2008-11-11, 17:40
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄruBängEller!
Tänkte berätta lite om en dröm jag hade för ett par veckor sedan. Men drömmen har återkommit 2 gånger till efter det tillfället och har då varit exakt likadan! detta som gör mig lite fundersam och jag tänkte att ni skulle få luska ut vad som är syftet med drömmen.
Nåja här kommer den.

Drömmen börjar med att jag och min polare går runt i våran stadsdel och pratar om varför katter har vingar (dom hade det i drömmen tydligen) när vi plötsligt får för oss att sno en bil och åka till göteborg. Sagt och gjort vi bara tar en bil och kör iväg, när vi sedan stannar vid en rastplats kommer 2 pensionärer( en gubbe och en kärring) och frågar vart vi fått bilen ifrån, jag tar då upp en kniv och hugger ihjäl båda 2. Jag och min kompis styckar dom sedan och lägger in dom i bagageluckan och kör vidare.

När vi sedan kommer fram till göteborg så ser det precis ut som våran hemstad och polisen har spärrat av överallt. Vi hoppar då ur bilen och springer iväg medans polisen skjuter efter oss och vi aktar oss för kulorna matrix-style. Vi springer sedan in i en byggnad där dom bygger om och lägger oss på övervåningen och skjuter med pistoler mot polisen. Under tiden så sitter dom båda döda pensionärerna bredvid oss på en varsin stol och jag och min polare flippar ut och hoppar ut genom rutan sedan slutar drömmen.

Hoppas det inte blev för rörigt bara.
Kan även tillägga att i hela drömmen består allt av konstiga färger. Gräset är tex inte grönt utan har en konstig färg som inte går att beskriva, det mesta har konstiga färger i drömmen.
Men samtidigt så känns hela drömmen väldigt verklig.

Någon som vet vad denna drömmen kommer an på? haft den 3 gånger nu och det börjar bli lite enformigt.

Du tittar för mycket på TV och spelar för många våldsamma dataspel tror jag...
Citera
2008-11-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Du tittar för mycket på TV och spelar för många våldsamma dataspel tror jag...

TV ser jag inte på ofta alls och data/tv-spel är det väldigt sällan jag spelar nuförtiden.
Citera
2008-11-12, 10:01
Medlem
GreatRedDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄruBängEller!
TV ser jag inte på ofta alls och data/tv-spel är det väldigt sällan jag spelar nuförtiden.

Du kanske spelar för LITE då :P och tvingas leva ut dina underliggande aggressioner i dina drömmar istället.
Citera
2008-11-12, 10:23
Medlem
Nokias avatar
Halloj.

I merparten av mina drömmar så har jag en tid att passa. Det kan va det mest triviala; att jag ska med en buss till en fest, träffa en polare för att dricka öl, se något på tv etc.
Men ALLTID är jag oförmögen att hålla tiden. Är ofta mycket försenad.
Orsaken till att jag blir försenad är i det närmast fjantiga. Jag kan gå ut igenom dörren för at exempelvis träffa en polare. När jag gått några steg upptäcker jag att jag bara har en sko på mig. Då vänder jag tillbaka för att ta på mig den. Sen bär det av igen. Då upptäcker jag att jag glömt mina nycklar och får vända. Och så håller det på ett par gånger tills jag är sen och missar den avtalade tiden.

Spontant skulle man väl säga att det är någon form av underliggande stress va? Men Jag känner mig inte speciellt stressad. Andra idéer?

Om det kan hjälpa så drömmer jag även ofta det jag deltar i någon form av krig, gärna av historisk art med pilbågar osv. Ofta intar jag även en ledande position för de trupper som jag tillhör (En gång var jag någon form av kinesisk härförare, men det varierar ).
Vad kan detta bero på? Bör tilläggas att jag aldrig haft en tanke på att göra lumpen och inte är intreserad av krig, eller våld för den delen, i sig.

Kan man koppla ihop de två "drömtyperna" även om de aldrig förekommer under samma natt. Men är lite av att "drömmer jag inte det ena så drömmer jag det andra".

Tacksam för svar.
Citera
2008-11-13, 00:12
Medlem
!Durden!s avatar
Hej!
Det jag vill ha hjälp med är att få lite svar på varför jag drömmer dessa drömmar och hur hjärnan (undermedvetna) fungerar när dessa scener spelas upp i skallen.

