2011-07-22, 20:55
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leskinen
Jag har haft en återkommande dröm några gånger nu. De infaller inte alltid nätterna efter varandra, men den dyker upp då och då.
Jag försöker analysera den men jag kan inte!
Jag förstår den inte alls!!

I drömmen har jag precis duschat och hunnit ta på mig underkläderna. Jag ser att jag fått en liten prick eller ett inåttväxande hårstrå i bikinilinjen/troskanten och klämmer den (äckligt, jag vet ) först kommer nåt vitt litet ut, sen blir det större och hudfärgat, tillslut är det en stor äcklig fisk!!
Större än en vuxen mans handflata.
Den biter mig alltid i handen och sen springer den (fast liggandes som en plattfisk) iväg och försvinner.
Jag blir lika rädd varje gång och vaknar med ett ryck.

Inatt drömde jag dock att en vän lyckades fånga den och hon blev biten i handen likväl.

När jag drömmer de här drömmarna så märker jag också när jag vaknar att jag klätt på mig. Det är allt ifrån bara strumpor eller träningskläder. Jag har också varit uppe och pysslat med en del annat.

Jag brukar inte gå i sömnen så det skrämmer mig lite om jag ska vara ärlig.

Någon som har idéer om varför jag börjat med detta??

Min spontana tolkning:

Du har något du vill berätta om, något du upplevt eller liknande, men de du berättar det för verkar inte lika uppspelta som du över nyheten. Läskigt att du går i sömnen, brukar vara på ett tecken på stress och orgelbundna vanor som kanske borde ses över.
Citera
2011-07-23, 02:01
Medlem
Jag hade tre drömmar en natt för lite mer än ett år sedan nu som jag fortfarande tycker är märkliga och hoppas på att få några klartecken kring dem. Eftersom det var så längesedan så är minnet ganska dunkelt vilket kanske gör tolkandet meningslöst nu i efterhand, men vi provar.

Det hela utspelade sig första natten på tågsemester i Europa förra sommaren.
Första drömmen handlade om att jag slogs med en stor svart katt. Katten var till en början lugn men visade sig snart vara aggressiv och attackerade mig upprepade gånger. Hur mycket jag än slog katten gav den sig inte. Vaknade av jag satt upp och slog i sängen.

Jag somnade om ganska fort och befann mig nu på sten mitt på en äng en vacker sommardag. Nere på marken var det en insekt som sakta tog sig upp på stenen. Tyvärr kommer jag inte ihåg utseendet på krypet men jag minns att den var osedvanligt äcklig (gillar inte insekter). Jag försökte förgäves ha ihjäl krypet men då det kom fler och fler från alla håll greps jag av panik.

Nu sitter jag och äter middag med en storväxt karl som vad jag minns var sjöman. Vi satt vid ett stort middagsbord och inredningen såg ut som på ett skepp, typiskt filmskepp. Vi diskuterade och drack länge och väl, jag kommer inte ihåg vad vi diskuterade men jag minns att det var "viktigt" och intressant. Nu sviker minnet men jag tror att jag sade något som gjorde sjömannen upprörd, han började i vilket fall prata annorlunda och åt glupskt som ett djur samtidigt som hans mun böjdes uppåt och blev till ett enda stort gap. Där tungan ska sitta satt någon form av havsdjur, en blandning av Cymothoa exigua och en kräfta, med jättelika klor som grep efter maten i hans mun. Vid synen av varelsen fick jag återigen panik och försökte ta mig därifrån men benen lydde inte, sjömannen började skratta och fortsatte att mata varelsen i hans mun. Jag vaknade panik slagen och svettig.

Ursäktar stavfel m.m. är full, hoppas det går att tyda i vart fall.
Citera
2011-07-23, 11:32
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supergiant
Jag hade tre drömmar en natt för lite mer än ett år sedan nu som jag fortfarande tycker är märkliga och hoppas på att få några klartecken kring dem. Eftersom det var så längesedan så är minnet ganska dunkelt vilket kanske gör tolkandet meningslöst nu i efterhand, men vi provar.

