Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-13, 10:05
  #1
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Två personer på mitt jobb har en diskussion, om att det vita under skalet på en citron är giftigt, den ena hävdar att det är giftigt den andra hävdar att det inte är giftigt.
Vad vet du om detta?
Så kan jag kanske bidra med lite kunskap.
Citera
2004-06-13, 10:19
  #2
Medlem
Hispervispers avatar
Allt är väl giftigt/farligt om du drar idig tillräckligt stora mängder av det. Det var väl en engelsk kvinna som dog för ett antal år sedan pga av hon hade druckit 35 liter vatten på kort tid. Det började med att hon fått isog något lösningsmedel av misstag och den läkare hon kantaktade rekommenderade henne att dricka rikligt så skulle det inte vara någon fara

Åter till det vita. När man river skalet på en citron för tex smaksättning så uppmanas man att inte riva så att det vita kommer med men det har jag uppfattat som att det inte tillför någon smak snarare tillför bitter smak etc. Jag har aldrig hört att det skall vara giftigt. Skalet, både de vita och gula delen, är väl i sig förgiftat pga bekämpningsmedel så man ska väl inte använda skalet överhuvudtaget
Citera
2004-06-13, 11:30
  #3
Medlem
Det är absolut inte giftigt men det har en smak som inte passar särskilt bra i tex. sockerkaka. Det blir beskt eller så. Smaken är svår att förklara med skitäckligt blir det.

Skala bara i det gula, dock är det inte så farligt om bara lite vitt kommet med.
Citera
2004-06-13, 11:43
  #4
Banned
stargazers avatar
Jag vet inte hur det är med just citron, men det vita under skalet på grapefrukt innehåller ett slags bedövningsmedel. Om man käkar upp allt sånt på en grapfrukt känns det nästan som om man blivit bedövad i käften hos tandläkarn...
Citera
2004-06-13, 11:59
  #5
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Jag vet inte hur det är med just citron, men det vita under skalet på grapefrukt innehåller ett slags bedövningsmedel. Om man käkar upp allt sånt på en grapfrukt känns det nästan som om man blivit bedövad i käften hos tandläkarn...
Ja det är sant.Jävligt mysko?Dock inte samma sak med apelsiner.
Citera
2004-06-13, 13:23
  #6
Medlem
Samhains avatar
Det är absolut inte giftigt. Faktum är att det är i det vita den mesta näringen sitter såsom C-vitamin m.m.
Citera
2004-06-13, 13:27
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Jag vet inte hur det är med just citron, men det vita under skalet på grapefrukt innehåller ett slags bedövningsmedel. Om man käkar upp allt sånt på en grapfrukt känns det nästan som om man blivit bedövad i käften hos tandläkarn...

Fan va skumt.. det där var nytt för mig!
Citera
2004-06-13, 17:42
  #8
Medlem
Vet inte så mycket om det, men jag har för mig att icke ekologiskt odlade citroner kan binda bekämpningsmedel i skalet, således även kanske i det vita under skalet.
Citera
2004-06-15, 13:33
  #9
Medlem
Cohibas avatar
Det är giftigt som själva djävulen. Alla vet att det var det vita i citronskal, som tyskarna hade som bas i Zyklon B. Det var därför Hitler satte den store strategen ökenräven Rommel på att erövra citronodlingarna i Marocko.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback