2010-11-18, 11:53
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Kan man utföra GMU och sedan skita i inriktning efter det? Det står ju trots allt att det räcker med GMU för utlandstjänst. Jag ska nämligen förhoppningsvis vara med i GMU3 som börjar vid april, passar perfekt då jag börjar i skolan igen vid augusti.

Om du menar att du bara vill genomföra GMU så går det. Eftersom det är frivilligt kan du när som helst sluta. Men tänk på att om du vill genomföra utlandstjänst så får du på något sätt söka anställning hos försvarsmakten och då genomför du befattningsutbildning (typ provanställningen) på ett par månader. För man är långt ifrån helt utbildad efter GMU

Citat:
Kommer GMU bli nått sorts bootcamp där diverse sergeanter får skrika på dom nyinrykta tills dom tappar rösten?
Man kan ju alltid hoppas

Skulle jag gissa så kommer det nog inte direkt vara så, eftersom man vill locka folk att ta anställning hos försvaret inte skrämma iväg de
Men som sagt, vad vet jag? :P
2010-11-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Jag ska in för tester snart och har lite frågor:

Styrketestet, vad jag minns från min ordinariemönstring så var det rätt svårt och teknikkrävande. Jag fick en femma då men tror jag skulle ha klarat mer.

Är det bara att dra?

Jag har ingen skrivare och kanskei nte får tillfälle att skriva ut en hälsodeklaration, är det dödsaviktigt att ha med sig den?

när jag loggar in på pliktverkets hemsida med min kod kan jag inte ens fylla i hälsodeklarationen. mailade och fick svaret att det var så för många, så man kan antingen fylla i deklarationen via mail eller så fyller man i den på plats
2010-11-18, 14:41
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Kommer GMU bli nått sorts bootcamp där diverse sergeanter får skrika på dom nyinrykta tills dom tappar rösten?
Man kan ju alltid hoppas

Inte precis så…
2010-11-18, 15:15
Medlem
NI SOM HAR GJORT FÖRTESTERNA

Kan jag få en detaljerad fakta om hur de olika testerna genomförs? Bara de fysiska.

Hur många minuter får du springa typ? i vilken hastighet?
Hur många minuter får du cykla och så?

Är det inte bara de två testerna eller har jag missat något?

Förresten testen där du får ha en tung ryggsäck och samtidigt upp och ner på en bänk med ena foten, ingår den fortfarande?
2010-11-18, 15:17
Medlem
Citat:
NI SOM HAR GJORT FÖRTESTERNA

Kan jag få en detaljerad fakta om hur de olika testerna genomförs? Bara de fysiska.

Hur många minuter får du springa typ? i vilken hastighet?
Hur många minuter får du cykla och så?

Är det inte bara de två testerna eller har jag missat något?

Förresten testen där du får ha en tung ryggsäck och samtidigt upp och ner på en bänk med ena foten, ingår den fortfarande?

springa ingår inte.

cykla allt från 5min till ja, vet ej.
jag cyklade ~11min och fick en 6a

sen styrketestet där man ska dra en stång från golvet upp till hakan.

testet med tung ryggsäck ingår fortfarande om man gör jägartestet.
Senast redigerad av thund 2010-11-18 kl. 15:24.
2010-11-18, 15:44
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Jag visste inte i vilken tråd jag skulle skriva min fråga då det fanns så många olika trådar om GMU så ni får ursäkta om jag dubbelpostar.
En trad med rubriken "Officiella GMU+KMU tråden" borde ge dig en ledtrad. Sammanfogar med denna.

/Mod
2010-11-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Nu kanske det här har kommit upp tidigare, men men. Jag är med i Hemvärnet i mellansverige och på senaste SÖF:en så träffade jag en som precis hade gjort en 3-månadersutbildning. Hon hade basker från det förbandet, har för mig att den var grön. Min fundering är: Får alla som gör GMU ut märken och basker av det förbandet de gör GMU hos? Känns ju lite konstigt med tanke på att utbildningen är lika för alla och man tillhör väl inte direkt det förbandet man gör GMU hos om man inte sedan får anställning där?

Någon som gjort 3-månadersutbildning eller på annat sätt har insikt som vet?

Nån som vet?
2010-11-18, 16:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Nån som vet?

Nej, i allmänhet så får man inte förbandstecken, basker etc från förbandet man gör GMU vid. Däremot så kan det ju hända att förbands/regementeschefen tycker att det vore trevligt att skapa lite förbandsanda genom att förse GMU-rekryterna med något uppmuntrande efter avslutad utbildning.

De som avslutade sin GMU vid Lapplandsjägargruppen fick faktisk emotta jägargrön basker med I22´s varg i baskermärket vid en liten ceremoni, vilket ledde till en del gnöl och mummel från gamla Lapplandsjägare.

Personligen tycker jag att det var ett trevligt initiativ även om jag själv garanterat fick svettas mer för min basker på den tid det begav sig än GMU-rekryterna
Senast redigerad av DaEzz 2010-11-18 kl. 16:15.
2010-11-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Text
Nu är det ju så att det är i nuläget omöjligt för något att ha slutfört den grundliga militära utbildningen, eftersom den startar nästa år.
Så en basker har personen fått från någon annan utbildning!

Citat:
Text
Om du inte orkar ta reda på sådan information själv så hoppas jag verkligen att jag inte tjänstgör ihop med dig.
Det är dags för folk att ta en titt på första inlägget innan de skriver 8 miljoner frågor som redan besvarats!
2010-11-18, 18:11
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Nu är det ju så att det är i nuläget omöjligt för något att ha slutfört den grundliga militära utbildningen, eftersom den startar nästa år.
Så en basker har personen fått från någon annan utbildning!

Det stämmer, ska vara GSU inte GMU.
2010-11-18, 20:54
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
Den lönen är ju världens skämt, visst man klarar ju sig på det men inte fan mer än så. Om man ska bli anställd är det nog bäst att man gör det för upplevelsen och inte som ett kneg. Men visst dom arbetslösa lär ju tycka att det är guldgruvan

Ja, alltså är man ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är militären antagligen fel yrkesinriktning. 16k i ingångslön är ju inte speciellt mycket men andra lågutbildade jobb ger ju inte så värst mycket mer pengar. Det finns ju även möjlighet att göra karriär inom det militära och tjäna mer pengar.
2010-11-18, 21:43
Medlem
pratar ni om före eller efter skatt?

föresten någon som vet om försvarsmakten fortfarande betalar hyran åt en ?

med tanke på att man gör gmu i 3 månader och bara för 4,500k per månad, det täcker väll lägenheten men inte nåmer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in