2010-10-03, 20:08
Medlem
Har försökt ta reda på detta då jag råkar gilla denna curry sorten men restaurangerna jag frågat har antingen inte velat berätta eller så har de inte vetat vad den heter.
Det är alltså den standard curry som man alltid får i "kyckling curry" rätten som bland annat följer med fyra små rätter jag undrar efter.
Citera
2010-10-03, 20:10
Medlem
Röd curry? Vanlig gul curry?
Citera
2010-10-03, 20:15
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
Röd curry? Vanlig gul curry?
Curry är ju ingen specifik krydda, kan göras på hur många olika sätt som helst med tanke på att det är en blandning av massor av andra kryddor... Finns ingen "curryväxt"

Kommer inte riktigt ihåg riktigt hur curry på restaurang brukar smaka, men jag älskar att laga mat med Santa Maria's "Thai Yellow Curry", http://www.santamaria.se/gfx/product...ellowcurry.jpg... Den är HUR god som helst! Jag är kräsen med curry för ofta smakar det alldeles för dammigt... Men det gör inte Santa Marias thai curry
Citera
2010-10-03, 20:24
Medlem
Jo, jag vet mycket väl att det är ett samlingsnamn. tvivlar dock på att de använder sig av Santa Maria. Gissningsvis så kan det vara en blöt currypaste.
Citera
2010-10-03, 20:32
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
Jo, jag vet mycket väl att det är ett samlingsnamn. tvivlar dock på att de använder sig av Santa Maria. Gissningsvis så kan det vara en blöt currypaste.

Det sa jag inte heller. Jag rekommenderade den bara.

Dock så är det inte helt omöjligt, eftersom restauranger ofta köper "märkesvaror" fast hos grossister för väldigt mycket lägre pris.
Citera
2010-10-03, 20:48
Medlem
Menar du sån gul "curry" kyckling som finns på många kinakrogar i Sverige. Det är inget som är kinesiskt utan det var nog något de hittade på när de kom till Sverige.

Det gula puvret som har funnits i Sverige länge och som kallas för "curry-smak" som finns i såser och sånt, består oftast av: koriander, gurkmeja, bockhornsklöver, spiskummin och chilipulver. Det är den kinakrogarna har i sin curry-kyckling.

Den enda kinesiska rätten jag vet som innehåller sånt gult "currypulver" som man haft i Sverige länge, är Singapore-nudlar, som är en rätt som är vanlig bland kineser i Singapore och Malaysia men finns nu runt hela världen. Fast den innehåller oftast mer andel gurkmeja, och gurkmeja är den mest framträdande smaken.

Sen har många kinakrogar nu förtiden sån här thailändsk curry "gaeng", alltså kokosmjölksbaserade rätter med en kryddpasta, de vanligaste såna kryddpastor som finns heter "grön", "röd", "paneng" och "massaman". Ibland kallas panengcurryn "gul".
Grön och röd sån pasta är nästan identiska och innehåller en lång radda färska kryddor alltså inte torkade, paneng innehåller lite andra saker bland annat färsk gurkmeja och jordnötter, och massaman (muslim) curry innehåller mer traditionella indiska kryddor. Alla såna här kryddpastor kan man inhandla på närmaste importlivsbutik.
Citera
2010-10-03, 20:59
Medlem
dePauls avatar
Curry ingår inte i traditionell kinesisk matlagning oavsett vilken provins vi pratar om. Under den sista tiden har det dock börjat dyka upp i en cross-over matlagning i Hong-Kong.

Men som sagt. Curry och kinesisk matlagning är inte en kombination som man förknippar med varandra.

