2010-11-17, 23:38
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Håller mig gärna på land tack så mycket

Skämt åsido, 50 platser? Hm, tror nog det har fyllts på lite mer sedan dess :P Annars kan ni få mycket uppmärksamhet av befälen och en väldigt individualiserad utbildning xD

Haha ja!

Dom har med största sannolikhet tillräckligt med folk för att kunna välja och vraka till alla befattningar!
2010-11-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
ingångslönen efter GMUn är mellan typ 16 000-19 000, dock skattar man på de pengarna.

Den lönen är ju världens skämt, visst man klarar ju sig på det men inte fan mer än så. Om man ska bli anställd är det nog bäst att man gör det för upplevelsen och inte som ett kneg. Men visst dom arbetslösa lär ju tycka att det är guldgruvan
2010-11-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
Den lönen är ju världens skämt, visst man klarar ju sig på det men inte fan mer än så. Om man ska bli anställd är det nog bäst att man gör det för upplevelsen och inte som ett kneg. Men visst dom arbetslösa lär ju tycka att det är guldgruvan

Jag tycker det är rena gruvan, men fattar iofs att den e ganska låg men däremot kan man samla ihop en bra slant under utlandstjänsten!
2010-11-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354

Lönen är inte världens skämt?

Rätta mig om jag har fel nu... Jag gick ut EL i somras, har tyvärr inte fått tag på en lärling plats..
Hursomhelst, att vara lärling som man är i 1år tror jag det är.. ger 14-15tusen/månad före skatt..

Soldat ger 16tusen/månad före skatt.. Så verkar ju vara en bra lön att starta med? sen blir det väl karriär på det och man ökar allt eftersom.. (exakt som en elektriker går från lärling till 1års montör osv)
2010-11-18, 00:47
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Jag tycker det är rena gruvan, men fattar iofs att den e ganska låg men däremot kan man samla ihop en bra slant under utlandstjänsten!

Lönen för utlandstjänsten är även den ett skämt där man med livet som insats skall försvara hudingar som själva misslyckats med att bygga upp ett fungerande samhälle, och det för 30-35000 om jag inte minns helt fel.

En tjänstgöring inom det militära bör man inte göra för enbart pengarna med andra ord. Det handlar om så mycket annat. En livserfarenhet.
2010-11-18, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Lönen för utlandstjänsten är även den ett skämt där man med livet som insats skall försvara hudingar som själva misslyckats med att bygga upp ett fungerande samhälle, och det för 30-35000 om jag inte minns helt fel.

En tjänstgöring inom det militära bör man inte göra för enbart pengarna med andra ord. Det handlar om så mycket annat. En livserfarenhet.

Ja, det är klart, men om man bara tänker på pengar som jag gjorde i detta fall blir det en bra slant kvar när du kommer hem då du bor och äter gratis.
2010-11-18, 01:41
Medlem
Zelogaths avatar
Hur funkar GMU, är det så att det är typ mönstring precis som innan?

Jag undrar även om man måste läsa på försvarshögskolan sen efter lyckad GMU, eller om det bara är för att vidareutbilda sig till Officer?
2010-11-18, 02:27
Medlem
Oswaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath

Jag undrar även om man måste läsa på försvarshögskolan sen efter lyckad GMU, eller om det bara är för att vidareutbilda sig till Officer?

Nej nej, du går bara in på närmaste rekryteringskontor, säger att du vill vara med, får ut uniform och AK5a sen är du igång. När det gäller utbildning till officer är det inte heller riktigt samma. När ens grupp slutfört GMUn skriver man allas namn på lappar, lägger dem i en hatt och drar tre stycken. Dessa tre blir officerare.

Är det något annat du undrar över kan du läsa länkarna i det första inlägget i tråden.
2010-11-18, 09:32
Medlem
Nu kanske det här har kommit upp tidigare, men men. Jag är med i Hemvärnet i mellansverige och på senaste SÖF:en så träffade jag en som precis hade gjort en 3-månadersutbildning. Hon hade basker från det förbandet, har för mig att den var grön. Min fundering är: Får alla som gör GMU ut märken och basker av det förbandet de gör GMU hos? Känns ju lite konstigt med tanke på att utbildningen är lika för alla och man tillhör väl inte direkt det förbandet man gör GMU hos om man inte sedan får anställning där?

Någon som gjort 3-månadersutbildning eller på annat sätt har insikt som vet?
2010-11-18, 10:45
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath

Ja du måste prövas innan GMU för att se om du är lämplig för utbildningen.

Om du ska bli Officer så måste du för det första genomföra GMU eller ha gjort värnplikt och under denna tiden visat särskild lämplighet för befattning som officer. Sedan måste du göra aspirantutbildningen för att kvalificera dig för att bli officer (om du gör GMU, vid värnplikt så kan man söka direkt dit). Om du blir godkänd på detta också så kan du söka till officersprogrammet men du måste klara alla krav och tester självklart. Om du kommer in är det tre års studier för att bli officer.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/
2010-11-18, 11:24
Medlem
Kan man utföra GMU och sedan skita i inriktning efter det? Det står ju trots allt att det räcker med GMU för utlandstjänst. Jag ska nämligen förhoppningsvis vara med i GMU3 som börjar vid april, passar perfekt då jag börjar i skolan igen vid augusti.
2010-11-18, 11:31
Medlem
Kommer GMU bli nått sorts bootcamp där diverse sergeanter får skrika på dom nyinrykta tills dom tappar rösten?
Man kan ju alltid hoppas

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in