2013-03-07, 10:09
Medlem
Kringelbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Sisu anläggningar brukar ha sådana maskiner, vet att munktell i Eskilstuna har en isokai!

Själva målet med övningen är att dra så snabbt/konstant du bara kan, den mäter värdet från nollpunkt till nollpunkt (från att du börjar längst ner tills att det blir fysiskt omöjligt att dra upp stången mer) sen räknar den ut ett snitt(?) på hur många newton du trycker ner i plattan du står på..

Är 99% säker på att Tom Tits i Södertälje, 3 mil söder om Stockholm, har en isokaimaskin på deras översta våning.
Till självaste tom tit tror jag det är runt 100kr att komma in i deras utställningslokaler, sen är det bara att gå upp och dra och testa bäst ni vill! Är rätt säker på att man får ett resultat i antal Nm man når upp till.
Bara att ta i!
2013-03-07, 11:15
Medlem
Amen fyfan, jävla posten (strulat som tusan sen flytt), jag fick hem papper angående glasögon från försvarsmakten igår.. daterat 8:e februari.. om tillvägagångssätt för att få ut dessa o.s.v.. Ringde synoptik i dag och närmsta tid är nu på måndag, den 11:e mars, jag rycker in bra precis en vecka efter det

Jag har bara månadslinser av modell "ta-ut-varje-kväll".. damen på synoptik sa att det tog 4-6 veckor att få glasögonen.. jaha.. känner mig lite uppgiven.. Kommer jag klara pärsen med linserna i säg, 3 veckor?
Senast redigerad av Majbrasan 2013-03-07 kl. 11:19.
2013-03-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Amen fyfan, jävla posten (strulat som tusan sen flytt), jag fick hem papper angående glasögon från försvarsmakten igår.. daterat 8:e februari.. om tillvägagångssätt för att få ut dessa o.s.v.. Ringde synoptik i dag och närmsta tid är nu på måndag, den 11:e mars, jag rycker in bra precis en vecka efter det

Jag har bara månadslinser av modell "ta-ut-varje-kväll".. damen på synoptik sa att det tog 4-6 veckor att få glasögonen.. jaha.. kommer det här gå?

Du kommer överleva. Det du har som alternativ är att få recept från optikern för att kunna få ut månadslinser du kan ha på dig en vecka i sträck (även sova med) och ta ut ett dygn i veckan. Fungerade utmärkt under min värnplikt. Hade pansarglajorna som komplement.
2013-03-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredas
Du kommer överleva. Det du har som alternativ är att få recept från optikern för att kunna få ut månadslinser du kan ha på dig en vecka i sträck (även sova med) och ta ut ett dygn i veckan. Fungerade utmärkt under min värnplikt. Hade pansarglajorna som komplement.

Först och främst tack för svar, men också tack för de lugnande orden. Låter bra! Ringde tillbaka och bad att få göra en linsundersökning i samma veva också.. Tvivlar väl på att jag hinner få dessa innan inryck, dock. Men förhoppningsvis kan man hämta ut dessa i samband med sin första permission då
2013-03-07, 11:33
Medlem
Mukklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredas

hmm, kom på att jag även har kontaktlinser, månadslinser.
Sökt till GMU och förhoppningsvis kommer jag in på testet, får veta det om någon vecka antar jag.

Dock hatar jag att somna med linser då det blir förjävligt tort på morgonen, så jag har väldigt sällan gjort detta, kanske totalt 2-3 gånger på 2 år att jag råkat somna med linser.

Är det så att man inte kommer alls ha tid på morgonen att ta av och på kontaktlinserna, utan måste ha på dom på nätterna då man sover?

Även hört av syrran då hon brukat sova med månadslinser, att det är farligt för ögonen? iaf en längre tid av det.

Ta på linser tar knappt en minut, och ta av dom tar ju ännu mindre. Så är det så att man inte alls skulle ha tid med detta och då vara tvungen att sova med kontaktlinser?

[edit]
Sedan för övrigt funderar jag vart man har sina saker? Får man skåp osv? Menar, måste väl ha med mig t.ex linsvätska och osäker om annat som t.ex handuk, tvål, extrakläder som kallingar och liknande. Så måste man ju bevara dom någonstans, och då någonstans så inte dom kan bli stulna.
Senast redigerad av Mukkler 2013-03-07 kl. 11:35.
2013-03-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Kan man göra GMU flera gånger om det visar sig att man vill få förtur på ett annat regemente än den man har gjort sin tidigare GMU på?

Du kan göra GMU så många gånger du vill, eller tills de säger att du inte får göra det fler gånger . Till och med om du gjort värnplikt innan.
2013-03-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Först och främst tack för svar, men också tack för de lugnande orden. Låter bra! Ringde tillbaka och bad att få göra en linsundersökning i samma veva också.. Tvivlar väl på att jag hinner få dessa innan inryck, dock. Men förhoppningsvis kan man hämta ut dessa i samband med sin första permission då

Nu var det ett tag sedan jag hade sådana (har opererat ögonen sedan dess) men mig veterligen så brukar ju optikern ha ett gäng på lager i butiken, så förhoppningsvis skall du kunna få ut dessa redan efter undsökningen, kan variera mellan olika optiker. Notera att detta inte är s.k. vanliga månadslinser. Vanliga månadslinser tar man ut under nätterna. De jag syftar till har man som sagt kvar en månad, men man kan sova i dem. De ska dock helst vara ute ett helt dygn, med fördel under helgerna, för att ögonen ska få vila. Optiker brukar inte lämna ut dessa till standardfall utan jag var tvungen att fråga specifikt om sådana linser och hänvisa till att jag skulle genomföra min värnplikt för att få ut dem.

