2013-03-11, 18:29
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Never-.Back.-Down
Har med förberett mig i ett år! Har väntat sedan 10 januari så är riktigt taggad på att göra testerna!
Vad hade du tänkt att söka?

Lycka till!
Ojdå. Vad har du sökt för något?
Senast redigerad av Ocklett 2013-03-11 kl. 19:05.
2013-03-11, 19:06
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Har med förberett mig i ett år! Har väntat sedan 10 januari så är riktigt taggad på att göra testerna!
Vad hade du tänkt att söka?

Lycka till!

Tjena! Jag vill komma in på antingen Ing2 eller K3. Gruppbefäl, markstrid är mitt främsta val Jägare, eller markstrid passar lika bra Hur blir det själv?
2013-03-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Tjena! Jag vill komma in på antingen Ing2 eller K3. Gruppbefäl, markstrid är mitt främsta val Jägare, eller markstrid passar lika bra Hur blir det själv?

K3 eller amfibe/strid! Känns som k3 kommer bli höga krav
2013-03-11, 19:12
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
K3 eller amfibe/strid! Känns som k3 kommer bli höga krav

Det blir det! Men har du förberett dig så länge som du säger så klarar du det utan problem Lycka till!
2013-03-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Ojdå. Vad har du sökt för något?

Har inte enbart varit för eventuell gmu utan för att bli stark, stor men samtidigt ha bra kondition :-) Vill komma in på amf1 eller k3!
2013-03-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Det blir det! Men har du förberett dig så länge som du säger så klarar du det utan problem Lycka till!

Haha jo hoppas det men det är ju annat än styrka och uthållighet så får se hur det går :-)
2013-03-11, 19:32
Medlem
JegarnInorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Hej på er!

Nu börjar det närma sig besked för oss som sökt GMU 3! Jag vet att packningslistor har skrivits upp miljontals gånger på denna tråden. Men en del vissa saker som jag tycker verkar hyfsat viktig för min omgång (I19 Boden), men ni som har erfarenhet av GMU får jättegärna kommentera om det är lite "overdo";

Utöver det som regementet kommer att vilja ha med mig, såsom ID, träningskläder, skor (optional)...

-Försvarets hudsalva (Bästa skiten mot allt ömmande samt ett hiomla bra stekfett.
-Öronproppar (Jag bor med min bästa killkompis, jag håller hans rygg, men ibland vill jag slå in truten på honom när han snarkar som en traktor)
-Myggmedel!!!! (Vi ska för tusan till Boden mitt i sommaren)
-Compeed (säger sig självt)
-Huvudvärkstabletter (säger också sig självt)
-Resorb (Kan vara overdo, men att ta en på kvällen efter en tuff dag på ett varmt fält -vore skönt)

Det låter som ett litet apotek (vill ju trots allt bli MEDIC), men det känns ganska värdefullt att ha, tar inte mycket plats och kommer antagligen att användas dagligen. Eller?

Detta är en väldigt bra lista! tror jag tar med mig lite extra utöver ''listan''
Sommarn i boden är ju en riktig höjdare förutom alla JÄVLA myggen å knotten...
(jag har själv blivit preliminärtutagen för GMU nu i sommar som startar 10/6)
Kom in på Marksoldat/amrén I19 boden - GA917..
är taggad till fingerspetsarna.
Någon annan här på forumet som har kommit in samma som mig så kan man snacka lite på FB eller dylikt
(bor i kanten till bodenssödra skjutfält där man kommer vara mycket, så har en del erfarenheter i skogarna där/skjutbanorna samt skjutfältet.)
Senast redigerad av JegarnInorr 2013-03-11 kl. 19:36.
2013-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JegarnInorr
Detta är en väldigt bra lista! tror jag tar med mig lite extra utöver ''listan''
Sommarn i boden är ju en riktig höjdare förutom alla JÄVLA myggen å knotten...
(jag har själv blivit preliminärtutagen för GMU nu i sommar som startar 10/6)
Kom in på Marksoldat/amrén I19 boden - GA917..
är taggad till fingerspetsarna.
Någon annan här på forumet som har kommit in samma som mig så kan man snacka lite på FB eller dylikt
(bor i kanten till bodenssödra skjutfält där man kommer vara mycket, så har en del erfarenheter i skogarna där/skjutbanorna samt skjutfältet.)