Det hela utspelade sig första natten på tågsemester i Europa förra sommaren.
Första drömmen handlade om att jag slogs med en stor svart katt. Katten var till en början lugn men visade sig snart vara aggressiv och attackerade mig upprepade gånger. Hur mycket jag än slog katten gav den sig inte. Vaknade av jag satt upp och slog i sängen.

Jag somnade om ganska fort och befann mig nu på sten mitt på en äng en vacker sommardag. Nere på marken var det en insekt som sakta tog sig upp på stenen. Tyvärr kommer jag inte ihåg utseendet på krypet men jag minns att den var osedvanligt äcklig (gillar inte insekter). Jag försökte förgäves ha ihjäl krypet men då det kom fler och fler från alla håll greps jag av panik.

Nu sitter jag och äter middag med en storväxt karl som vad jag minns var sjöman. Vi satt vid ett stort middagsbord och inredningen såg ut som på ett skepp, typiskt filmskepp. Vi diskuterade och drack länge och väl, jag kommer inte ihåg vad vi diskuterade men jag minns att det var "viktigt" och intressant. Nu sviker minnet men jag tror att jag sade något som gjorde sjömannen upprörd, han började i vilket fall prata annorlunda och åt glupskt som ett djur samtidigt som hans mun böjdes uppåt och blev till ett enda stort gap. Där tungan ska sitta satt någon form av havsdjur, en blandning av Cymothoa exigua och en kräfta, med jättelika klor som grep efter maten i hans mun. Vid synen av varelsen fick jag återigen panik och försökte ta mig därifrån men benen lydde inte, sjömannen började skratta och fortsatte att mata varelsen i hans mun. Jag vaknade panik slagen och svettig.

Ursäktar stavfel m.m. är full, hoppas det går att tyda i vart fall.

Jag har också drömt att ett kattdjur attackerat mej flera gånger. Jag tror att det betyder att man är rädd för det okända, något som man vet kommer att inträffa med inte känner sig bekväm med och det kommer närmare och närmare. De andra drömmarna bara fortsätter på samma tema. En rädsla eller nervositet för något som ska komma.
Citera
2011-07-23, 11:37
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Jag har haft ett par väldigt intensiva och spektakulära drömmar jag vill dela med mig av.

WHAT DOES IT MEAN.

Jag försöker tolka:
Drömmar försöker göra allt för att lura oss att vi inte drömmer och din dröm verkade vara riktigt envis på den frågan. Sedan så är det vanligt att man drömmer om nära som har dött och det är ett gott tecken som visar att man accepterar att de gått vidare, ett sätt för hjärnan att hantera det jobbiga. Det verkar som om dina undertryckta känslor och tankar löper amok i drömmen, har jag inte rätt? Du behöver mer äventyr i ditt verkliga liv säger detta antar jag.
Citera
2011-07-23, 18:42
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Jag försöker tolka:
Drömmar försöker göra allt för att lura oss att vi inte drömmer och din dröm verkade vara riktigt envis på den frågan. Sedan så är det vanligt att man drömmer om nära som har dött och det är ett gott tecken som visar att man accepterar att de gått vidare, ett sätt för hjärnan att hantera det jobbiga. Det verkar som om dina undertryckta känslor och tankar löper amok i drömmen, har jag inte rätt? Du behöver mer äventyr i ditt verkliga liv säger detta antar jag.

vet du jag blev himla superglad när jag såg att du svarat! för lite mer äventyr, så ska du få en virtuell puss och kram!

Jag tror faktiskt att det vore skitnice med äventyr. Jag ska inte skriva mer, än att ditt inlägg var som det där horoskopet som man tveksamt försöker förneka inte stämmer.
Citera
2011-07-23, 19:08
Medlem
TicTaxs avatar
Jag tänkte starta en egen tråd om detta men nu skriver jag det i samlingstråden...

