Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men här har vi grundproblemet igen.
Jag hävdar med bestämdhet att det bara finns två tillstånd: oskyldig eller dömd. Har du blivit frikänd, så innebär det att du återgår från att vara misstänkt för brott till att vara oskyldig. Det är inte bara en terminologisk fråga. Vore det det skulle man kunna hävda att man inte blir förklarad oskyldig, men eftersom det bara finns två rättsliga tillstånd, så blir du förklarad oskyldig i och med att åklagaren misslyckas med att styrka brott.
Jag hävdar med bestämdhet att det bara finns två tillstånd: oskyldig eller dömd. Har du blivit frikänd, så innebär det att du återgår från att vara misstänkt för brott till att vara oskyldig. Det är inte bara en terminologisk fråga. Vore det det skulle man kunna hävda att man inte blir förklarad oskyldig, men eftersom det bara finns två rättsliga tillstånd, så blir du förklarad oskyldig i och med att åklagaren misslyckas med att styrka brott.De två tillstånden är ju dömd och ännu ej dömd
När domstolen befattar sig med ett mål är det åklagarens sak att visa att åtalet är styrkt. Rätten prövar gärningsbeskrivningen och ser efter om bevisningen är stark nog att meddela en fällande dom. Skulle åtalet ogillas är detta inte detsamma som att den åtalade förklaras oskyldig, bara att bevisen inte räckt för att styrka den aktuella gärningen. Den åtalade kan således rent objektivt fortfarande vara skyldig, även om åtalet emot honom ogillats.
Ännu ett sätt att försöka klargöra skillnaden är följade: låt säga att åklagaren i ett mål för talan om misshandel sedan person A kört upp sin bil på trottoaren och kört på person B. Rätten finner dock inte att åklagaren styrkt att A handlat med uppsåt, varför gärningen inte kan vara att bedöma som misshandel. Åtalet ogillas därmed. Därmed är det inte sagt att As agerande varit i enlighet med lagen. Att köra upp sin bil på en trottoar torde ju vara vårdlöst, och om åklagaren så yrkat hade A kunnat dömas till ansvar för exempelvis vållande till kroppsskada. A är på intet sätt oskyldig, men han har friats i domstol för gärningen (och rättskraften förhindrar åklagaren från att väcka åtal på nytt i frågan).
Om jag ska sammanfatta ovanstående dravel i en mening är det alltså: Rätten prövar inte den åtalades skuld eller oskuld, utan om åklagaren lyckats styrka åtalet.