2010-10-04, 11:34
Citat:
Jag säger inte att pengar och saker är vägen till lycka, för det tror jag inte själv. Men vi lever så gott man kan tänka sig och vi kan i princip göra vad vi vill.
Varför i hela friden är vi så olyckliga?
Ursprungligen postat av Fuckmania
Jag säger inte att pengar och saker är vägen till lycka, för det tror jag inte själv. Men vi lever så gott man kan tänka sig och vi kan i princip göra vad vi vill.
Varför i hela friden är vi så olyckliga?
Anledningen till att folk i U-länder verkar mycket gladare och livfullare än oss är ganska självklar. Lever man med svält, ineffektivt styre och död runt varje hörn. Ja då lever man mycket mer. Man tar inte livet för givet, men man går heller inte och oroar sig för att dö. Man lever i nuet.
Vi har blivit uppfostrade med tanken om att en utbildning, ett jobb och en stadig månadslön är samma sak som frihet. Det samhället faller på är att det inte räcker med dessa saker för alla människor, vi behöver känna. Vi behöver leva. Vi behöver mental frihet, känslosam frihet.
Jag tror inte afrikaner går och oroar sig över att bli gamla och använder massor rynkborttagningsmedel, i de flesta U-länder ses ålderdom som något heligt, något som få är förunnade.
Hur glad man än blir för sin nya bil, sitt vackra hus och sin saftiga lön så fattas det alltid något. En ständigt jakt som materiella ting inte kan leva upp till, däremot kan stadiet "levande" göra det.
Det känns som att fler och fler, framför allt unga blir olyckliga. Fler och fler börjar grubbla över livets mysterier, och det ser jag som räddningen. Vi kommer inse att det här samhället tär mer och mer på livet än vad det tillför.