Det som också irriterar mig är att psykologen kommer fråga om jag hat blivit dömd något (som jag har). Men jag finns inte med i BR längre. Helvete att en person kab förstöra för en . Vad händer om jag svarar nej? Får de kolla igenom någon annan register än BR då de är psykologer.
Jag har inte blivit dömd men fått sitta 24timmar i en cell medans de gjorde en utredning. Jag vet inte om de kommer tillkalla mig till rättegång någongång i framtiden.
Så min fråga är vad ska jag svara till psykologen?
Delaktig i en brand när jag var liten (15år). Blev dömd för mordbrand. Jag accepterar det och har gjort mity straff. Det är inget som försvårar mitt liv. Blickar framåt och vill hjälpa människor. Jag är en öppen människa och Jag vill inte dölja något. Jag var liten och dum men jag har förändrats och tagit tag i mitt liv. Därför jag sjuk nervös inför pyskologen. Jag är 21 år gammal. Så det hände för 6år sen. Har inte blivit dömd för något annat. Aja om de nekar mig pgr av det så ska jag fortsätta söka och vara lika öppen tills de tar in mig
Jag har inte blivit dömd men fått sitta 24timmar i en cell medans de gjorde en utredning. Jag vet inte om de kommer tillkalla mig till rättegång någongång i framtiden.
Så min fråga är vad ska jag svara till psykologen?
Då ska du inte säga att du har blivit fömd någon gång då du inte har blivit det. Vad är du misstänkt för ? Om jag får fråga.
Okej. Men om hon frågar så säg att du inte har blivit dömd (enligt mig) sen vet jag inte om psykologen har rätt till att ta ut "misstankeregistret". Men säg att du är misstänkt och förklara bara situationen. FM är ju ute efter lojala människor = )
Mitt tips är att när du lyfter vikter så lyft inte för tungt så att du skadar dig och träna mycket styrka i ben, rygg och bål. Klart du inte ska skita i bröst, axlar och armar men det borde vara sist på din priolista.
Helkroppsövningar är superbra inför mönstringen. Tex Marklyft och Böj.
Vad är ditt mål med cyklingen? Att gå ner i vikt eller få ett bra cykelresultat på mönstringen? om du cyklar i 1½-2 timmar så representerar det inte alls mönstringsträningen som du behöver men det är skitbra för viktnedgång tex.
Cykeltestet på mönstringen handlar om mjölksyretålighet och vilja. Det är nästintill ingen kondition alls. Så kör mycket intervallpass på cykeln. Det verkligen dundra i benen av mjölksyra då vet du att det är på rätt väg!
Sen har jag ett annat tips också! om du styrketränar och cyklar på samma pass så ska du styrketräna först och cykla sen.
Varför? Jo för att på cykeln ska du ta ut dig maximalt! Verkligen inte ha någonting kvar i benen efteråt. Det resulterar i dåliga resultat i styrketräningen efteråt. Plus! Att du omedvetet kommer hålla tillbaka under cyklingen om du vet att du har ett styrkepass direkt efter.
Kom ihåg! 9/10 överskattar styrketestet och underskattar cykeltestet.
Lycka till! Hoppas du kommer till boden!
Okej! Hur jag tränar på cykeln är ungefär samma varje gång: Ökar ett "snäpp" varje halvkilometer tills det till slut är väldigt tungt och det är bara mjölksyra och vilja kvar.
Syftet med träningen är nog inte enbart inför mönstringen utan skulle egentligen vilja träna upp båda mjölksyra och kondition! Mjölksyra för mönstringen och kondition för den långsiktiga planen.
Okej, alltså jag kör lite olika maskiner medan jag hämtar tillbaka andan från cykeln istället för att stå som ett fån och vila och stirra in i väggen tränar jag armar och axlar som då har fått vila på cykeln men det är nog som du säger att det är bättre att köra dom separat!
Har precis avslutat frågeformuläret och har skickat in mina svar. Det pirrar lite i magen måste jag säga.
Går det att ändra sina första-andra-tredje-handsval vid testerna eller ett senare/tidigare tillfälle efter det att man har svarat på rekryteringsfrågorna?
Hej bröder!
Det börjar dra ihop sig nu, ska söka till period 4 och 5 och har en del frågor.
På vilka ställen/städer kan man söka sig till och vad är skillnaden mellan dem?
Man söker väll inte in på till exempel markstrid eller marin och sådant nu utan det är efter gmu?
Boende under gmu fungerar hur?
Hur ofta kan man träffa familj och flickvännen?
Något annat viktigt man bör känna till om?
Hört en massa om astma, jag har ansträngningsastma fast den kommer jag lätt ha tränat bort tills perioderna drar igång, så jag kommer inte märka eller känna av den något. Men är de kinkiga om detta ändå?