Normalt att drömma mycket om död/mord?
Jag har haft fyra drömmar på kort tid om detta ämne och när jag är vaken tänker jag mycket på det.

Sammanfattning av drömmarna:
  1. Vän trycker in kniv i halsen på mig
  2. jag mördar poliser: https://www.flashback.org/t1587659
  3. Jag sitter på ett plan när jag tar fram ett gevär för att skjuta andra men slutar med att jag blir skjuten innan jag börjar
  4. Zombie-liknande person sågar av min fot med motorsåg
Citera
2011-07-23, 19:19
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TicTax
Jag tänkte starta en egen tråd om detta men nu skriver jag det i samlingstråden...

Normalt att drömma mycket om död/mord?
Jag har haft fyra drömmar på kort tid om detta ämne och när jag är vaken tänker jag mycket på det.

Sammanfattning av drömmarna:
  1. Vän trycker in kniv i halsen på mig
  2. jag mördar poliser: https://www.flashback.org/t1587659
  3. Jag sitter på ett plan när jag tar fram ett gevär för att skjuta andra men slutar med att jag blir skjuten innan jag börjar
  4. Zombie-liknande person sågar av min fot med motorsåg

vettefan om det är normalt. Jag tänker nog att livet vi lever här är precis lika mycket dröm som dina drömmar. Som någon sa i någon annan tråd, så skulle du totalt freaka ur ifall jag utan din vetskap samlade ihop 4 polare och under en veckas period kom fram till dig en i taget, spontant och sa "Vakna, det här är en dröm". Du har helt enkelt otur! Passa dig mer i framtiden.

och jajustja.... angående poliserna och dedär, flygplanet. Var mer omtänksam kanske. Det gör ont att bli skjuten, kan jag tänka mig.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2011-07-23 kl. 19:23.
Citera
2011-07-24, 13:31
Medlem
Behöver hjälp att tyda en dröm jag drömde inatt.

Min kompis och min mamma skulle sova över hos mig. Jag och min kompis sov i samma säng. Jag tyckte det var jobbigt. Jag vaknade av att jag låg väldigt nära min kompis. Hon hade dragit täcket över sitt huvud och jag märkte att min andedräkt stank. Jag vaknade på morgonen av att hon möblerade om, hon flyttade sängen till en annan del av lägenheten. Senare på morgonen sa min mamma att hon skulle gå. Då sprang min kompis till hallen och sa att hon också skulle gå. Hon klädde på sig sina kläder och skyndade sig ut. Jag hann ta tag i henne och fråga varför hon måste gå. Hon började gråta. Jag vaknade.

Bakgrundsfakta: Jag och min kompis stod väldigt nära förut men har glidit isär. Hon bodde tillsammans med mig i lägenheten förut men har nu flyttat.
Citera
2011-07-24, 18:14
Medlem
Veztins avatar
Jag kan inte sluta drömma om mitt ex. Det tog slut för ungefär 1.5 månader sedan, och sedan dess har jag drömt om henne säkert 3 gånger i veckan. Oftast handlar det om att vi blir tillsammans igen och allt blir så himla underbart, blir det en puss eller mer känns det som om det vore på riktigt. Vaknar alltid med ångest efter dessa drömmar, make it stop...
Citera
2011-07-24, 19:46
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veztin
Jag kan inte sluta drömma om mitt ex. Det tog slut för ungefär 1.5 månader sedan, och sedan dess har jag drömt om henne säkert 3 gånger i veckan. Oftast handlar det om att vi blir tillsammans igen och allt blir så himla underbart, blir det en puss eller mer känns det som om det vore på riktigt. Vaknar alltid med ångest efter dessa drömmar, make it stop...

Kanske har du något oavslutat med henne som du kanske borde ta upp med henne? Något som du kanske ångrar att du gjorde eller inte gjorde.
Citera
2011-07-25, 17:00
Medlem
Fishyscoops avatar
Jag brukar alltid drömma om återkommande platser men är alltid där av olika anledningar. Det allra mest återkommande är att jag drömmer att jag är på ett nöjesfält. Nöjesfältet kan se lite olika ut men det är ändå alltid samma plats. Det ända drömmarna i nöjesfältet har gemensamt med varandra är att det alltid handlar om att jag har något problem som måste lösas, eller att jag stöter på något hinder väl där inne.

