2009-04-02, 17:36
Medlem
Hordaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestly
Jag drömde här om natten att jag var instängd på HM efter stängningstid. Så jag gick typ ner för rulltrappan när plötsligt en vakt kom in (en riktig rambo kille med K-pist) och helt plötsligt hade jag en pistol och skjöt honom. sen sprang jag på huvudgatan genom stan och sen på något sätt lyckades jag klättra upp på en skyskrapa (vilket är lite konstigt att det fanns där eftersom jag bor i en liten stad som inte ens har höghus) och när jag var på taket upptäckte jag att det inte fanns någon som helst väg ner och att jag glömt min jacka med mobilen i ett omklädningsrum på HM. så ingen kunde höra om jag ropa och enda vägen ner var att hoppa. Det var faktiskt skitläskigt

eftersom jag är en sån som tror att drömmar är undermedvetandets sätt att säga något till oss undrar jag om någon har någon teori om vad min dröm betyder?

Om man abstraherar vad som sker i drömmen:
Du bryter dig ut från att ha varit instängd.
Du agerar innan du tänker och hamnar i en situation du inte kan ta dig ifrån utan att ta en mycket stor risk.
Du upplever att du saknar möjlighet att få kontakt med andra människor, och på sätt även möjlighet att ta ifrån dig den jobbiga situation.

Att det är så mycket kläder i drömmen på detta sätt kan handla om att du är osäker på vad det är du vill kommunicera till andra människor.

Att känna sig osäker i kommunikationen till andra människor kan få en att stänga in alla de tankar och känslor som finns i oss. Detta kan i sin tur leda till isolation, och i slutet av drömmen har du ju isolerat dig helt och hållet.
Citera
2009-04-14, 19:47
Medlem
Ytterligare en dröm till tolkningsbänken!

Drömde för några nätter sedan om en hyfsat stor, cremefärgad katt, en stor svart ledad spindel (sån där som har långa, hårda ben med nästan som klor) och en rejält stor kolsvart skorpion.

Dessa tre var fiender och skulle utkämpa en kamp på liv och död. Runt djuren/krypen var det kolsvart men precis där de stod var det helt upplyst.

Alla tre börjar går runt som rovdjur gör när de står öga mot öga och väntar på att någon ska göra ett utfall.
Plötsligt går katten till anfall och får tag i skorpionen som i sin tur hugger tag i spindeln.
Katten lyfter upp båda krypen men tappar skorpionen så de slår i marken och alla tre är återigen tillbaka till början.

Direkt efter detta vaknade jag med en riktigt påträngande känsla av att det var ett kryp i min säng så jag flög upp och skakade allt utan att hitta något..

Vaknade nästa morgon och kom ihåg allt som om det verkligen hänt, har inte kunnat släppa drömmen sedan dess då det känns som om den betyder något.

Har kollat upp vad de olika djuren kan betyda, men det ger inget när de agerar som i min dröm.
Hade man drömt om något djur var för sig hade det varit lättare att tolka, men hela grejen med en kamp och att alla tre verkar klara sig förbryllar mig..

Någon som vågar sig på en tolkning?
Citera
2009-04-14, 23:21
Medlem
Sickboys avatar
En till dröm för er att tyda. Det är ett återkommande tema. Inte exakt samma händelser men utgången är den samma i varje dröm.
Iallfall, det är en sexdröm, oftast med mitt ex som den jag har sex med. Ibland är jag ensam ibland är det flera killar med henne.
Men det är hur dom slutar som jag är fundersam till hur det ska tolkas. Alla drömmarna slutar med att jag blir dödad precis innan jag kommer.
Blir antingen dödad med kniv i bröstet, strypt, kvävd eller nått sånt. Det är alltid tjejen som dödar mig. Sen vaknar jag.
Det här drömmer jag ett par gånger i veckan

