2013-02-12, 14:24
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitch.
Hur mycket pangpang det blir beror ju på din befattning

Men det lär inte bli mycket pangpang på mänskliga mål.

Självklart! Meningen var att illustrera verkligheten, att man är ingen Rambo med kniv i mun och smattrande Ak i hand.

Procentsatsen är tagen direkt ur luften och varierar självfallet pga befattning.
2013-02-12, 16:09
Medlem
Slomoes avatar
Hallå alla framtida och nuvarande GMUare!

Skickade igår in rekryttestet och hoppas så klart som många andra att jag ska få göra GMU 4 eller 5 i höst. Fanns dock en del grejer jag funderade på. Först och främst, när beräknas mönstringen vara (om det ens kommit ut någon info om det än)? Har gjort upp en träningsplan för att försöka förberade mig så gott det går och tränar nu 2 styrke- och 3 konditionspass plus 2 timmar tennis (hur stor skillnad det gör nu...) i veckan. Hoppas jag hinner i form för har några kilon för mycket i dagsläget, dock inte dåligt tränad.

Sen tänkte lite kring de val man gör angående plats och förband osv. Vet att det bara är preliminära val men vill ju inte välja något där det finns allt för få platser att komma in på. Mina val är:

1. P7, markstrid
2. amfibie, sjöstrid (i Göteborg)
3. ingengörsregementet, markstrid (jävligt osäker på om jag vill dit dock )

Nån som kanske har koll på hur många platser som finns på dessa?

Mvh
2013-02-12, 16:11
Medlem
Hej,

Har en fråga ang. transport till o från GMU. Jag sökte till I19 Boden o min yrkesvägledare på RM sa att jag ska räkna med att jag blir antagen. Jag bor dock i Göteborg och undrar hur FM gör med resorna. Jag är medveten om att 5 helger under GMU betalar FM för transport men jag har inte fått veta om de tom. skulle pröjsa flyg?

En annan fråga direkt, hur ser det ut med helgerna då man har permission, får man stanna i garnisonen eller måste man klara sig på egen hand under helgen??

Tack
2013-02-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Hej,

Har en fråga ang. transport till o från GMU. Jag sökte till I19 Boden o min yrkesvägledare på RM sa att jag ska räkna med att jag blir antagen. Jag bor dock i Göteborg och undrar hur FM gör med resorna. Jag är medveten om att 5 helger under GMU betalar FM för transport men jag har inte fått veta om de tom. skulle pröjsa flyg?

En annan fråga direkt, hur ser det ut med helgerna då man har permission, får man stanna i garnisonen eller måste man klara sig på egen hand under helgen??

Tack

Då kan du & jag snacka ihop oss och ta oss till regementet tillsammans. Åker också från Göteborg. Däremot är jag inte säker på att jag kommer in. Kan vara nice att hålla kontakten iallafall! Hade vart skönt att ha lite sällskap upp åtminstone

Vad har du sökt?
2013-02-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Varför?
Trollar du eller förstår du verkligen inte det?

På försvarsmaktens hemsida står det en hel del om vad som förväntas av dig som soldat och vad meningen med yrket är, texter som du borde ha läst om du nu sökt gmu. Där står bland annat att du förväntas ha sunda värderingar, en vilja att hjälpa andra och göra skillnad och att du ska vara tolerant och vilja försvara mänskliga rättigheter.

Bara genom att säga saker som "jag vill inte bli sybög, jag vill lära mig döda folk" har du enligt mig diskvalificerat dig från själva grundkraven till att bli soldat. Du verkar inte särskilt tolerant, du verkar inte ha särskilt sunda värderingar och du verkar ha helt fel motiv för att bli soldat. Du verkar helt enkelt inte förstå vad det ställs för krav på dig och vad du är menad att göra som soldat. Själva dödandet är inget du ska se fram emot, det är ett nödvändigt ont som du ska vara beredd på men inte särskilt entusiastisk över. Soldater dödar för att det i vissa fall krävs av dem, men folk som bara vill ut i krig och mörda folk urskiljningslöst är verkligen inte lämpliga som soldater om du frågar mig. Du blandar ihop begreppet mördare med soldat, och det förstnämnda är inte något du bör sträva efter att bli. Förstår du bättre nu?
2013-02-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Då kan du & jag snacka ihop oss och ta oss till regementet tillsammans. Åker också från Göteborg. Däremot är jag inte säker på att jag kommer in. Kan vara nice att hålla kontakten iallafall! Hade vart skönt att ha lite sällskap upp åtminstone

Vad har du sökt?
Jag ska förhoppningsvis också till i19, åker dock inte frän Göteborg utan från lund så det blir ju en bit att ta sig under permis. Vore i tressant att veta hur det förhåller sig med resor, ifall man får flyg. Betalt eller om man ska spendera större delen av permissionen sittande på ett tåg... Har hört att extra hänsyn tas till de som. Aste färdas långt men vet inte mer exakt vad det innebär...