Ibland är det triviala saker som att jag skall köpa godis men inte hittar till rätt affär. När jag väl hittat rätt så kostar godiset 300 kronor hektot och när jag väl tittar i plånboken så har jag inte ett öre på mig. Eller ett annat exempel - jag letar efter en toalett men när jag äntligen hittat en så står den utomhus helt öppet för folk att se. Också får man leta vidare eller "offra sig" och gå på en toa när folk kan se på. (Är inte nödig när jag väl vaknat, så det tycks inte finnas någon koppling mellan min toanödighet IRL och drömmen.)

Ibland är det dock större problematik som jag står framför. Någon gång skulle jag åka en helt ny berg och dalbana men när jag väl kommer för att ställa mig i kön så är den flera timmar lång - och till råga på det så är spåret på banan trasigt. När jag väl sätter mig för att åka så slungas alltså vagnen ut i luften också dör jag mer eller mindre. (Sen börjar drömmen om, och jag står än en gång vid ingången till nöjesfältet och får leta upp berg och dalbanan igen för ett nytt försök.)

Andra exempel på saker jag befunnit mig på nöjesfältet för:
Att finna en bostad i en nedlagd lokal. (och sedan riskera att frysa ihjäl när jag väl funnit en.)
Att få ett jobb (och sedan få ett jobb där det nya problemet blir att få chefen nöjd.)
Att hitta mina vänner som försvunnit spårlöst. (och sedan än en gång bli lämnad av dom när jag väl hittat dom)
Att om och om igen åka en berg och dalbana som inte ser så rolig ut - för att försöka ha roligt. (Sedan går även den berg och dalbanan sönder i luften och jag slungas iväg och dör.)
Att försöka hitta en attraktion som inte är trasig. Också är alla attraktioner i parken trasiga.
Någon gång så hittade jag någon dörr som ledde till "baksidan" av parken, som bestod av en skog. I skogen blev jag sedan jagad av en massa folk som hade bosatt sig där.

Ja, min lista kan göras riktigt lång eftersom jag drömt nöjesfältsdrömmar väldigt länge nu. Några saker jag tänkt på är att mina drömmar oftast utspelar sig på nattetid i nöjesfältet. Dessutom brukar jag känna någon form av längtan till att bara kunna släppa alla problem och göra som jag vill i drömmarna, men känner någon slags plikt i att slutföra mina uppgifter. Ofta får jag även börja om mitt i ett projekt eftersom mina drömmar i princip kan "resettas". Dvs att jag halvt genomför någonting och sedan ändå plötsligt hamnar tillbaka på ruta 1.

I vilket fall, finns det någon symbolik som just nöjesfältet står för? Jag inbillar mig att alla som drömmar, drömmer att dom just står inför ett problem som skall lösas. Eller är det bara jag? Jag kan inte komma på en ända dröm jag haft dom senaste 2 åren som inte handlat om att jag har något viktigt att göra men alltid får hinder på vägen. Om det nu inte är något som kan ses som "standard" för dom flesta människor, ligger det någon symbolik i problemlösargrejen också? Hur kopplat kan problemen i drömmen vara till eventuella problem i verkligheten? Mycket är ju flummigt eller trivialt utav det som händer.
Citera
2011-07-31, 00:12
Medlem
Vitakattens avatar
jag drömde att det var en gammal tant i mitt rum som stog och stirrade på mej vid ytterdörren, sen släpade hon runt i rummet och ställde sig tillslut bredvid min säng. hon va typ helt grå och hade svarta ögon... Jag vaknade och va helt freaked out.... kollade på klockan och såg att jag bara sovit i 10 minuter...

fyfan. jag vågar inte sova i mitt rum inatt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in