Är jäkligt trött på det, drömmarna stör mig, vad kan det betyda?
Citera
2009-04-16, 10:54
Medlem
Jag hade en dröm inatt som låter väldigt äcklig men jag hade inga väldiga panikkänslor i drömmen utan konstaterade mer hur läget var. Jag hade små bulor på huden och när jag klämde på dem så fick jag ut vita långa maskar. alltså levande maskar som rörde sig. Usch, det låter hemskt, men har någon en idé om vad det kan innebära att de var i min kropp? Jag läste att maskar kan symbolisera bekymmer, så kanske inte så svårtolkat? Jag fick ju faktiskt ut dem också men vet att det var några jag hade problem med så åtminstone en fanns kvar. Skumt
Citera
2009-04-19, 05:33
Medlem
Drömde att jag låg och sov, vaknade i drömmen. Det kändes skumt i rummet att något inte stämde.. Jag tittade runt och var lite orolig sedan tittade jag in mot hallen då började det bli mörkt runtom "dimmer" och upptäckte att yttedörren i min lägenhet stod öppen undertiden jag sov. Helt öppet va dörren, jag gick ut i hallen av någon anledning och ropade högt?? Sen tittade jag in mot köket o där satt en främmande människa vid köksbordet, jag kunde inte se ansiktet. Han smet igenom snabbt runt vid andra köksdörren och jag skrek "vem är du, vad gör du här" och försökte jaga efter honom. han hann ut.

Precis då slog sängen ner ca 10cm "DAMP" small på golvet, mitt i natten, det hände på riktigt. Det var så att jag hade ställt/hängt ner sängen slarvig på insidan av sängen just den kvällen pga flyttat runt den.

Jag vaknade av det, o steg upp o det kändes mysko, drömmen satt kvar en stund.. Kollade snabbt yttedörren. Det var låst som tur.

Vad ska det betyda?
Citera
2009-04-19, 19:55
Medlem
pygmyshrews avatar
Här kommer en dröm för er att försöka tolka:

Jag drömde att jag var tillbaka i lumpen (för övrigt en av de bästa tiderna i mitt liv) och att vi skulle ha en skarp stridsskjutning, jag framrycker (ensam vad jag kommer ihåg) medan granater briserar runt mig, jag tar skydd bakom ett träd och helt plötsligt exploderar en granat precis vid mina ben och allt blir svart.

Jag vaknar upp på ett sjukhus med min familj runt mig som står och gråter, och jag tittar ner mot mina ben och inser att mina ben är kapade strax ovanför knät.
Härefter följer vad som kan beskrivas som ett sånt här mellanspel i filmer när människor ska träna inför någon stor match eller nåt sånt, istället så övar jag mig på att använda mina nya protesben.

Efter det så är jag tillbaka i militärkläder och står vid en stridshinderbana, jag får reda på att jag ska tävla med en tjej om att komma till mållinjen först, och om jag gör det får jag komma tillbaka till försvarsmakten.
Vi sätter igång och jag fastnar på första hindret som är en stor vägg, hon tar sig lätt över och jag försöker om och om igen att ta mig över tills mina protesben går sönder och jag faller ner på marken med en skarp smärta i benen.

När jag vaknar kastar jag mig upp med ett ryck och gråten står långt upp i halsen, jag konstaterar med med en stor lättnad att jag har mina ben kvar men känslan av sorg hänger kvar ett tag innan jag kan somna om.

Vad kan detta betyda?
Citera
2009-04-21, 18:17
Medlem
Jag har drömt några gånger på rad om en f.d klasskamrats lillasyster som är 16-17 år.
Hon frågade mig i drömmen till exempel om vi skulle supa. Minns att drömmarna med henne varit behagliga. Inget sex eller så inblandat men jag har varit glad och nyfiken när jag väl vaknat.
Någon som har någon aning om vad drömmen kan betyda?
Citera
2009-04-23, 02:55
Medlem
Real1Samas avatar
Har haft jobbiga återkommande drömmar om min mamma... Hon är död i drömmen och jag står bredvid och gråter... Riktigt sorglig dröm som känns alldeles för äkta... Vad vill mitt undermedvetna säga mig med detta?
Citera
2009-05-06, 16:18
Medlem
Jag har haft en dröm som var extremt bisarr.
Jag har gjort en egen tolkning på den men jag undrar om någon som följer denna tråd har några åsikter om det, hur fel min amatörmässiga gissningar är och vad ni kan inflika.