Jag har sökt Gruppbefäl Logistik, med mål att bli GB sjukvårdare, men hamnar även jag i Boden som sagt snart få vi besked och jag knappt bärga mig!!
2013-03-11, 21:38
Medlem
Citat:
Okej. Låt oss ponera att denna åsikt är grundad på lösa fördomar och ingen riktig välförd statistik eller några klara bevis. För det första så är inte hatet riktat till någon etnisk grupp. Det är snarare inriktat till de som styr och särbehandlar vissa etniska grupper oavsett kvalifikationerna. Fördomarna är därför riktade mot det svenska systemet, försvarsmakten och samhället i det stora hela eller vad det nu kan vara. Men fördomar är inte nödvändigtvis rasistiska. Och alla fördomar inte är lika felaktiga.

Tror mest att du har en viss åsikt som du vill få ur dig och applicerar lite konstigt här just för det. Rasistpåhopp är bara tröttsamt f.ö.

Förvisso sant, det skulle lika gärna kunna handla om dansar, norrmän, tyskar etc som flyttat till sverige och sökt gmu... Men i ärlighetens namn, tror du att det var det som åsyftades?
Där håller jag dock inte riktigt med. irritation, ilska och hat är högst spontana och explosiva känslor. När folk stör sig på saker och ting så stör man sig väldigt sällan på den riktiga orsaken bakom allting, man stör sig på vad man har framför ögonen. När du fastnar bakom en lastbil som kör om en annan lastbil på motorvägen, sitter du då och är irriterad över körschemaläggaren som sett till att lastbilen befinner sig där den gör just nu eller stör du dig på "den där jävla lastbilen"?

Nej visst, fördom är inte likställt med rasism. Fördomar om andra människor baserade på deras utseende, hemland, kultur, språk och allt vet vad däremot är själva definitionen av rasism. Men nu har jag som sagt inte ens sagt att det låg några rasistiska tankar bakom det ursprungliga uttalandet, bara att det lät lite så. Och eftersom detta inte verkade ha gått upp för författaren av sagda inlägg ville jag delge honom min syn på saken. Det var allt.

Nej, alla fördomar är inte nödvändigtvis felaktiga. Fördomar är ju egentligen bara ett samlingsnamn (med negativ klang) på "förhastade slutsatser baserade på lösa erfarenheter". Man bildar sig en åsikt om något eller någonting i förväg, innan man faktiskt vet alla relevanta fakta, baserat på den lilla fakta man har. Alla har fördomar om saker och ting, även jag. Jag har hellre fördomar om saker och ting och blir positivt överraskad ibland än att gå runt och vara fullständigt naiv och blåögd och inte lita till mina erfarenheter och bli ledsen och besviken konstant... Men jag kan ärligt säga att inga av mina fördomar baserar sig på något så urbota korkat som utseende och ursprung.

Jag Blandar inte in några av mina åsikter i det här alls. Jag bara tyckte att det var en olämplig, dum och intolerant sak att häva ur sig: "jag kom inte in på gmu men de tar minsann in en jävla massa okvalificerade invandrare". Du tycker inte att det låter negativt på något sätt? Det du får komma ihåg är att det här handlar om mina tankar, min tolkning av inlägget. Hur jag upplevde uttalandet är ju min högst personliga synpunkt och om inget annat kan man se mitt inlägg som ett exempel på hur folk skulle kunna uppleva det som sagts. Jag försökte hur som helst hålla det hela sakligt och ge min syn på inte bara detta utan flera andra uttalanden från författaren av det relevanta inlägget i syfte att hjälpa honom på traven, öppna hans ögon för omvärlden lite så att han en dag kan få uppfylla sin dröm och gå med i försvarsmakten. Jag ser varken nytta eller nöje i att trycka ner andra, jag försöker hellre lyfta upp dem och se till att de kan göra något bra av de talanger de faktiskt har. Om det innebär att jag måste "läxa upp" någon här och där så får det väl vara så...

