Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Det är ju inte helt omöjligt att restaurangerna gör sin egen curry, då är det gissningsvis svårt att hitta den att köpa i affärer. Jag vet inte om curryn alltid smakar likadant på alla kinarestauranger, curry står sällan överst på listan över vad jag är sugen på när jag är på en kinarestaurang, men om den gör det så finns det såklart en chans att alla har någon typ av curry de håller sig till.
Jag har ätit såna här "*** i curry"-rätter på olika kinakrogar i Sverige, gillade det när jag var tonåring.
Jag kan säga det är 100% säkert att det är kryddat med den gula kryddblandningen som funnits länge i Sverige under benämningen "Curry", som främst smakar koriander, bockhornsklöver och gurkmeja. Den här ungefärliga kryddblandningen finns i Indien och kallas där för "Madras Curry" fast innehåller där alltid mycket mer chili och dessutom fänkål, senapsfrön, spiskummin och ingefära.
Visst de skulle väl kunna blanda den själv, men tror knappast de gör det, det är inget från det kinesiska köket, inget som de skulle vara bättre på än någon annan i Sverige, lätt att köpa sånt färdigt pulver i jättemängder.
Det här är en 100% svensk (skandinavisk iaf) rätt. Folk här verkar ju gilla att ha på den kryddblandningen på allt. Finns ju pizza med "curry" och banan på

och numera ser man ofta som sås till kebab "currysås" det är sås som smakar av just den kryddblandningen.
Det finns inget sånt här i de länder där Kineser är en stor del av befolkningen, det är bara något de har hittat på för att det passar svenskarna, eller gjorde det iaf på typ 80-talet.
Den enda liknande i den kinesiska matkulturen (och inte i själva Kina utan mest i andra länder med Kineser) är Singapore-nudlar som är risnudlar med räkor som har en liknande kryddblandning fast extra mycket gurkmeja, och dessutom rikligt med sesamolja.