• 5
  • 6
2010-10-05, 16:04
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttankommer
Jag tycker våldtäktsmannen är en sak för sig och honom vägrar t.o.m. jag att träffa. Och det skrämmer mig att min pojkvän som tycker våldtäkt är en av de mest förskräckliga saker som finns, inte bryr sig om att ens ta reda på denne väns version av det hela. Utan väljer att tyst acceptera det och skita i vilket. Jag tycker det är lågt.

Min pojkvän har även flera gånger sagt att hans vänner inte betyder något och det är inte som att dessa vänner är speciellt nära eller ens vet mycket om varandra. Jag vet nog mer om dem fast jag inte känt dem lika länge, för av någon anledning har några öppnat upp sig för mig.

Man kan inte begära att ens partner ska säga upp kontakten med sina vänner även om han själv sagt att det skulle han kunna göra. Men hade min vän slagit sin ex-tjej hade jag i alla fall velat fråga honom om det, inte bara undvika saker för att det är lite "obehagliga" ämnen. Det är fegt.

Jag måste bara fråga vad du tänker dig att det skulle leda till om din kille tog reda på vännens version av vad som hänt? Alltså, tänk lite på vad syftet är nu. Du vill inte att de ska säga upp kontakten. Du vill bara att din kille ska stå för sina åsikter och ta reda på kompisens version -- till vilken nytta då?
Vad menar du med att "tyst acceptera"? Om din kille haft en lång diskussion med sin kompis, hört dennes version, argumenterat hit och dit, sagt att det han gjort var uselt, och sedan fortsatt att vara kompisar som vanligt hade det varit okej då? Hade du då tyckt att jamen nu har ju Pelle hört Benkes version och ifrågasatt det han gjorde, nu kan alla vara kompisar igen?
Citera
2010-10-05, 16:46
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Jag måste bara fråga vad du tänker dig att det skulle leda till om din kille tog reda på vännens version av vad som hänt? Alltså, tänk lite på vad syftet är nu. Du vill inte att de ska säga upp kontakten. Du vill bara att din kille ska stå för sina åsikter och ta reda på kompisens version -- till vilken nytta då?
Vad menar du med att "tyst acceptera"? Om din kille haft en lång diskussion med sin kompis, hört dennes version, argumenterat hit och dit, sagt att det han gjort var uselt, och sedan fortsatt att vara kompisar som vanligt hade det varit okej då? Hade du då tyckt att jamen nu har ju Pelle hört Benkes version och ifrågasatt det han gjorde, nu kan alla vara kompisar igen?

Personligen så tror jag att TS killes kompisgrupp är notoriska troll, och att TS kille vet det och därför tar det mesta som sägs med en nypa salt (och med god anledning)...
Citera
2010-10-05, 22:31
Medlem
Tuttankommers avatar
Citat:

Om han skulle fråga den där vännen om våldtäkten var sann och det kom fram att det var den och min pojkvän då skulle fortsatte umgås med honom - så skulle jag nog göra slut med min pojkvän.
Den jag ska vara tillsammans med ska gärna ha liknande värderingar som mig och tycka vissa saker är hemska. Annars känner jag mig nog otroligt obekväm. Det jag inte köper är att min kille som säger sig vara så otroligt emot våldtäkter helt plötsligt väljer att "acceptera" det då det gäller en kompis. Jag tycker det är fegt att inte ta reda på fakta och ta ställning.

Jag skulle faktiskt bli väldigt lättad om min pojkvän hade tyckt att många av hans vänner gjort väldigt dåliga saker men att han är rädd att förlora sina vänner. Att han i alla fall kunde stå för sin feghet.

Det är svårt med en så pass ambivalent person som ena stunden blir asförbannad om jag berättar att en bekant till mig fått stryk och han tycker killen är hemsk. Men sedan då det gäller hans polare så är det inte så noga.
Citera
2010-10-05, 22:32
Medlem
Tuttankommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Personligen så tror jag att TS killes kompisgrupp är notoriska troll, och att TS kille vet det och därför tar det mesta som sägs med en nypa salt (och med god anledning)...