Förinformation:
Mitt ex och jag var tillsammans i ett år och det tog slut för ca 2 månader sedan.
Hon och jag har bara lite kontakt numera, och vi har i princip inte setts alls sedan det tog slut. Det var hon som bestämde sig för att lämna mig. Den lilla kontakten vi har är för att det är hon som skickar sms osv..
Jag håller på att komma över henne men hon dyker upp i mina drömmar väldigt ofta! Så att det blir jobbigt när jag vaknar.

Här nedan följer lite drömmar i tidsordning.
Kommer tyvärr inte ihåg detaljer utan bara stora drag...

1. En vecka innan det tog slut drömde jag (när hon sov bredvid mig) att hon hånade mig när vi promenerade kring stadsdelen där vi bor och pratade allvar. Hon gjorde även slut i drömmen.
Ja, sen tog det ju slut...en vecka senare. Men det var egentligen inget jätte oväntat..fast blev chockad ändå.

2. - Det är veckan det tog slut på
- Befinner mig i ett rum med mitt ex moster och någon man som jag inte känner igen.
Det jag minns är att hon kramar om mig när jag sitter ner och tittar på mig och säger " Hon kommer alltid ha dig i ditt huvud ". I drömmen sörjer jag...

3. Ett par dagar senare drömmer jag att är i äldre delen av förorten jag bor. Där finns ett löparspår där jag tränat många gånger. Bakom ladan går mitt ex bredvid en ung flicka. Känner inte igen den unga lilla flickan men hon försöker komma nära mig och hålla kvar mig medans jag svävar upp bort mot himlen. Mitt ex tittar knappt på mig och tittar bort mot träden och ladan sedan vaknar jag.

4. - Befinner mig i mitt ex föräldrars sovrum med mitt ex barndomskompis och har sex med henne medans mitt ex föräldrar är i vardagsrumet och tittar på tv.
Jag kommer ihåg att det var konversationer i drömmen men minns inte vad det var..minns även svagt att jag pratar normalt med hennes föräldrar innan och efter akten.

Sedan går det någon vecka sedan kommer nästa dröm..
5. - Jag är utaför där min far bor..han bor nära min farmor också så jag är utanför henne med. Jag flörtar med andra tjejer och går hem till en av tjejerna( vet ej vilka det är) men sedan minns jag inte mycket mer.
Men senare i drömmen går jag in till min farmor..och där är mitt ex.
Vi pratar..minns inte om vad. Men sedan kysser vi varandra och kramar om varandra..

Sedan fick jag höra från en att Mitt ex drömt om mig...att hon höll på bli misshandlad. Och att jag kom och skulle hjälpa.
Då hade hon sagt jag klarar mig själv! Men då började förövaren strypa henne och jag räddade henne.

Nå, alltså drömmarna är väl knappast så mycket utav en bearbetning utav den tidigare dagen? Det jag undrar är om det finns något drömmarna kan betyda...för jag har ingen jävla aning och börjar bli trött på det här..
tacksam för svar
Citera
2008-11-13, 22:23
Medlem
rularns avatar
Snälla hjälp mig med denna!

Detta är en tjej som jag träffade för 1,5 år sedan. Vi fattade nog lite trycke för varandra men har bara hört av varandra på msn.

"jag dromde om dej haromnatten
du var halvt orm och halvt manniska. limegron & svart
haha och du pussade mig, med din ormtunga
det var valdans lustigt "

Hur ska man tolka hennes dröm om mig??
Citera
2008-11-14, 10:57
Medlem
Voluptariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av !Durden!
Hej!
TEXT
+
Nå, alltså drömmarna är väl knappast så mycket utav en bearbetning utav den tidigare dagen? Det jag undrar är om det finns något drömmarna kan betyda...för jag har ingen jävla aning och börjar bli trött på det här..
tacksam för svar

Det är inte alltid en bearbetning av den tidigare dagen, men också en repeat av det du tänkt på. Din acceptans av dessa drömmar som ett "charmigt minne" av hur det var, kan hjälpa dig väldigt mycket i att sluta drömma om det.

Om det var vad du ville så att säga. (Jag tror du har försökt komma över henne på det lättaste sättet, förträngning ) Kan givetvis ha fel!
Citera
2008-11-14, 17:19
Medlem
Gimcors avatar
Någon som kan hjälpa mig med en dröm som har skett för mig ett flertals gånger när jag var i 10-13 årsåldern?

