2010-10-05, 08:34
Medlem
RosaMaggans avatar
Jag vill försöka baka en regnbågstårta: (bild), d.v.s. färgad sockerkaka i princip.

Lite pride så där, men jag tyckte den var fin. Man kan ju göra andra färgkombinationer också.

Nu är frågan om man kan använda livsmedelsfärg till sådant som ska vara i ugnen, eller missfärgas den då? Jag tycker inte att det framgår av produktbeskrivningen på Panduros hemsida.

Alternativet är ju pastafärger. Är det någon som har någon erfarenhet av dem? Användningsområde framgår ganska dålig här med.
Citera
2010-10-05, 08:55
Medlem
Astro-Monsters avatar
Naturliga färgämnen såsom blåbär, hallon osv. då?
Citera
2010-10-05, 09:03
Medlem
RosaMaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astro-Monster
Naturliga färgämnen såsom blåbär, hallon osv. då?

Förvisso. Det kan fungera. Har man hela bär i sockerkaka måste de mjölas för att inte sjunka till botten. Om man mosar dem, blandar de sig bättre med smeten då?

Sen vet jag inte riktigt vad som skulle ge, t.ex. grön färg och då måste jag använda någon typ av färg i alla fall. (Nej, jag är inte rädd för syntetiska tillsatser. Det är okej att kalla mig dum om man vill.)
Citera
2010-10-05, 09:36
Medlem
Astro-Monsters avatar
Då funkar såklart karamellfärg hur bra som helst!
Citera
2010-10-05, 10:11
Bannlyst
Härlig tårta!

Enligt nedanstående recept används hushållsfärg i geléform. Spontant känns det som om det kan bli svårt att få lika starka färger som du hade i din bild, om man använder vanlig karamellfärg. Fast det är bara en gissning från min sida.

http://www.omnomicon.com/rainbowcake
Citera
2010-10-06, 09:32
Medlem
RosaMaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Enligt nedanstående recept används hushållsfärg i geléform. Spontant känns det som om det kan bli svårt att få lika starka färger som du hade i din bild, om man använder vanlig karamellfärg. Fast det är bara en gissning från min sida.

Men du tror inte att karamellfärgen ändrar sig i ugnen och blir typ brun eller nått? Utan att det blir ungefär den färg man har blandat till?

Jag kan leva med lite pastelligare färger, men vill inte att de ska bli en annan färg…
Citera
2010-10-06, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RosaMaggan
Men du tror inte att karamellfärgen ändrar sig i ugnen och blir typ brun eller nått?
<snip>

Jag misstänker det. Du skulle faktiskt kunna testa, genom att göra en färgad sockerkaka innan du ger dig i kast med tårtan.

Du har ju inget att förlora s.a.s.
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-06 kl. 10:54.
Citera
2010-10-07, 08:08
Medlem
RosaMaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag misstänker det. Du skulle faktiskt kunna testa, genom att göra en färgad sockerkaka innan du ger dig i kast med tårtan.

Det får väl bli så. Jag får väl erkänna att jag hoppas att jag skulle slippa testa för att någon här redan hade gjort det. Men, man kan inte få allt.

Tack för ert engagemang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in