2010-10-03, 20:16
Medlem
greenbatmans avatar
https://www.flashback.org/t1299235, Läste denna tråd, hade haft den teorin förut som är lite pinsamt men man lärde sig nått nytt. Sedan så tänkte jag lite om det där fast med tid, att om tiden är evig kommer allt att finnas senare? Kommer säkert få ett liknande svar nu och skämmas för min fråga .
Citera
2010-10-03, 20:37
Medlem
Gunjas avatar
Multiuniversateorin säger ju att allt du kan föreställa dig existerar någonstans. Tiden i vårt universum är dock inte oändlig enligt gängse modeller och således kommer inte allt du kan föreställa dig att inträffa. Dessutom lyder vi under vårt universums naturlagar och det sätter begränsningar.
Citera
2010-10-03, 22:11
Medlem
greenbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Multiuniversateorin säger ju att allt du kan föreställa dig existerar någonstans. Tiden i vårt universum är dock inte oändlig enligt gängse modeller och således kommer inte allt du kan föreställa dig att inträffa. Dessutom lyder vi under vårt universums naturlagar och det sätter begränsningar.

Rent hypotetisk om tiden var evig. Fast jag menar i vårat universum, såklart kan inte naturlagar brytas, men annars kommer allt ske?

Kommer en exakt kopia av mig föddas? och göra exakt samma handlingar som mig hela tiden?
Citera
2010-10-03, 23:02
Medlem
Så någon gång någon stans så kommer jag få en flickvän?
Citera
2010-10-03, 23:08
Medlem
greenbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Så någon gång någon stans så kommer jag få en flickvän?

Nej det bryter mot fysikenslagar

Citera
2010-10-03, 23:26
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbatman
Nej det bryter mot fysikenslagar

Nej, men däremot bryter det mot fysikens lagar att en ska kunna se din mor på något annat sätt än hur hon böjer ljuset från närliggande galaxer.
Citera
2010-10-03, 23:56
Medlem
greenbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nej, men däremot bryter det mot fysikens lagar att en ska kunna se din mor på något annat sätt än hur hon böjer ljuset från närliggande galaxer.

Snap

Ingen som har nån hawking teori? blir galen snart vill ju veta om min identiska kopia nånsin kommer föddas (om tiden skulle vara evig som de flesta dock inte tror).
Citera
2010-10-04, 09:52
Medlem
adequates avatar
Citat:
Snap
Bazzinga.

Citat:
Ingen som har nån hawking teori?
Tja, har du läst The Grand Design? Den kan kanske kasta lite ljus på dina funderingar.
Citera
2010-10-05, 08:45
Medlem
Andrewgos avatar
Miley Cyrus blir just nu gangraped och Bieber blir halalslaktad någonstans? Det räcker för mig.
Citera
2010-10-05, 11:09
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Snap

Ingen som har nån hawking teori? blir galen snart vill ju veta om min identiska kopia nånsin kommer föddas (om tiden skulle vara evig som de flesta dock inte tror).

Ja din identiska tvilling lever någonstans och han utför samma handlingar som dig hela livet. Du har också en tvilling som utför samma handlingar som dig hela livet minus att han köpte en fantaburk istället för en colaburk den där gången på Cafét i Amsterdam etc.
Detta enligt M-teorin.
Citera
2010-10-05, 11:18
Medlem
matteyass avatar
Tiden är obegränsad men eftersom den är mätbar/kvantifierbar så kommer den aldrig uppnå oändligheten. Oändligheten är ej mätbar/kvantifierbar. Oändligheten har ingen relativ position så att säga. Tiden har alltid en relativ position eftersom den har börjat vid t0 - tidens begynnelse - och pågått fram till nuet.

Personligen anser jag att enda gången oändligheter visar sig i verkligheten är då det rör sig om potentialer. Till exempel har tiden potentialen att existera oändligt länge. Det är detsamma som att säga att tiden är utan gräns.

Därför är jag även av åsikten att universum inte är fysiskt oändligt. Däremot kan det mycket väl förhålla sig så att det inte finns någon begränsning på hur långt materia kan färdas från någon godtycklig punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in