Be även om att få ut receptet för dem så att du kan beställa på lensway eller motsvarande för att spara rätt mycket pengar i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
hmm, kom på att jag även har kontaktlinser, månadslinser.
Sökt till GMU och förhoppningsvis kommer jag in på testet, får veta det om någon vecka antar jag.

Dock hatar jag att somna med linser då det blir förjävligt tort på morgonen, så jag har väldigt sällan gjort detta, kanske totalt 2-3 gånger på 2 år att jag råkat somna med linser.

Är det så att man inte kommer alls ha tid på morgonen att ta av och på kontaktlinserna, utan måste ha på dom på nätterna då man sover?

Även hört av syrran då hon brukat sova med månadslinser, att det är farligt för ögonen? iaf en längre tid av det.

Ta på linser tar knappt en minut, och ta av dom tar ju ännu mindre. Så är det så att man inte alls skulle ha tid med detta och då vara tvungen att sova med kontaktlinser?

[edit]
Sedan för övrigt funderar jag vart man har sina saker? Får man skåp osv? Menar, måste väl ha med mig t.ex linsvätska och osäker om annat som t.ex handuk, tvål, extrakläder som kallingar och liknande. Så måste man ju bevara dom någonstans, och då någonstans så inte dom kan bli stulna.
Jag hänvisar de flesta av mina svar till det jag skrivit ovan. Dock kan jag tillägga att nej, det är ingen omöjlighet att köra med dagslinser eller månadslinser du sätter i/tar ur varje dag. Var flera i min värnpliktspluton som gjorde så, även i fält, utan några större konstigheter. Jag skaffade den andra modellen mest för att det är jävligt händigt att mer eller mindre helt slippa glasögon, samt bättre ur hygiensynpunkt.
2013-03-07, 14:14
Medlem
Det är långt ifrån alla som har ögon som klarar av linser som används flera dygn i sträck.
För att testa om just du har förmågan kommer du bli hemskickad ifrån optikern med ett par provlinser som du kommer få sova med för att sedan komma tillbaka dagen/dagarna efter och kolla hur ögonen ser ut.

Linser i fält kommer förmodligen aldrig att hålla, både ur en praktisk och hygienisk synpunkt!
Försvarets glasögon duger alldeles utmärkt, om man bortser ifrån designen.
2013-03-07, 18:09
Medlem
basseakers avatar
Optikertillsats till skydsglasögonen så har ni löst problemet ute i fält.
2013-03-07, 20:03
Medlem
Jokerswes avatar
Så, hade länge väntat på beskedet om man blivit antagen till nästa steg.
Fick tyvärr beskedet att jag inte blev antagen detta år. Fick chansen att överklaga.

Så vad grunder de allt på? Har det med ansökningsdatum? Jag ansökte rätt sent, en vecka eller två innan sista anmälningsdatum.

Kan det ha något med att det var många som ansökte eller hamnade jag sist i kö pga av min sena ansökan?

Jag är 18 år. Alltid hållt mig aktiv.
Perfekt syn
Är i bra form
Inga som helst sjukdomar
inget funktionshinder.
Bra betyg
Kan analysera och hantera situationer och stress väldigt bra.

Dock så var detta det första steget. Där jag fyllde i min vikt, ålder, hälsa och sådant.
De rekryterar invandrare som knappt är hälften så kvalicifierad som jag är.
Synpunkter på detta?
2013-03-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Så, hade länge väntat på beskedet om man blivit antagen till nästa steg.
Fick tyvärr beskedet att jag inte blev antagen detta år. Fick chansen att överklaga.

Så vad grunder de allt på? Har det med ansökningsdatum? Jag ansökte rätt sent, en vecka eller två innan sista anmälningsdatum.

Kan det ha något med att det var många som ansökte eller hamnade jag sist i kö pga av min sena ansökan?

Jag är 18 år. Alltid hållt mig aktiv.
Perfekt syn
Är i bra form
Inga som helst sjukdomar
inget funktionshinder.
Bra betyg
Kan analysera och hantera situationer och stress väldigt bra.

Dock så var detta det första steget. Där jag fyllde i min vikt, ålder, hälsa och sådant.
De rekryterar invandrare som knappt är hälften så kvalicifierad som jag är.
Synpunkter på detta?

Kan ju ha att göra med att du är rasist?
2013-03-07, 20:26
Medlem
Jokerswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Kan ju ha att göra med att du är rasist?

På vilka grunder har du rätten att kalla mig rasist?
Vad i det jag skrev är rasistiskt? Bäste man för jobbet? Det är inget konstigt eller?

Du är helt blåst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in