2012-05-19, 11:03
Medlem
Jag brukar i regel inte komma ihåg mina drömmar. Men i natt så drömde jag, vad jag tror en en form av ångestdröm. Jag blev jagad av ett helt gäng som sköt med nån form av "maskingevär" (är inte så insatt i skjutvapen ) och blev ihjälsjkjuten av en kille. Men på nåt mysko vis så återuppstod jag...! Samma kille skulle sen döda mig igen. Han stod över mig och med en fot på ryggen och skulle skjuta mig i huvudet. Men han ångrade sig och drog upp mig från marken, och sen flydde vi tillsammans från dom andra och inledde mer eller mindre en flirt (Stockholmssyndromet?)

Jag är singel, har vad jag tycker inget otalt med något ex, och har heller inga känslor för något ex som kanske skulle kunna förklara en sådan dröm.

Är det någon som har en reflektion över detta så vore jag tacksam?
Citera
2012-05-19, 19:27
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexian
Jag brukar i regel inte komma ihåg mina drömmar. Men i natt så drömde jag, vad jag tror en en form av ångestdröm. Jag blev jagad av ett helt gäng som sköt med nån form av "maskingevär" (är inte så insatt i skjutvapen ) och blev ihjälsjkjuten av en kille. Men på nåt mysko vis så återuppstod jag...! Samma kille skulle sen döda mig igen. Han stod över mig och med en fot på ryggen och skulle skjuta mig i huvudet. Men han ångrade sig och drog upp mig från marken, och sen flydde vi tillsammans från dom andra och inledde mer eller mindre en flirt (Stockholmssyndromet?)

Jag är singel, har vad jag tycker inget otalt med något ex, och har heller inga känslor för något ex som kanske skulle kunna förklara en sådan dröm.

Är det någon som har en reflektion över detta så vore jag tacksam?

Du skriver "ångestdröm", är det känslan i drömmen?
Ångest kan man få om man är för stressad. Då behövs inte så stora saker för att väcka ångest. Att känna sig jagad som i drömmen kan betyda att det är något du blir stressad av.

Action-film temat får mig att tänka på de oövervinnliga rödhåriga Com Hem tanterna i reklamen.
I så fall kanske det finns en inre konflikt mellan en oövervinnlig omnipotent självbild och insikten av att du inte riktigt räcker till jämt (för i drömmen blir du dödad).

Jag tror du har en positiv förväntan på livet, för drömmen slutar inte i död och tragedi, utan med att du hittar en superhjälte som matchar dig.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2012-05-19 kl. 19:30.
Citera
2012-05-19, 19:48
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Drömde en verkligen helsjuk dröm inatt om Breivik! Drömde att han var här i byn där jag bor, hade samlat alla byborna på en och samma plats och började skjuta dem. Så var jag också där, minns att jag var livrädd för att bli skjuten, så gick han fram till mig och sa "Ta det lugnt, vi som är emot judar och frimurarna ska hålla ihop" sen gick han vidare och fortsatte skjuta folk. Därefter vaknade jag och var lite småskakis, sen somnade jag om och kom inte på förrän nu i eftermiddag vad jag hade drömt. Kan också tillägga att jag inte har en aning om vad frimurare är och har ingenting emot judar egentligen. Sen massakern som han utförde berörde inte mig mer än att jag tyckte det var jävligt hemskt, så fattar inte varför jag ens drömmer mardrömmar om snubben!

Hjälp mig, varför drömde jag en såhär konstig dröm?

Det vanliga är att drömmar återspeglar det som hänt den senaste tiden och Breivik har varit aktuell i media. Inte konstigt att du drömmer om honom.

Att Breivik i drömmen mördar i din hemby kan vara ett uttryck för att du bearbetar din syn på omvärlden. Kan du känna sig trygg efter terrordåden?
I drömmen finns inget hot mot dig personligen och så är det för oss flesta i verkligheten.
Samtidigt är terror oerhört tragiskt och kan drabba nästan vem som helst, precis som i din dröm.

Jag tycker det verkar som om du med drömmen försöker göra en riskbedömning av om terrordåden måste påverka din livsföring.
Citera
2012-05-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Du skriver "ångestdröm", är det känslan i drömmen?
Ångest kan man få om man är för stressad. Då behövs inte så stora saker för att väcka ångest. Att känna sig jagad som i drömmen kan betyda att det är något du blir stressad av.

Action-film temat får mig att tänka på de oövervinnliga rödhåriga Com Hem tanterna i reklamen.
I så fall kanske det finns en inre konflikt mellan en oövervinnlig omnipotent självbild och insikten av att du inte riktigt räcker till jämt (för i drömmen blir du dödad).

Jag tror du har en positiv förväntan på livet, för drömmen slutar inte i död och tragedi, utan med att du hittar en superhjälte som matchar dig.

Tack!

Det låter väldans rimligt och logiskt! Jag är en hyggligt positiv person, så visst ser jag ljust på livet. MEN, jag har faktiskt haft det FÖRJÄVLA stressigt från alla håll och kanter på sistone - allt från jobb- till privatliv. Ingen överdrift. Idag var första dagen jag hade sovmorgon sen Gud vet när. Och första dagen idag att "bara få vara".. Så du har nog klara poäng

Det jag tyckte var en ångestdröm var både känslan i drömmen och själva drömmen i sig. Det är ju inte varje natt man drömmer att man blir skjuten och dör direkt. Sen även när jag låg ner med en stor fot på ryggen och ett vapen mot huvudet.

