2010-10-04, 00:20
Medlem
Jag vill folkbokföra mig i Danderyd för att få en lägre kommunalskatt, och undrar hur det går till och vilka risker det finns. Är det värt det, kan det bli mer jobb för mig? Jag bor i en sosse styrd kommun där skatten är drygt 32,50. Jag ska alltså bara "skriva" mig hos en kompis och bo kvar i hemkommunen med den höga skatten. Det måste ske före den 1 november för att få ta del av den nya skattesatsen 2011.Till saken hör att jag inte tjänar mer än 24 000 kr/mån, jobbet ligger c:a 10 mil från nuvarande adress och 5 mil från det tilltänkta området. Så reseavdrag kommer jag även att göra i fortsättningen på drygt 35 000 kr/ år. Vad tycker ni, hur hade ni gjort?
Citera
2010-10-04, 02:09
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DokuKritan
Jag vill folkbokföra mig i Danderyd för att få en lägre kommunalskatt, och undrar hur det går till och vilka risker det finns. Är det värt det, kan det bli mer jobb för mig? Jag bor i en sosse styrd kommun där skatten är drygt 32,50. Jag ska alltså bara "skriva" mig hos en kompis och bo kvar i hemkommunen med den höga skatten. Det måste ske före den 1 november för att få ta del av den nya skattesatsen 2011.Till saken hör att jag inte tjänar mer än 24 000 kr/mån, jobbet ligger c:a 10 mil från nuvarande adress och 5 mil från det tilltänkta området. Så reseavdrag kommer jag även att göra i fortsättningen på drygt 35 000 kr/ år. Vad tycker ni, hur hade ni gjort?

Det fungerar så länge du har något att bevisa detta med, kvitton på resorna och ev hyrekontrakt om de skulle få för sig att kolla detta men det är nog större chans att vinna på lotto än att de skulle orka detta
Citera
2010-10-04, 07:11
Medlem
Reseavdraget måste du göra från adressen du är skriven på.
Tror inte att det kommer att gå heller. Att skriva sig hos sin kompis och samtidigt betala din vanliga hyra är lite för genomskinnligt.
Citera
2010-10-04, 08:29
Medlem
MrBulldoggs avatar
Som försäkringsnisse måste jag även påpeka att du kan få problem om det börjar brinna, blir inbrott osv. Om du inte själv varit noga med att teckna hemförsäkring på annan adress än din folkbokförda, har du generellt bara skydd för 40000 lösöre utanför hemmet.

Samma gäller för bilförsäkringen. Premien baseras på var du bor, och en som är skriven ute på vischan har mycket billigare försäkring än en som bor inne i ghettot. Blir bilen sen stulen i ghettot där du har den faktiska bostaden kan du åka på fett förhöjd självrisk eftersom du egentligen betalt alldeles för låg premie. (inte helt ovanlig problematik med barn som flyttat in till stan men har bilen på pappa ... inte så lätt att bortförklara som man kan tro)
Citera
2011-01-06, 20:03
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:

Lite sent.. men en god idé är väl att skriva sig hos kompisen under okt-nov-dec, sedan "flytta" tillbaka i januari. Visserligen går du miste om 3 månaders reseersättning, men du får den lägre skatten i ett år, under vilket du sedan åter kan göra avdrag för reseersättning.
Citera
2011-01-06, 20:12
Medlem
Citat:
Jag vill folkbokföra mig i Danderyd för att få en lägre kommunalskatt... ...Jag bor i en sosse styrd kommun där skatten är drygt 32,50.

Tror du har missuppfattat en hel del vad det gäller skatter och det känns helt klart som att du bör läsa på en hel del innan du försöker tjäna nån krona extra i månaden.

För att svara på din fråga säger jag tveklöst att jobbet att folkbokföra sig på annan adress, med allt vad det innebär, riskerna samt den eventuella pinsamt låga förtjänsten (leta hellre petflaskor under 15min en kväll i veckan) gör det hela till ett vansinnesprojekt.
Citera
2011-01-14, 17:40
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tror du har missuppfattat en hel del vad det gäller skatter och det känns helt klart som att du bör läsa på en hel del innan du försöker tjäna nån krona extra i månaden.

För att svara på din fråga säger jag tveklöst att jobbet att folkbokföra sig på annan adress, med allt vad det innebär, riskerna samt den eventuella pinsamt låga förtjänsten (leta hellre petflaskor under 15min en kväll i veckan) gör det hela till ett vansinnesprojekt.

Håller inte med. Jag skrev mig själv i en annan kommun under november och tjänar 10000 på det under 2011. Helt klart värt det - känns dessutom skönt att på det sättet straffa högskattekommuner så att de inte får en krona av mig. Det ska inte löna sig att som politiker rota i folks plånböcker för mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in