2010-10-05, 03:18
Medlem
Hejsan FB'are.

Som rubriken lyder, jag är skelögd. (Jag vet att det finns hundratals liknande trådar, men ignorera det och svara i denna tråd, tack.)

Är 20 år gammal, och jag har vart skelögd sen jag var född (tror jag) och det har gått tillbaks väldigt mycket nu när jag är lite äldre. Dock, när jag sitter vid datorn en längre stund, kollar på tv några timmar och oftast blir trött, då åker vänster öga in mot näsan och när jag väl skelar så får jag ont i huvudet efter en stund. När jag precis vaknat och om jag undviker dator/tv under en längre tid så har jag ingen skelning alls.

Jag har läst att operation inte hjälper så mycket när man haft skelning under en längre tid, (lite mer än 20år så att säga). Men finns det något man kan göra så jag slipper få huvudvärk varje gång det händer?

Lite Off topic nu..

Vad tycker tjejer om skelögda killar? Jag vet ju att alla har olika smaker, jag menar bara i allmänt.

Det är ju så att jag tänker på ögat mycket när jag är runt tjejer, då jag inte vill att ögat ska flyga iväg, det gör så att jag känner mig lite osäker runt dom som sagt.

Uppskattar seriösa svar, medan spydiga och oseriösa svar ignoreras.

Jag tackar på förhand.

Mvh
Citera
2010-10-05, 04:18
Medlem
hvuXs avatar
Jag skummade igenom ditt inlägg rätt så hastigt, men det här är vad jag har att säga om skelögdhet och korrigering;

Är runt din ålder och opererade min skelning förra året. Det kostade lika mycket som en läkarundersökning, alltså 300:- (om man har frikort kostar det alltså ingenting alls).
Rutinop, no big deal enligt dem. De valde att operera båda ögonen för min del; skelningen var väl inte så värst märkvärdig men jag tyckte ju att den var sisådär.
Kallades ju för en kosmetisk operation även, hah.

De flyttar ögonmusklerna ett par millimeter framåt, syr ihop och skjutsar en till uppvak. Narkos, operationen tog knappt 1 tim.
Man får en salva som ska appliceras i ögonen för att lindra smärtan.

Kan väl berätta lite om efterspelet och läkningen om du är intresserad.
Nej, har inga direkta problem med folk som skelar lite.
Senast redigerad av hvuX 2010-10-05 kl. 04:22.
Citera
2010-10-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvuX
Jag skummade igenom ditt inlägg rätt så hastigt, men det här är vad jag har att säga om skelögdhet och korrigering;

Är runt din ålder och opererade min skelning förra året. Det kostade lika mycket som en läkarundersökning, alltså 300:- (om man har frikort kostar det alltså ingenting alls).
Rutinop, no big deal enligt dem. De valde att operera båda ögonen för min del; skelningen var väl inte så värst märkvärdig men jag tyckte ju att den var sisådär.
Kallades ju för en kosmetisk operation även, hah.

De flyttar ögonmusklerna ett par millimeter framåt, syr ihop och skjutsar en till uppvak. Narkos, operationen tog knappt 1 tim.
Man får en salva som ska appliceras i ögonen för att lindra smärtan.

Kan väl berätta lite om efterspelet och läkningen om du är intresserad.
Nej, har inga direkta problem med folk som skelar lite.

Okej, men det låter ju bra so far.. Som jag sa där uppe, det är endast när jag degat vid datorn och tv-n under en längre tid av dagen..

Gärna, berätta så mycket som möjligt .

Tack på förhand ;>
Citera
2010-10-05, 17:57
Medlem
hvuXs avatar
Det tog ca 6 månader från remiss till operationsdag. På uppvaket fick jag vänta någon timma innan jag fick sällskap hem. Försökte vila men då infann sig en horribel känsla av illamående.
Fick förklarat att det var just p.g.a att man petat runt i ögonen. Ingenting jag skulle vilja gå igenom igen, jag är glad att jag gick igenom det.

Första dagen var okej, rätt så ont runt ögonen, rann lite, och grusigt.
Dagarna efter var rätt så berg och dalbaneaktiga; kändes värst på mornarna då ögonlocken klibbat ihop sig. Men sen blev det ju bättre.

Var sjukskriven en vecka, men i det stora hela tog det väl någon månad tills man var helt återställd. Såg (tyvärr?) ut som en zombie, med halva ögonvitorna helt röda. Det röda övergick till gulaktigt, för att sedan återgå till sin normala färg.

