som är äldre än 30?
Bara massa fjuniga 20åringar?
I min pluton är vi 31 st, två 89:or, två 91:or, fyra 92:or (jag är en av dem), ett antal 93:or (har inte koll på exakt hur många :P) och resten 94:or
2013-08-30, 21:02
Medlem
Kom nyligen också hem på första permissionen. Ganska skönt faktiskt men det känns lite skumt.. Det som jag upplever ha varit det allra jobbigaste under dessa två veckor har varit den förbannade jävla rakningen. Hade enbart med mig en rak-trimmer (ner till 0,4mm) och trodde detta skulle räcka gott. Tji fick jag. Efter cirka 5 omvisitioner på rakning blev jag tilldelad en engångsrakhyvel. I början gick det helt okej men efter cirka 3 dagar gav denna upp och fick ingen permission att gå och köpa en ny. Så för att bli godkänd har jag varit tvungen att raka mothårs. Fy helvete, mina stackars kinder och hals har fullt med sår och utslag efter att jag skrapat med en engångsrakhyvel i mothårs i två veckor.

Nu har jag skaffat en grym rakhyvel så på måndag går det förhoppningsvis bättre

Till er som tvekar om GMU är något för er: Man lär sig otroligt mycket, det är varierande och du kommer träffa massor med nytt jätteskönt folk! Det är hårt, men absolut värt det (får hoppas att jag fortfarande tycker det efter 12 veckor)..
Senast redigerad av Reisti 2013-08-30 kl. 21:04.
2013-08-30, 21:38
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
känner redan nu efter att kommit hem efter 2 veckor att jag vill tillbaka. man gör fan ingenting hemma. de grabbar jag har i mit logement är helt underbara. det enda som är skönt med att vara hemma är väl att slappa men oavsett vad, så vill jag tillbaka till helvetet!
2013-08-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
känner redan nu efter att kommit hem efter 2 veckor att jag vill tillbaka. man gör fan ingenting hemma. de grabbar jag har i mit logement är helt underbara. det enda som är skönt med att vara hemma är väl att slappa men oavsett vad, så vill jag tillbaka till helvetet!

Första pluton? Ett helvete med Nygren
2013-08-30, 22:29
Bannlyst
Rycka in i Augusti? You lucky bastards.
2013-08-30, 22:53
Medlem
Så kul att se alla rekryter i smekmånadsfasen som tror att nu när de har avklarat de första 2 veckorna så kan fan inget hända dom.. )

Vänta bara till första fältveckan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in