Drömmen:

Svenska mässans surrealism

Ligger i min säng och lakanen är huller om buller, bredvid mig ligger min kompis exflickvän naken och tittar på mig, som om det vore det naturligaste i världen börjar vi kyssas och smeka varandra, då hon sätter sig över mig ber hon mig att ta det lugnt eftersom hon är nyopererad. Jag tittar ner och det ser extremt rött och sönderskavt ut. Hon har en liten penis och det visar sig att hon är en hermafrodit men det hindrar ingenting. Vi har sex och sedan lämnar jag henne på sängen för att träffa en vän.

Jag möter upp min vän Bernice på Korsvägen och vi vandrar in på Svenska Mässan, det pågår en spelmässa av japanskt stuk där inne, robotar, tv-spel och andra udda saker blinkar och tjuter överallt, jag går ensam in i ett lite mindre rum där de har s.k. traditionella spel alá biljard, pinballmaskiner och dylikt. Rummet är på ungefär hundra kvadratmeter och borta vid en annan utgång står två stycken biljardbord av två storlekar. Jag tar fram en bricka med bollar och placerar upp dem på det stora biljardbordet för att leka lite men plötsligt kommer en ung version av mig själv fram och häller ut en låda med lego på bordet, han är cirka tolv år gammal. Hans kompis står vid det lilla bordet och överblickar allting. Jag känner hur det bubblar inom mig men ber honom att ta undan det, men han ignorerar mig så jag går upp till honom med min kö, knuffar honom mot väggen och plötsligt förändras min syn på världen.

Mitt synfält är som ett datorspel och det känns plötsligt inte lika realistiskt. Jag håller i min kö med båda händerna och lyfter barnet med den intryckt mot hans hals. Jag knäar honom hårt i magen och han faller ner till marken där jag febrilt försöker trasa sönder hans revben. Liggandes på rygg börjar han att sparka lite smått på mitt ben och jag ser i min tv-spelsvärld hur min HP (health points) går ner i en rasande fart. Den låg på 200 till en början och är redan nere på 45 och jag inser att jag kommer att dö om jag inte rör mig härifrån. Jag springer ut från det lilla rummet till mässans huvudsal, ungefär halvvägs in i den gigantiska salen släcks alla lampor ner och det blir kolsvart och knäpptyst. Längst bort i salen ser jag någonting som liknar en lykta som gungar i mörkret.

Den kommer sakta närmare mig och jag står som förstenad, när den är två meter ifrån mig ser jag att det är en ficklampa som är fasttejpad på en gummiyxa och att det var den lilla tolvåringen som jag tidigare slagits med som hållit i den. Han är ute för sin hämnd och hugger den mot mig men då den är på väg mot mig tar jag tag i skaftet med min vänsterhand och ler mot honom. Då drar han med sin vänsterhand upp en sylvass brevkniv, hans ess i rockärmen - jag tar tag i hans handled innan han hinner reagera och kör in kniven i bröstet på honom. Tre gånger. Hans vänstra lunga punkteras ögonblickligen och han faller ner på golvet.

Då tänds alla lampor inne i stora salen, plötsligt är allt verkligt igen. Tv-spelssynfältet är helt borta och alla människor i den stora salen stirrar på mig med skräckslagna ögon. Nedanför mig ligger tolvåringen med tre hugg rakt genom bröstet och jag står med den blodiga kniven i min hand. Hans kompis ser upp mot mig från golvet med tårfyllda ögon och frågar vad jag har gjort.

Sedan vaknar jag upp, skrämmande nog med en varm känsla i bröstet och ett leende på läpparna.

Tolkning

Vid drömmens tillfälle var jag förälskad i min bästa vän Bernice (B.) så det faktum att jag hade sex med en annan kvinna där B. fanns med i periferin är en ganska tydlig indikator om att min hjärna ser min förälskelse och attraktion till henne som någonting fel. Så istället för att min hjärna gjorde det uppenbara och drömde ihop en sexuell fantasi om henne så bytte den plats med min kompis ex-flickvän. Det är då ett restminne från en tidigare erfarenhet eftersom vi en gång varit intima. Det som förundrar mig är varför hon var tvekönad. Jag läste på en hemsida att ur ett drömtolkningsperspektiv representerar motsvarigheter och balans. Tyvärr kan jag inte spåna vidare på den idén då jag inte riktigt vet hur mina tankegångar på den tiden var.