Det jag tyckte var extra märkligt är just att jag gick och fick känslor för min mördare.. Känns helt skruvat.. Och att första gången så blev jag dödat så där plötsligt så jag hann inte reagera, jag bara segade ihop och dog. Nästa gång så låg jag på marken och plågsamt väntade att "nu trycker han av den och jag dör- igen". Ruggigt..
Citera
2012-05-20, 11:38
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Det vanliga är att drömmar återspeglar det som hänt den senaste tiden och Breivik har varit aktuell i media. Inte konstigt att du drömmer om honom.

Att Breivik i drömmen mördar i din hemby kan vara ett uttryck för att du bearbetar din syn på omvärlden. Kan du känna sig trygg efter terrordåden?
I drömmen finns inget hot mot dig personligen och så är det för oss flesta i verkligheten.
Samtidigt är terror oerhört tragiskt och kan drabba nästan vem som helst, precis som i din dröm.

Jag tycker det verkar som om du med drömmen försöker göra en riskbedömning av om terrordåden måste påverka din livsföring.

Okej, tack så mycket för svaret!
Citera
2012-05-20, 23:39
Medlem
bustashots avatar
Vad kan mina drömmar betyda?

Inatt drömde jag två helt konstiga saker. Som jag aldrig drömt tidigare. Jag drömde först att jag var ute och jag började bråka med en kille, vi utbytte några ord och sedan hoppade jag på honom. Det helade slutade med att jag var totalt sönder misshandlad, knivskuren och väldigt blodig. Jag återvände hem och såg att det hade brunnit i mitt hus, jag sprang in och såg att nedan våningen vart helt förstörd, sprang upp för trappan och där står min mamma och jag bara kramade om henne. Det var flera år sen jag drömde mardrömmar.

Någon som vet vad det här kan betyda? Tacksam för svar.
Citera
2012-05-20, 23:52
Medlem
wwwMakers avatar
Kände du igen killen du började bråka med?
Citera
2012-05-21, 00:05
Medlem
bustashots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwwMaker
Kände du igen killen du började bråka med?

Nej, inte vad jag kan minnas. Det var ett helt nytt ansikte.
Citera
2012-05-21, 00:11
Medlem
jag tvivlar på att du överhuvudtaget kan idebtifiera ett "nytt ansikte" . aldrig har detta hänt mej iallafall. antingen är det ngn ja känner igen eller så är ansiktet suddigt typ..

ont; det låter som ilska som du inte ka få ut som istället blir självdestruktivitet.
Citera
2012-05-21, 00:19
Medlem
bustashots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlgaOlga
jag tvivlar på att du överhuvudtaget kan idebtifiera ett "nytt ansikte" . aldrig har detta hänt mej iallafall. antingen är det ngn ja känner igen eller så är ansiktet suddigt typ..

ont; det låter som ilska som du inte ka få ut som istället blir självdestruktivitet.

Det har hänt mig flera gånger att jag ser helt nya ansikten. Det är väldigt konstigt men jag kan verkligen se ett riktigt ansikte som jag inte kan känna igen. Det kan ju såklart vara någon man sett någon gång men som man inte kommer ihåg.
Citera
2012-05-21, 00:40
Medlem
Haajibs avatar
Ansikterna är inte nya, de kommer från ditt undermedvetna, du har antingen sett dem i serier, reklamfilm, jobb, bussen, etc. Låter för övrigt som våld är en stark del av din vardag pga av alla våldscener du beskriver.
Citera
2012-05-21, 01:38
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bustashot
Inatt drömde jag två helt konstiga saker. Som jag aldrig drömt tidigare. Jag drömde först att jag var ute och jag började bråka med en kille, vi utbytte några ord och sedan hoppade jag på honom. Det helade slutade med att jag var totalt sönder misshandlad, knivskuren och väldigt blodig. Jag återvände hem och såg att det hade brunnit i mitt hus, jag sprang in och såg att nedan våningen vart helt förstörd, sprang upp för trappan och där står min mamma och jag bara kramade om henne. Det var flera år sen jag drömde mardrömmar.

Någon som vet vad det här kan betyda? Tacksam för svar.

Den andra killen är en aspekt av dig själv du ännu inte integrerat. Två motstridiga åsikter inom dig själv kommer att kriga vilket resulterar i att den nedersta nivån i ditt "fysiska hem" blir ödelagt. Detta hem är din andliga kropp. Den första nivån (chakrat) behandlar överlevnad, fortplantning och stamtillhörighet.

Det kollektiva medvetandet är totalt dominerat av denna första nivå. Ser man på tex media så handlar allt om vilka som dött/risken att dö, sex eller "vi och dom".

Sjävklart kommer du få en ny medvetenhet på denna nivå när striden lagt sig. Din mamma i drömmen är ditt eget högre jag ("higher self") som tröstar dig.
Senast redigerad av Yosoytu 2012-05-21 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in