2013-05-31, 21:36
Medlem
viking29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
När kommer ni killar och tjejer som sökt till omgång 4 & 5 få reda på om ni blivit antagna? Måste väl vara i slutet av juni va med tanke på att omgång 4 börjar i mitten av aug?

Mvh

Mitten av juli. Frågade vid mönstringen idag.
2013-05-31, 21:48
Medlem
viking29s avatar
Tänkte dela med mig lite om hur det gick vid antagningsprövningen idag:

Psykolog: 8
Cykel: 6
Styrka: 9
Datortest: 6
Befälslämplighet: 8

Preliminärt och med "99,9% chans att bli antagen" enligt studievägledaren på P7, markstrid GSS/T.

Lite besviken, hade velat ha i alla fall en sjua på konditionen men annars var det ungefär som väntat. Cykeln suger fan mer än vad man tror.

Psykologen gjorde en lite småful grej på mig. Innan man går in och pratar med henne så lämnar man ifrån sig cv, hälso, mm. som hon sedan läser igenom. Eftersom jag har ett ovanligt efternamn så passade hon på att kolla upp mig på facebook. Halvvägs in i samtalet frågade hon senare om jag var medlem, och hade några sekretessinställningar där. Jag svarade då att jag hade ställt in så att bara mina vänner kunde se min profil och dylikt. Hon berättade då att hon hade kollat på min sida och om "det var på den här nivån jag tog säkerheten på", hon hittade också någon kommentar som jag hade skrivit om att jag var osäker på GMU vilket jag fick förklara. Men var beredda på att de kan kolla upp er. Annars var det mycket prat om familj och sånt. Alla typer av förtroendeuppdrag är guld om man vill få bra betyg här, såsom. kamratstödjare, elevråd, lagkapten, medlemmar i någon styrelse, ideella och humanitära uppdrag (att jag inte hade något sådant tror jag var anledningen till att jag inte fick någon 9a), osv.

Edit: En annan intressant sak som jag höll på att glömma nu var att psykologen frågade om jag hade kontakt med "några kriminella eller utländska gäng, eller några andra odemokratiska organisationer". Bad henne då utveckla och hon sa att hon menade Hells Angels och dylikt, och egentligen SD med men de är ju med i riksdagen nu så då får man ju anse att de är demokratiska . Svarade att jag inte hade det.

Kan fortfarande inte låta bli att fundera över det där med utländska gäng. En grupp på 5 finnar är väl per definitionen ett utländskt gäng? Kände hursomhelst att jag inte hade att gå in i en diskussion om detta.
Senast redigerad av viking29 2013-05-31 kl. 21:56.
2013-06-01, 10:36
Medlem
Löjlig fråga men jag ställer den ändå, vad kommer först, morgonbrak eller frukost?
2013-06-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Löjlig fråga men jag ställer den ändå, vad kommer först, morgonbrak eller frukost?

Frukost
2013-06-01, 21:07
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Jag var och mönstrade i måndags och fick:

Begåvning: 7
Psykolog: 5
Befälslämplighet: 4

Ville som någon skrev ovan också ha en 7:a, men helvetet i min jävla röv vad trögt det blev, mjölksyran åt upp mig inifrån. Är dock glad att jag tränade för en som mönstrade samtidigt fick 5 och många vägar stängdes då verkar det som.
Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Edit: En annan intressant sak som jag höll på att glömma nu var att psykologen frågade om jag hade kontakt med "några kriminella eller utländska gäng, eller några andra odemokratiska organisationer". Bad henne då utveckla och hon sa att hon menade Hells Angels och dylikt, och egentligen SD med men de är ju med i riksdagen nu så då får man ju anse att de är demokratiska . Svarade att jag inte hade det..
Psykologen frågade mig samma sak! "Odemokratiska organisationer", tänkte direkt att SD kvalificerade sig där. Sa att jag var opolitisk.