Den började med att jag klättrade upp i ett högt hopptorn. Dock så minns jag inte hur eller varför. Sedan fortsatte drömmen där jag bestämde mig för att stiga utför trampolinen och hoppa rakt ned i vattnet. Problemet här är då att jag på något sätt flög i en annorlunda riktning så att jag träffade marken istället och vaknade oftast upp med ett ryck i kroppen.

Jag är då inte särskilt höjdrädd idag och att hoppa från höga trampoliner ned i vattnet är något jag inte gillar, har gjort det några gånger men finner inget nöje i det då det oftast slutar med att jag får vatten i näsan. Och på detta vis har det varit så i hela mitt liv så gott jag kan minnas. Men varför har jag då haft denna dröm?

Tack på förhand för alla svar!
Citera
2008-11-14, 17:20
Medlem
GreatRedDragons avatar
Heh... Är det inte lite så att alla bara postar sina drömmar och ingen tolkar dem? Kan iof vara skönt att tro att man får lite uppmärksamhet.
Citera
2008-11-15, 00:42
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatRedDragon
Heh... Är det inte lite så att alla bara postar sina drömmar och ingen tolkar dem? Kan iof vara skönt att tro att man får lite uppmärksamhet.
Jo, det är klart. Det beror på att man inte kan göra en meningsfull tolkning av drömmar som okända personer postar på ett forum..
Citera
2008-11-15, 01:16
Medlem
OscarGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Hoppas att jag inte är för naiv när jag tycker att det vore lättare att samla alla sådana trådar till en.

Jag själv la märke till att jag inte är ensam om att ha drömt (upprepade gånger) att jag tappar mina tänder bara sådär.
Jag janske borde dra ner på godiset, men har ni några teorier så dela gärna med er!

Apropå deja vu-upplevelser så har jag 2 teorier:

1. Hjärnan kanske placerar det som händer nu i fel fack, så man tänker på det som ett gammalt minne, eller en dröm.

2. Det är ju allmänt kännt att man drömmer "flera tusen drömmar varje natt", men bara kommer ihåg det sista innan man vaknar(typ). Eftersom drömmar ofta har med tidigare upplevelser att göra på ett eller annat sätt så är det ju inte omöjligt att man i sämnen tror att man lever vidare sitt liv som om man vaknat och hjärnan spelar upp tusentals varianter på hur framtiden kan se ut. Detta minns vi sedan i vårat undermedvetna och tänker inte på det förrän man hamnar i en situation som liknar en av alla dessa drömmar.
Orkar inte förklara detta mer detaljerat för att jag är trött, men ni förstår nog vad jag menar?

Skriv ner era skumma drömmar och flummiga teorier nu!

Kolla upp tryckkänsligheten för bihålorna, även tänderna är kopplade till dessa.

Deja vu är en funktion man gärna förklarar med kognitiv psykologi men som endast genom tingets relativitet(tid) kan avgöras, och *tid* som du säkert vet(i det fall att du har uppmärksammat paradoxen kring linjär tid) är något vår logiska hjärna inte klarar deschiffrera, därav den förenklade förklaringen att du upplever precis vad du upplever(deja vu), kan så vara att ett parallellt universum likt din uppfattning av existens utspelar sig synonymt eller så har du bara fått för dig en massa dumheter

Fenomenet dejavu är väldigt intressant då själva ämnet är abstrakt och spekulationerna oändliga, se till din egen lösning och lyssna inte till vad någon annan säger

EDIT: vad gäller drömtolkning så är detta något *individen* endast bör göra, ingen kan tolka dina drömmar förutom du.
Citera
2008-11-16, 21:09
Medlem
Visste inte att denna tråd fanns. Tyd mina drömmar är ni bussiga:
Jag har på sistone drömt mycket att jag suttit i ett flygplan för att resa mot semester. Planet stiger kraftigt och snurrar ibland i roll. Ibland avlöses flygplanet av en båtresa mot en ö och ibland simmar jag efter fartyget.

Har drömt om ett världskrig på strategisk skala och det är Ryssar och tyskar som krigar. Ibland är jag i skyttegravar som ser ut som dataspel.

Sen ibland är jag och smyger i hus och hittar lönngångar där jag häver mig fram. Ibland leder dessa lönngångar till kryssningsfartyg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in