Stygnen lossnade av sig själv, och det enda jag kände av stygnen var att det kändes lite obehagligt att titta åt sidorna. Jag kan dock urskilja väldigt små svarta prickar om jag tittar riktigt noga, och jag antar att det är ärren.

Efteråt, ja du, det har väl gått tillbaka jättelite - men ingenting jag bryr mig om idag faktiskt; och är glad att jag genomgick operationen.
Senast redigerad av hvuX 2010-10-05 kl. 18:30.
Citera
2010-10-05, 17:59
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Skickar i PM
Varför inte posta här så folk som söker information kan läsa det i framtiden ?
Citera
2010-10-05, 18:31
Medlem
hvuXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Varför inte posta här så folk som söker information kan läsa det i framtiden ?

Där hade du iofs en poäng. Ändrat inlägget
Citera
2010-10-05, 21:38
Medlem
Plastbunkers avatar
Jag måste bara fråga en sak som jag har undrat länge, förutsätter du skelar i alla fall lite hela tiden. Blir det en kronisk form av dubbelseende eller har hjärnan kommit på något sätt att korrigera detta?
Citera
2010-10-05, 22:18
Medlem
Lutops avatar
Hjärnans sätt att korrigera skelning är att stänga av ett öga. Man fokuserar alltså bara på en av bilderna
Citera
2010-10-05, 23:00
Medlem
Citat:
Det tog ca 6 månader från remiss till operationsdag. På uppvaket fick jag vänta någon timma innan jag fick sällskap hem. Försökte vila men då infann sig en horribel känsla av illamående.
Fick förklarat att det var just p.g.a att man petat runt i ögonen. Ingenting jag skulle vilja gå igenom igen, jag är glad att jag gick igenom det.

Första dagen var okej, rätt så ont runt ögonen, rann lite, och grusigt.
Dagarna efter var rätt så berg och dalbaneaktiga; kändes värst på mornarna då ögonlocken klibbat ihop sig. Men sen blev det ju bättre.

Var sjukskriven en vecka, men i det stora hela tog det väl någon månad tills man var helt återställd. Såg (tyvärr?) ut som en zombie, med halva ögonvitorna helt röda. Det röda övergick till gulaktigt, för att sedan återgå till sin normala färg.

Stygnen lossnade av sig själv, och det enda jag kände av stygnen var att det kändes lite obehagligt att titta åt sidorna. Jag kan dock urskilja väldigt små svarta prickar om jag tittar riktigt noga, och jag antar att det är ärren.

Efteråt, ja du, det har väl gått tillbaka jättelite - men ingenting jag bryr mig om idag faktiskt; och är glad att jag genomgick operationen.

Okej, men detta ska jag nog läsa lite mer om så jag vet vad jag ger mig in i ^^.. Tackar så väldigt mycket för infon .

Mvh
Citera
2010-10-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Jag måste bara fråga en sak som jag har undrat länge, förutsätter du skelar i alla fall lite hela tiden. Blir det en kronisk form av dubbelseende eller har hjärnan kommit på något sätt att korrigera detta?

Har absolut ingen skelning alls om jag undviker en längre stund framför datorn eller tv. Om det nu skulle vara så att jag har det, så är det 0.1mm.. Haha..

När det är som värst, jag är trött o sitter framför datorn, då får jag en form av dubbelseende, ja. Men utöver det så händer det aldrig.

Mvh
Citera
2016-11-10, 22:26
Medlem
Har gått igenom denna operation idag. Det blev en oväntad blödning i ett kärl så operationen tog längre tid innan de fixade det. Läkarn sa operationen gick bra. Det känns bra förutom att när jag tittar in mot näsan med ögat dyker det upp snabba svart fläckar på andra sidan av synfältet. Hoppas det normalt som går över och inte komplikation av nåt slag..
Citera
2016-11-10, 22:39
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Har gått igenom denna operation idag. Det blev en oväntad blödning i ett kärl så operationen tog längre tid innan de fixade det. Läkarn sa operationen gick bra. Det känns bra förutom att när jag tittar in mot näsan med ögat dyker det upp snabba svart fläckar på andra sidan av synfältet. Hoppas det normalt som går över och inte komplikation av nåt slag..

Nämen grattis! Nu slipper du gå omkring och titta snett på folk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in