Nej, han vet inte om hans vänner är troll eller inte. Han bara skiter i om de våldtagit, misshandlat, utnyttjat människor.
Citera
2010-10-06, 14:00
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Om han skulle fråga den där vännen om våldtäkten var sann och det kom fram att det var den och min pojkvän då skulle fortsatte umgås med honom - så skulle jag nog göra slut med min pojkvän.
Den jag ska vara tillsammans med ska gärna ha liknande värderingar som mig och tycka vissa saker är hemska. Annars känner jag mig nog otroligt obekväm. Det jag inte köper är att min kille som säger sig vara så otroligt emot våldtäkter helt plötsligt väljer att "acceptera" det då det gäller en kompis. Jag tycker det är fegt att inte ta reda på fakta och ta ställning.

Jag skulle faktiskt bli väldigt lättad om min pojkvän hade tyckt att många av hans vänner gjort väldigt dåliga saker men att han är rädd att förlora sina vänner. Att han i alla fall kunde stå för sin feghet.

Det är svårt med en så pass ambivalent person som ena stunden blir asförbannad om jag berättar att en bekant till mig fått stryk och han tycker killen är hemsk. Men sedan då det gäller hans polare så är det inte så noga.

Nog? Du skulle nog göra slut med din pojkvän? Om jag skulle döma dig lika hårt som du dömer din pojkvän borde du gjort slut med honom redan. Hur kommer det sig att det är så mycket hårdare regler som gäller för honom?
Citera
2010-10-06, 16:50
Medlem
Tuttankommers avatar
Citat:
Nog? Du skulle nog göra slut med din pojkvän? Om jag skulle döma dig lika hårt som du dömer din pojkvän borde du gjort slut med honom redan. Hur kommer det sig att det är så mycket hårdare regler som gäller för honom?

Jag vill ju veta hans åsikter så jag kan ta ställning. Tycker det är oerhört viktigt att dela värderingar med den man är tillsammans med. Så borde han också känna om han nu inte tycker som mig.

Sedan tycker jag förövrigt inte det är en "hård regel".
Citera
2010-10-06, 18:01
Medlem
doedkos avatar
Wow, vilken tråd.

Har läst igenom alla inlägg, och det är ett par saker som slår mig. Du säger att din pojkvän inte verkar veta riktigt vad han tycker och tänker i vissa frågor, yes? För mig låter det som att han känner sig pressad, och inte riktigt vet vad han skall svara dig, eftersom du faktiskt ber honom ta ställning MOT sina vänner, vänner han (antagligen?) haft längre än tiden ni har varit ett par.

Du säger att du antagligen skulle avsluta ert förhållande, om det visade sig att han hade åsikter (dvs, om han kunde acceptera den påstådda våldtäkten) som du inte tycker om. Detta skulle iaf göra MIG väldigt pressad och faktiskt t o m ovillig att ens diskutera saken, eftersom du redan verkar ha bestämt dig i mångt och mycket gällande vad som är "okej" och inte. Faktum är ju att du egentligen inte verkar vara så intresserad av vad din pojkvän tycker, utan snarare intresserad av att han skall tycka *som du*.

F ö så anser jag att man kan vara vän med människor, trots att de gjort saker som man kanske inte tycker är helt bra. Vad man gör i livet är helt upp till var och en, och jag skaffar inte mina vänner utifrån deras åsikter i morala frågor. Dessutom är det ju inte ens dina egna vänner detta handlar om, utan din pojkväns. Så, tycker du inte om dessa vänner, så behöver du inte umgås med dem. Men att kräva att även din pojkvän skall säga upp vänskapen med dessa, är i min värld inte helt okej.

Klarar du inte av att din pojkvän har vänner vars åsikter och livsval du inte tycker om, så har du besvarat din egen fråga - gör slut.

Summa summarum: ja, du överreagerar.
Citera
2010-10-07, 09:13
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Jag vill ju veta hans åsikter så jag kan ta ställning. Tycker det är oerhört viktigt att dela värderingar med den man är tillsammans med. Så borde han också känna om han nu inte tycker som mig.

Sedan tycker jag förövrigt inte det är en "hård regel".

Jag minns inte om du sagt hur länge ni har varit tillsammans. Du säger att det är viktigt att dela värderingar med den man är tillsammans med, men var ärlig nu - det tycker du ju inte. Du är tillsammans med en kille som inte delar dina värderingar, varför är du det om du tycker det är viktigt att ha samma värderingar? Om du ville bygga ett förhållande på gemensamma värderingar så har du gjort helt fel, du ska såklart börja med att söka efter en kille som har just de värderingarna du söker. Det du håller på med kallas att hitta en kille och sedan pracka på honom dina värderingar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in