2004-06-13, 11:03
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Ja som rubriken hur mycket krut var det i dem egentligen?
Citera
2004-06-13, 11:55
Bannlyst
På den tiden fanns det ett STARKÖL som var på 3.5.. fast då mätte man annorlunda, viktprocent och volymprocent. Kan det ha varit en eu-anpassning?

Jag vill absolut minnas att de gamla folkölen hade 3.5 med dagens mätmetod.
Citera
2004-06-13, 12:19
Medlem
Mockens avatar
Det fanns inget som kallades folköl före 1976. I stället hette det mellanöl, klass IIB, och hade en alkoholhalt på 4,5 volymprocent (som vi mäter med idag) eller 3,6 viktprocent.
Ölet såldes i vanliga mataffärer.
Citera
2004-06-13, 12:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Man kan lita på Mocken.

Det var ett jävla liv - många högbrynta påståsigpåare menade att mellanölen fördärvade ungdomen, det var farligt och måste förbjudas. Undrar vad de säger nu när ungarna röker hasch i 15-års åldern. Hjälpte förbudet?

Lite mer på susning:
http://susning.nu/Mellan%F6l
Citera
2004-06-13, 12:33
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det fanns inget som kallades folköl före 1976. I stället hette det mellanöl, klass IIB, och hade en alkoholhalt på 4,5 volymprocent (som vi mäter med idag) eller 3,6 viktprocent.
Ölet såldes i vanliga mataffärer.
Ja vilka minnen man har från den tiden Och nog fan röktes det hasch på den tiden med.
Citera
2004-06-13, 13:35
Medlem
Nemesis1s avatar
Här i Finland har vi fortfarande mellanöl i vanliga butiker och kiosker...
Citera
2004-06-13, 16:21
Medlem
jokers avatar
Före uppdelningen mellan 3,5 och 2,8 öl så fick folkölet innehålla max 3,5% vol. På den tiden mätte man dock i viktprocent, så det stod 2,7% på burkarna. Något svagare folköl som 2,8or fanns inte vad jag vet.

Det är altså 2,8an som är nykomlingen i butikerna. Anledningen till att folkölet fick två klasser är skatteteknisk. När Sverige gick med i EU fick vi inte längre ha olika skattesatser för folköl, mellanöl, starköl och jättestarkt öl. Därför gjorde man så att allt öl över 2,8% skattas som starköl. Allt öl därunder är skattefritt. 3,5orna i butiken är altså skattade med samma alkoholskattesats som starköl medan alkoholskatt ej belastar priset för 2,8orna. Det är därför 2,8orna är så jävla billiga.

mellanölet som fanns på 70-talet är egentligen en annan historia.

EDIT: Länk som visar vad som är vad och vlika intervaller vol./viktprocent som gäller.
http://www.sverigesbryggerier.se/alk.../procenten.htm
Citera
2004-06-13, 16:22
Medlem
Stosse the Sages avatar
Jag MINNS innan dom fick 3,5 och 2,8 så var det 3,2 % på folkölen dom sålde på t.ex ica
Citera
2004-06-13, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stosse the Sage
Jag MINNS innan dom fick 3,5 och 2,8 så var det 3,2 % på folkölen dom sålde på t.ex ica

de har du rätt i. runt 1996 va de 3.2% å 3.3% som gällde.
Citera
2004-06-13, 19:43
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnY
de har du rätt i. runt 1996 va de 3.2% å 3.3% som gällde.
Kan säkert stämma. Bara för att 3,5 var och är gränsen för vad som får så behöver man ju inte ha exakt så mycket alkohol i biran. Jag minns att jag fick min första fylla på öl när jag drack många flaskor Union med 2,7% vikt% . Högstadiets skäggigaste kille hjälpte oss att köpa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in