Men jag tycker också att det vore kul att snacka ihop sig och få veta lite om vad det är för folk man kommer hamna med, så har man kanske några att hänga med redan från början vad har ni sökt för befattning? Var mönstrade ni och vad fick ni för ungefärliga resultat?
2013-02-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
Jag ska förhoppningsvis också till i19, åker dock inte frän Göteborg utan från lund så det blir ju en bit att ta sig under permis. Vore i tressant att veta hur det förhåller sig med resor, ifall man får flyg. Betalt eller om man ska spendera större delen av permissionen sittande på ett tåg... Har hört att extra hänsyn tas till de som. Aste färdas långt men vet inte mer exakt vad det innebär...

Men jag tycker också att det vore kul att snacka ihop sig och få veta lite om vad det är för folk man kommer hamna med, så har man kanske några att hänga med redan från början vad har ni sökt för befattning? Var mönstrade ni och vad fick ni för ungefärliga resultat?

Mina mönstringsresultat står under den tråden som handlar just om mönstringsresultat https://www.flashback.org/t1679015

Jag är ju tjej så har fördel med den orättvisa "positiva diskrimineringen" som råder inom FM, tyvärr. Men jag tror att jag har svårt att komma in då jag bara har chans på 24 platser;
Första val: Gruppbefäl Logistik (12 platser)
Andra val: Gruppbefäl Ledning (12 platser)

Vill så gärna bli sjukvårdare så håller tummarna för logistik. Men det blir som sagt svårt.
Mönstrade i Göteborg då jag även bor här.
2013-02-12, 17:25
Medlem
Citat:

Vad har du sökt?

Markstrid.

Jag följde yrkesvägledarens råd och sökte till omgång 4/5 då det finns en massa spännande förband som anställer då, så jag sitter och tänker om jag verkligen ska tacka ja till platsen eller satsa på Markstrid i Eksjö eller försvarsmedicin i GBG.

Men tackar jag ja så får vi köra upp dit tsm
2013-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Markstrid.

Jag följde yrkesvägledarens råd och sökte till omgång 4/5 då det finns en massa spännande förband som anställer då, så jag sitter och tänker om jag verkligen ska tacka ja till platsen eller satsa på Markstrid i Eksjö eller försvarsmedicin i GBG.

Men tackar jag ja så får vi köra upp dit tsm

Förståeligt! Jag har också sökt GMU 4-5, men mest som en backup ifall jag inte går vidare.
Du vet att du kan byta förband till annat efter genomförd GMU, förutsatt att andra förband anställer?
2013-02-12, 17:34
Medlem
Citat:
Mina mönstringsresultat står under den tråden som handlar just om mönstringsresultat https://www.flashback.org/t1679015

Jag är ju tjej så har fördel med den orättvisa "positiva diskrimineringen" som råder inom FM, tyvärr. Men jag tror att jag har svårt att komma in då jag bara har chans på 24 platser;
Första val: Gruppbefäl Logistik (12 platser)
Andra val: Gruppbefäl Ledning (12 platser)

Vill så gärna bli sjukvårdare så håller tummarna för logistik. Men det blir som sagt svårt.
Mönstrade i Göteborg då jag även bor här.
Ah, visste inte att det fanns en sån tråd... Får kika där.

Förstår. Hoppas du kommer in på ditt förstahandsval iallafall, även om det är Hård konkurrens så finns det ju alltid en chans att hoppas på
Själv sökte jag gruppbefäl markstrid som första, fanns ca dubbelt så många platser tillgängliga där och jag tror att jag hade hyfsade resultat så jag hoppas att jag kommer in. Enligt yrkesvägledaren borde jag ha goda chanser iallafall

Vad vill du göra efter gmu då, blir det heltid eller deltid och ska du läsa vidare? Jag vill helst läsa vidare till officer då jag tycker att det verkar väldigt intressant i dagsläget, men man får väl se lite var man står när det väl blir aktuellt
2013-02-12, 17:40
Medlem
Citat:
Förståeligt! Jag har också sökt GMU 4-5, men mest som en backup ifall jag inte går vidare.
Du vet att du kan byta förband till annat efter genomförd GMU, förutsatt att andra förband anställer?

Ju, det sa dom, men om man nu kommer väldigt bra överens med kamraterna i Boden kommer man inte vilja lämna detta sällskap i Norrland.

Sedan sa yrkesvägledaren att folk som genomför GMU på ett regemente favoriseras vid val utav folk till befattningsutbildningar på samma ställe. Det jag är mest nyfiken över hur det funkar med resor för på papprena som jag fick efter ansökningen står det "Rekryteringsmyndigheten anordnar också buss/tåg resa (...)"
2013-02-12, 17:48
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceefa
Så länge du skickade in dina uppgifter innan den 10:e så är det lugnt. Du har till 19:e februari på dig att göra rekryttestet på nätet.

Stort tack för svar! Det fungerade precis som du skrev!
Har nu sökt FörmedC ledning/logistik (1a:/2:a val) samt fältjägare i Öresund (3:e val). Dags att sticka ut och springa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in