Man kan gå klart gmu och sen inte komma tillbaka efter va?
Efter ett par månaders träning på löpbandet bestämde jag mig idag att springa ute i kylan. Nu är jag helt förkrossad. På löpbandet fixar jag 10 km på under 50 minuter. Nu tog jag på mig kängor och massa kläder och gick ut för att springa i 7 minusgrader. Börjar flåsa som en idiot efter bara en kilometer och efter 1,50 km var jag tvungen att stanna och andas. Totalt tog jag mig ca. 6 km, men det tog runt 40 minuter och jag stannade och gick flera gånger pga ont i lungorna, jättehög puls, ont i hjärtat, hosta, etc. Nu är jag hemma och hostar och känner obehag i halsen. Jag har inte astma.
Jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle vara så stor skillnad. Jag kunde inte ens springa några kilometer utan att stanna och gå. Är det kylan som är boven eller är min kropp helt enkelt inte van? Rycker in om en vecka
Saken är den att när du springer på ett rullande löpband så missar du ett helt arbetsmoment. Nämligen att föra kroppen framåt. Löpbandet drar ju den foten som är i, bakåt, så allt du behöver göra är att stå och studsa (när du sätter i en fot, så åker den bakåt med löpbandet, utan att du behöver trycka ifrån särskilt mycket). När du sedan går ut och springer på riktigt så måste du ju faktiskt förflytta dig framåt - då blir det blir ofantligt mycket jobbigare.
Hej bröder!
Det börjar dra ihop sig nu, ska söka till period 4 och 5 och har en del frågor.
På vilka ställen/städer kan man söka sig till och vad är skillnaden mellan dem?
Man söker väll inte in på till exempel markstrid eller marin och sådant nu utan det är efter gmu?
Boende under gmu fungerar hur?
Hur ofta kan man träffa familj och flickvännen?
Något annat viktigt man bör känna till om?
Hört en massa om astma, jag har ansträngningsastma fast den kommer jag lätt ha tränat bort tills perioderna drar igång, så jag kommer inte märka eller känna av den något. Men är de kinkiga om detta ändå?
1. På vilka ställen/städer kan man söka sig till och vad är skillnaden mellan dem?
Förband som anställer efter omgång 4/5 – 2013
Här nedan presenteras utbildningsplatser och förband och flottiljer som anställer/erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater efter omgång 4 och 5 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2013. Läs mer om de olika typerna av fortsatt tjänstgöring via länkarna till höger.
Ansökningsperiod: 7 januari till 10 februari 2013.
Utbildningsperiod omgång 4: 19 augusti – 8 november 2013.
Utbildningsperiod omgång 5: 16 september – 6 december 2013. Vissa förband startar utbildningen 12 september.
Följande förband och flottiljer anställer/erbjuder avtal om tjänstgöring för soldater och sjömän efter omgång 4 av grundläggande militär utbildning (GMU) 2013.
Soldater – Hemvärnet
Lapplandsjägargruppen
Utbildningsplats: Kiruna
Norrbottensgruppen
Utbildningsplats: Boden
Fältjägargruppen
Utbildningsplats: Östersund
Västernorrlandsgruppen
Utbildningsplats: Härnösand
Skaraborgsgruppen
Utbildningsplats: Skövde
Bohusdalgruppen
Utbildningsplats: Skredsvik
Gävleborgsgruppen
Utbildningsplats: Gävle
Livgrenadjärgruppen
Utbildningsplats: Kvarn
Gotlandsgruppen
Utbildningsplats: Tofta/Gotland
Tidigarelagd utbildningsstart: 12 augusti
Blekingegruppen
Utbildningsplats: Karlskrona
Örebro och Värmlandsgruppen
Utbildningsplats: Karlsborg
Arbetsområde: Strid/Bevakningssoldat
Man söker väll inte in på till exempel markstrid eller marin och sådant nu utan det är efter gmu? GMU ser likadant vars man än gör den. MEN om du söker till ett regemente som är inriktat mot ex markstrid så är det det du kan söka direkt efter utbildningen är klar, det går att söka andra inriktningar efteråt men det blir svårare och mer omständigt. Hade en konversation med FM om det.
Boende under gmu fungerar hur? Du bor på logementet och får gratis mat och en lön på 4500 kr per månad. 5 hemresor gratis.
Hur ofta kan man träffa familj och flickvännen? 5 ggr
Något annat viktigt man bör känna till om? Var förberedd, dvs bra kondition och styrka. Håll tungan rätt i mun när du pratar med psykologen, och svara logiskt.
Ja tyvärr är detta inte bra för dig. När jag mönstrade för värnplikt back in 2010 så hade jag flera kompisar som blev sållade pga astma..
Det stämmer.