Ur det psykodynamisk perspektivet känns det som att ‘jaget’ och ‘överjaget’ inte existerade överhuvudtaget, utan eftertanke eller funderingar gjorde jag vad som föll mig in på direkten. Sexuella impulser, överlevnadsförmåga och ilska. Allting föreföll väldigt naturligt, ingen fundering över vad som behövde göras eller varför. Varför jag skulle hindra mig själv eller vad de olika aktionerna skulle leda till. Den instinktiva ilskan jag hade mot barnet har jag två teorier om, den första tror jag var en förskjutning av ilskan jag hade gentemot Bernice då vi har en ganska udda relation och vi på den tiden gång på gång talade om hur bra vi hade varit för varandra men att det ändå inte blev någonting… Den andra är mer logisk och övertygande - eftersom barnet såg ut som jag gjorde i den åldern , och det faktum att den bilden jag har av mig själv i den åldern var lika rebellisk och provocerande tror jag att det handlar antingen om någon form av självförakt, alternativt en påminnelse från mitt undermedvetna om hur mycket (eller lite) jag ändrats sen dess.

Ju mer jag tänker på det inser jag att skillnaderna inte är nämnvärda från mig som tolvåring och mig som tjugoplusåring, det är bara att intellektet utvecklats och provokationen utövas på ett annat sätt nu för tiden. Som en fortsättning på den andra teorin tror jag att det var en maktkamp mot mig själv som ung eller helt enkelt mot min egen nuvarande personlighet fast i en annan form. Vinsten visar att jag utvecklats som person. Frågan är om min dröm vill visa mig att jag bör ändra mina manér eller att jag redan har gjort det. Eller bara påminna mig om vad för någon slags människa jag är. Det som jag finner extremt intressant med denna dröm är känslan jag hade då jag vaknade, värmen i bröstet var exakt på det ställe där jag knivhuggit barnet men jag vaknade på ovanligt bra humör.

Dock tror jag samtidigt att min hjärna på något vis ville skydda mig från verkligheten genom att försätta mig i ett “tv-spels-läge”, förskjuta verkligheten från mig själv genom att övertyga mig om att det egentligen inte var på riktigt. Det är utan tvekan någonting jag fått ifrån många år av tv-spelande och det är min intuitiva koppling till någonting som inte existerar egentligen.

En sak som jag insett medan jag läst den här drömmen om och om igen är hur jag kommer ihåg ett minne som varit mer eller mindre förträngt i över tio år (det stämmer inte riktigt överens med kronologin om barnet i drömmen var tolv år, men det är å andra sidan endast en uppskattning). När jag var liten fanns det nämligen en ungdomsgård jag brukade gå till med mina vänner, där hade de ett biljardbord och även fast jag inte kan komma ihåg det till fullo vet jag att det fanns äldre barn där och att jag en gång blivit upptryckt mot en vägg med en biljardkö. Jag vet även att jag var dumdristig nog att fortsätta vara ihärdigt jobbig, ju mer jag tänker på situationen i min dröm desto klarar blir det att pojken som såg ut som jag själv faktiskt var jag själv för drygt 10 år sedan. Då kommer vi tillbaka till mina teorier, vad ville denna dröm säga mig egentligen?

Början av drömmen kändes lite som en sidohistoria där dagens känslor plockats ur och applicerats i drömmen - men varför utbrast denna kamp på liv och död mellan jag och mig? Det plötsligt mörkret känns som en indikation på vilsenhet, möjligtvis uppgivenhet. Men att jag på något vis kom till rätta efter mordet, då jag insåg att det inte längre var ett tv-spel, det var verkligt och jag hittade ur labyrinten. Jag vaknade glad eftersom jag kommit ifrån mitt tidigare jag, eller åtminstone blivit överlägsen denna.
Citera
2009-05-09, 16:03
Bannlyst
Hade två drömmar i natt som jag skulle vilja få ut lite utav.