Trodde psykologen skulle fråga en massa om typ "Hur skulle du reagera om du var i en fientlig situation och ditt befäl beordrade dig att skjuta?", men hon frågade bara om familjeliv och utbildning. :/
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-06-01 kl. 21:12.
2013-06-01, 23:19
Medlem
MacheteRampages avatar
De allra flesta verkar få bra på styrkan, bra grabbar.

Men vad händer med kondisen? 9 Stryka, 6 Kondis har jag sett ett 10 tal bara här som fått.
Bättre att ha tvärt om nästan.

Tips till er alla som inte mönstrat än, lägg mer fokus på kondition än styrka!
2013-06-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage

Men vad händer med kondisen? 9 Stryka, 6 Kondis har jag sett ett 10 tal bara här som fått.

Behöver inte vara fel på konditionen, kan lika gärna vara så att folk inte cyklat något och det tar stopp trots att flåset är bra. Men jag håller med, även om en viss standard på styrka är bra så är konditionen viktigare.
2013-06-02, 02:12
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage

För min del är det så att jag tränat på gym i många år, så min styrka kom rätt naturligt. Däremot har jag inte tränat kondition i mer än två månader, och ska jag vara ärlig så var det inte särskilt produktiva månader. Men det ska det bli ändring på! I sommar ska det springas och marscheras!
2013-06-02, 11:41
Medlem
MacheteRampages avatar
Klart det är viktigt med styrka också, men man har hellre 6 i styrkan och 9 på cykeln. Inget som görs under GMU är speciellt jobbigt sett till sin stryka. Bättre att ha kondition när man springer intervaller i skogen och krigar.
2013-06-02, 20:35
Medlem
Dormammus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmastarn
Finns det ens några kompletterande övningar man gör? det är väll som vanligt att du får anställning där förutsatt att du får godkänd GMU+lämplig. Jobbar själv på LedR dock inte telekrig.
Segaste svaret i år, men jo - för att bli antagen till Telekrig så måste man genomföra kompletterande antagningstester bestående av psykologintervju, säkerhetsintervju, chefsintervju, fystester och begåvningstester. Det är den information jag fick av yrkesvägledaren, tänkte om det var någon som satt på något intressant om vad dessa intervjuer kommer gå ut på.

Mina mönstringsresultat var f.ö.:

Styrka - 7
Cykel - 5
Begåvning - 8
Psykolog - 6
Befälslämplighet - 6
Tjänstbarhet - A
Senast redigerad av Dormammu 2013-06-02 kl. 20:41.
2013-06-02, 21:50
Medlem
viking29s avatar
Jag var och mönstrade i måndags och fick:

Begåvning: 7
Psykolog: 5
Befälslämplighet: 4

Ville som någon skrev ovan också ha en 7:a, men helvetet i min jävla röv vad trögt det blev, mjölksyran åt upp mig inifrån. Är dock glad att jag tränade för en som mönstrade samtidigt fick 5 och många vägar stängdes då verkar det som.

Psykologen frågade mig samma sak! "Odemokratiska organisationer", tänkte direkt att SD kvalificerade sig där. Sa att jag var opolitisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Trodde psykologen skulle fråga en massa om typ "Hur skulle du reagera om du var i en fientlig situation och ditt befäl beordrade dig att skjuta?", men hon frågade bara om familjeliv och utbildning. :/

En av de första frågorna jag fick var hur jag skulle reagera om ett befäl befallde mig att skjuta en barnsoldat.
2013-06-02, 23:46
Medlem
WillyB0Bs avatar
Fick en femma av psykologen, det enda jag kan tänka på var svaret till frågan om jag skulle kunna ta liv i utlandstjänst. Jag svarade att jag inte skulle ha problem med det om jag kände att jag hjälpte till på plats. Jag gillar inte deras dumma system att sålla bort de som kanske är lite annorlunda, jag antar att det har något att göra med alla som hoppar av... Fick liksom bra på andra sakerna men en femma i ledarskap är idiotiskt. Är arg nu för att jag ska visa Psykologi tanten att hon har fel i aaugusti!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in