2010-10-03, 16:36
Medlem
Är tjej och blev misshandlad utav en annan tjej på krogen. En tjej jag aldrig någonsin träffat förut.

Det börjar med att en okänd kille (hennes kille, fattade jag senare) kommer fram till mig på dansgolvet. Vi pratar inte med varandra men han nickar åt mig och petar mig i sidan.

Ser honom typ tio minuter senare och nickar igenkännande. Plötsligt får jag en flaska öl hälld över mig av hans tjej som står bredvid. Jag vänder mig om och säger "Vad fan håller du på med?", varpå hon gör samma sak igen. Plötsligt ligger jag ner på dansgolvet med henne över mig och när jag slitit mig loss, lämnat golvet och hittat mina vänner säger dom att vi måste gå till toan och att jag är alldeles blodig i hela ansiktet. När jag tittar mig i spegeln är hela mitt ansikte fullt av rivsår och min läpp är sprucken.

Vi går till vakterna och berättar vad som hänt. Efter en stund kallar en annan vakt mig till sidan och där står polisen med killen ifråga. Han är tydligen kraftigt berusad och verkar inte fatta vad som hänt. Jag gör en anmälan och polisen säger att paret även råkat i slagsmål med varandra utanför klubben. Tjejen syns inte till.

Hur stora är chanserna för ett skadestånd, och hur högt kan det bli? Vittnen är ju alla som såg något på krogen, men de blir ju svåra att få tag i. Och givetvis killen, men han kommer ju antagligen vittna till sin tjejs försvar.
Citera
2010-10-03, 17:12
Medlem
sgeddingagglis avatar
Om du aldrig någonsin varit med om något liknande och inte heller varit med om att själv börja bråk så kan det bli två, tretusen. Du måste ösa på rejält om hur kränkt du är. Gråt i rättssalen som det gällde inträde till scenskolan. Berätta om mardrömmar du haft. Du kommer aldrig mer att våga gå ut utan sällskap osv. Var beredd på att parets advokat kommer göra allt för att smutskasta dig, både i fråga om händelsen och hur du lever ditt liv. Lyckas du stå emot det så ligger skadeståndet inte högre än så. Men kräv det dubbla. Skadeståndet hör inte till brottmålet, utan är en civilprocessdel vid sidan om, även om det sker vid samma rättegång. Lycka till och ös på.
Citera
2010-10-03, 17:29
Bannlyst
Du kan nog få 5000 av brottsofferfonden. Även om brottslingen inte blir gripen och dömd.
Citera
2010-10-03, 17:49
Medlem
sgeddingagglis avatar
Jag kanske ska revidera mitt svar på en punkt, om du får bestående ärr i ansiktet så ska du begära en ordentlig summa, det kan vara psykiskt knäckande att för alltid få utseendet förändrat. Men kolla på brottsofferjouren. Och tänk på att du kommer bli åtgången inte bara av deras advokat, utan också av domaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in