Dröm #1
Jag var ensam i en stad jag inte känner igen, men av någon anledning blev jag jagad runt i staden av samma person och han ville ha ihjäl mig, jag tror det handlade om att jag stulit någonting även fast jag inte hade det. I denna dröm sprang jag omkring men slutande oftast på sammaställe ändå, nämligen på en ganska dyster och mörk kyrkogård, detta var nämligen det ända stället personen som jagade mig inte kunde hitta mig. För att komma till denna kyrkogård var jag tvungen att springa över en stenbro.

I drömmen tror jag att jag besökte denna plats minst 3 gånger och jag kände mig utmattad i drömmen hela tiden eftersom jag var tvungen att springa för att överleva. Utöver denna plats så sprang jag ofta genom trånga gränder med gamla hus.

Drömmen slutade med att jag vaknade den sista gången jag sprang över bron.

Dröm #2

Drömmen började med att jag och en vän skulle åka upp till stockholm för att se på bio. Så vi åkte upp till stockholm, men någonting blev tydligen fel för vi hamnade i till slut i Göteborg. Vi blev givetvis väldigt förvånade i drömmen, men trots det fortsatte och började leta efter en biograf, men vi hittade ingen.

Så vi tog tunnelbanan till en liten förort och tog en buss från den förorten till Mölndal. Mer exakt så var det strax utanför en tjejs lägenhet som jag tycker väldigt mycket om, men hon vet inte vad hon vill med mig riktigt. Jag ville gå och hälsa på henne, men hon var ju inte hemma vilket jag visste (konstigt nog?).
Så jag struntade i det, dels för det hade känts sjukt att bara dyka upp och för att hon inte var hemma.
Men när vi gick förbi hennes portuppgång så såg jag henne och 3 andra (hennes syster, Joel och en till jag inte kände igen) gå in. Så jag ropade ut hennes namn, hon kollade runt omkring sig och till slut fick hon syn på mig. Först såg hon inte så glad ut över att se mig, ungefär "nej, vad gör du här?".
Men det ändrades efter någon sekund, drömmen slutar i deras trappuppgång med att hon och jag står och kysser varandra och kramas.

Tacksam för all hjälp
Citera
2009-05-16, 16:24
Medlem
unkens avatar
Drömde häromdagen att jag var i skolan och stod utanför korridoren som vår klass har skåpen i. Jag höll i sju bruna granater, som jag kastade in. Därefter skrek jag "Alla vänner ut!". Jag gick runt hörnet (bort ifrån skåpen) och såg några gå ifrån skåpen i vanlig promenadtakt (det var inga jag kände). Jag väntade på att min klasskamrat skulle komma ut, men han kom inte på jättelänge. Till slut så kom han utsnubblande, och sparkade med sig 3 granater på vägen. Granaterna sprängdes och vi fick kasta oss undan för att överleva.

Direkt efter det så drömde jag att jag och tre av mina kompisar satt i mitt vardagsrum och såg på film, när en annan klasskamrat (gillar inte honom alls kan jag tillägga, en riktig byråkrat) gick runt på min framsida. Jag såg honom genom en tv-skärm kopplad till en övervakningskamera när han klättrade upp och in i min systers rum (hon var inte hemma). När jag sprang upp på övervåningen så hade han hoppat sönder min xbox och båda handkontrollerna, och låg och sov i min systers säng. Jag blev skitsur och skällde ut honom, men han avbröt mig genom att sätta fingret för sin mun och säga "Schhhh" som om han försökte gömma sig/skrämma någon. Det uprepade han varje gång jag skällde på honom, och sedan vaknade jag.

Förvänta er mer från mig, jag drömmer de skummaste sakerna ibland.
Citera
2009-05-20, 05:45
Medlem
Schnauzers avatar
Jag har drömt om att tappa en eller flera tänder ganska många gånger det senaste året och det har varit riktigt obehagliga drömmar och känslan sitter i ganska länge efter jag har vaknat. Vad kan det betyda? Jag har ganska dålig tandhygien btw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in