Det var inte riktat åt dig och du behöver inte försvara varken dig själv eller andra. Det var som sagt bara min högst personliga tolkning av det som sagts som jag ville belysa i syfte att utbilda, och ja har inte sagt något om intentionerna bakom inlägget. Men ska jag vara ärlig så tycker jag nog att rasistförsvar är än mer tröttsamt, f.ö.

Citat:
Ursprungligen postat av MrHigginsen
Ja lite glad blev man allt!

Jepp!

Citat:
Funderade på en sak, hur är det med att ta med sig en bärbar dator? Och råkar det finnas tillgång till Wifi i kassernen eller liknande som man kan koppla sig in på, haha?

Jag har pratat med en militär om just det här med bärbar dator, ha trodde att förvaringsutrymmet för personliga tillhörigheter skulle räcka till att hysa en laptop så jag tänker ta med mig. Är noig ett smidigt sätt att slå ihjäl eventuell dödtid. Hur det är med wifi vet jag inte, skulle tippa på att det finns (finns väl inom alla större organisationer menar jag) men vet inte hur det är med tillgänglighet/öppenhet. Jag tänker ha med både mobilen (som kan göras till hotspot) och ett mobilt bredband när jag rycker in för säkerhets skull, kan återkomma med huruvida jag tvingas använda dem när det blir aktuellt.

Citat:
snart få vi besked och jag knappt bärga mig!!

Samma här, sjukt taggad och hoppashoppashoppas! Håller både tummar och tår, skulle bli så besviken om jag inte kommer in då detta är något jag laddat inför länge och jag är grymt taggad rent generellt! Skulle bara vara så himla kul att få komma in!
2013-03-11, 21:53
Medlem
JegarnInorrs avatar
Citat:
Jag har sökt Gruppbefäl Logistik, med mål att bli GB sjukvårdare, men hamnar även jag i Boden som sagt snart få vi besked och jag knappt bärga mig!!

Härligt! jo kan knappt vänta en dag till!!
men när exakt får vi reda på det? :S 60 dar efter testerna? eller hur var det?!...

Men kommer man in så kanske man syns i området/fältet
2013-03-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JegarnInorr
Härligt! jo kan knappt vänta en dag till!!
men när exakt får vi reda på det? :S 60 dar efter testerna? eller hur var det?!...

Men kommer man in så kanske man syns i området/fältet

Fr.o.m. 20 mars och framåt kommer beskedet! Alltså en och en halv vecka kvar. Det kommer bli ett härligt gäng där borta, det är jag helt övertygad om
2013-03-11, 23:38
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
Jag har pratat med en militär om just det här med bärbar dator, ha trodde att förvaringsutrymmet för personliga tillhörigheter skulle räcka till att hysa en laptop så jag tänker ta med mig. Är noig ett smidigt sätt att slå ihjäl eventuell dödtid. Hur det är med wifi vet jag inte, skulle tippa på att det finns (finns väl inom alla större organisationer menar jag) men vet inte hur det är med tillgänglighet/öppenhet. Jag tänker ha med både mobilen (som kan göras till hotspot) och ett mobilt bredband när jag rycker in för säkerhets skull, kan återkomma med huruvida jag tvingas använda dem när det blir aktuellt.
Okej, schysst. Tänkte på det där med internet, kanske är värt att skaffa någon typ av bärbar 3 eller 4g router för det ändamålet. Tvivlar faktiskt på att det finns internet i kassernen, men det beror kanske på vart man gör sin GMU på och hur området ser ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in