~Paul~
Citera
2010-10-04, 02:19
Medlem
Jo att curry inte är standard i det kinesiska köket är jag väl medveten om. Därför jag skrev till att det gäller den curryn de använder på just svenska kina restauranger. Oavsett var den kommer ifrån så måste den ju finnas att köpa någonstans utan att behöva stå med mortel och mixa det själv
Citera
2010-10-04, 03:47
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaramide
Jo att curry inte är standard i det kinesiska köket är jag väl medveten om. Därför jag skrev till att det gäller den curryn de använder på just svenska kina restauranger. Oavsett var den kommer ifrån så måste den ju finnas att köpa någonstans utan att behöva stå med mortel och mixa det själv

Det är ju inte helt omöjligt att restaurangerna gör sin egen curry, då är det gissningsvis svårt att hitta den att köpa i affärer. Jag vet inte om curryn alltid smakar likadant på alla kinarestauranger, curry står sällan överst på listan över vad jag är sugen på när jag är på en kinarestaurang, men om den gör det så finns det såklart en chans att alla har någon typ av curry de håller sig till.
Citera
2010-10-04, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Det är ju inte helt omöjligt att restaurangerna gör sin egen curry, då är det gissningsvis svårt att hitta den att köpa i affärer. Jag vet inte om curryn alltid smakar likadant på alla kinarestauranger, curry står sällan överst på listan över vad jag är sugen på när jag är på en kinarestaurang, men om den gör det så finns det såklart en chans att alla har någon typ av curry de håller sig till.
Jag har ätit såna här "*** i curry"-rätter på olika kinakrogar i Sverige, gillade det när jag var tonåring.
Jag kan säga det är 100% säkert att det är kryddat med den gula kryddblandningen som funnits länge i Sverige under benämningen "Curry", som främst smakar koriander, bockhornsklöver och gurkmeja. Den här ungefärliga kryddblandningen finns i Indien och kallas där för "Madras Curry" fast innehåller där alltid mycket mer chili och dessutom fänkål, senapsfrön, spiskummin och ingefära.

Visst de skulle väl kunna blanda den själv, men tror knappast de gör det, det är inget från det kinesiska köket, inget som de skulle vara bättre på än någon annan i Sverige, lätt att köpa sånt färdigt pulver i jättemängder.
Det här är en 100% svensk (skandinavisk iaf) rätt. Folk här verkar ju gilla att ha på den kryddblandningen på allt. Finns ju pizza med "curry" och banan på och numera ser man ofta som sås till kebab "currysås" det är sås som smakar av just den kryddblandningen.
Det finns inget sånt här i de länder där Kineser är en stor del av befolkningen, det är bara något de har hittat på för att det passar svenskarna, eller gjorde det iaf på typ 80-talet.

Den enda liknande i den kinesiska matkulturen (och inte i själva Kina utan mest i andra länder med Kineser) är Singapore-nudlar som är risnudlar med räkor som har en liknande kryddblandning fast extra mycket gurkmeja, och dessutom rikligt med sesamolja.
Citera
2010-10-04, 16:07
Medlem
morkfromorks avatar
En riktig storsäljare är baba's, de finns i varje tänkbar smak och är relativt billigt. Finns överallt där det finns kineser eller indier.

http://www.malaysianfood.net/mf1a.jpg
Citera
2010-10-05, 12:24
Medlem
jajahars avatar
Jag hittade ett recept på "kycklingsoppa med äpple" på Coops hemsida. Den innehåller vanlig simpel curry och kokosmjölk och jag upptäckte till min och hela familjens glädje att smakerna blev jättegoda.

Då hade jag efter granskning av receptet, kompletterat med med att fräsa pressad vitlök, gul lök och hackad spansk peppar och därefter currypulvret i lite olja. Där satt de asiatiska smakerna så man behöver inte konstla till det och leta efter ovanliga currysorter. Man kan även göra en variant på denna soppa med röd thailändsk currypasta och då blir det en annan smak.

Har inte varit någon större vän av gul curry men numera äter jag även currysås på asiatiska restauranger och kontentan är alltså att det är de andra ingredienserna och speciellt styrkan i den spanska pepparn (eller cayennepepparn) som bär upp curryn.

Kolla gärna receptet på Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in