2010-10-03, 10:13
Medlem
BuzzBeers avatar
Läste en intressant insändare i dagens (3/10) Göteborgs-Posten. Signaturen "Arg libanes" tycker lärarna i skolan är rasister och han drar upp flera exempel på hur "blattarna" får skit medan "svensken" kommer undan.
Känner ni "blattar" igen er i Arg libanes beskrivning av den svenska skolan? Svenskar som går i skolan, har libanesen rätt?
Här kommer lite av det den arge libanesen skriver

Vi blattar får alltid skulden
Varför ska blattar bli behandlade illa?
Till exempel om man sitter i klassrummet och två blattar förhör varandra och pratar lite högt medan svenskarna pratar högre, varför säger lärarna till blattarna?
Varför får blatten samtal hem när det var svensken som kastade mat?
Jag tycker att lärarna borde öppna sina ögon och inte bara kolla på blatten, svensken kan göra vad han/hon vill utan att läraren gör något.
När en lärare frågar en sak och jag ska svara, varför säger han/hon tyst till mig och låter svensken förklara?
När jag gick i fyran fick alla blattar kvarsittning men inte svensken.
Varför?
Citera
2010-10-03, 10:26
Medlem
Meteorits avatar
Jag har gått i "blandklasser" som du beskriver i min barndom och det är inget jag känner igen. Jag känner enbart igen att killarna fick mer skit än tjejerna, hela tiden, konstant. Vad än det handlade om.

Vem läraren säger till och ger bestraffning beror sedan inte enbart på hudfärgen som du försöker få det att låta som - eller om man är "blatte" eller inte. Det har att göra med ditt rykte i klassen. Är "blatten" den med bra betyg och sitter och babblar samtidigt som ett svenskt problembarn gör det samma så tror jag aldrig att "blatten" kommer få problemen. Detta ser man väldigt tydligt med exempelvis icke-svenska adoptivbarn som inte lider av samma problem som "blattarna" du beskriver.

Summa sumarum: ta ditt straff som en man. Beter du dig som ett pucko i klassen och får ett välförtjänt rykte därefter så kom inte och klaga på att det handlar om etnicitet. Det handlar om att du är ett pucko.
Citera
2010-10-03, 10:41
Bannlyst
Är garanterat en rasistisk invandrare det handlar om med noll självinsikt, en grundregel i det svenska samhället är ju att det alltid är svenskens fel. Gick själv på en skola med 90% invandrare när jag var yngre, till och med på den skolan var det alltid svenskarnas fel. Det var okej att invandrare sprang runt och sa svennejävel. Sa du dock invandrare eller kurd/arab osv tillbaks så var du en rasist och ett samtal hem skedde.
Citera
2010-10-03, 10:48
Medlem
Meteorits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Är garanterat en rasistisk invandrare det handlar om med noll självinsikt, en grundregel i det svenska samhället är ju att det alltid är svenskens fel. Gick själv på en skola med 90% invandrare när jag var yngre, till och med på den skolan var det alltid svenskarnas fel. Det var okej att invandrare sprang runt och sa svennejävel. Sa du dock invandrare eller kurd/arab osv tillbaks så var du en rasist och ett samtal hem skedde.
Det känner jag igen; svenskarna skulle ha förstående för att utlänningarna blev arga om man nämnde deras etnicitet. Men icke tvärtom.
Citera
2010-10-03, 11:08
Medlem
Adam211s avatar
inget jag känner igen från min tid i skolan. Är själv invandrare.
Citera
2010-10-03, 11:10
Medlem
servuss avatar
Han uppvisar typiskt lågintelligent problembarnbeteende. Alltid skall de projicera sina egna brister på andra elever. De har noll självinsikt. Att den äckligt vänstervridna lärarkåren skulle negativt särbehandla blattar är bara fantasier.
Citera
2010-10-03, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meteorit
Det känner jag igen; svenskarna skulle ha förstående för att utlänningarna blev arga om man nämnde deras etnicitet. Men icke tvärtom.

Exakt, behöver man ens nämna hur det var på lektionerna? Var som att vara i Bagdad. Misshandel och övrigt viftande med kniv var vardagshändelser på skolan. Skolan hade även de största betygsklyftorna i sverige under den tiden om jag minns rätt. Svenskarna lade ribban på MVG i samtliga ämnen medans invandrarna hade IG rakt igenom med undantag för ämnet 'kurdiska/arabiska' eller övrigt modersmål. Vi hade även kulturdagar och övriga antirasist dagar flera gånger per år där man skulle hylla mångfalden vilket självklart fick motsatt effekt.

Man fick lära sig tidigt att SD var ett rasistparti och vad ordet rasist innebar på samhällskunskapen. Cirka två gånger per år fick man läsa om Hitler på historialektionerna samt se på 'Schindler's List'. Religion var ett väldigt viktigt ämne med inriktning på islam som man aldrig kom ifrån. Ett par lärare på skolan lyckades till och med snika till sig en "studieresa" ner till kurdistan (finansierad av skattepengar) för att få se från vilka förhållanden våra flyktingar kommer. När dom kom tillbaks så spenderades en hel skoldag på att se deras dekumendation tillsammans i matsalen. Självklart gick det ut på att visa för alla vilket bra ställe detta Kurdistan var och hur mycket bättre det minsan var än Sverige.
Citera
2010-10-03, 11:22
Medlem
scythss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzBeer
Läste en intressant insändare i dagens (3/10) Göteborgs-Posten. Signaturen "Arg libanes" tycker lärarna i skolan är rasister och han drar upp flera exempel på hur "blattarna" får skit medan "svensken" kommer undan.
Känner ni "blattar" igen er i Arg libanes beskrivning av den svenska skolan? Svenskar som går i skolan, har libanesen rätt?
Här kommer lite av det den arge libanesen skriver

Vi blattar får alltid skulden
Varför ska blattar bli behandlade illa?
Till exempel om man sitter i klassrummet och två blattar förhör varandra och pratar lite högt medan svenskarna pratar högre, varför säger lärarna till blattarna?
Varför får blatten samtal hem när det var svensken som kastade mat?
Jag tycker att lärarna borde öppna sina ögon och inte bara kolla på blatten, svensken kan göra vad han/hon vill utan att läraren gör något.
När en lärare frågar en sak och jag ska svara, varför säger han/hon tyst till mig och låter svensken förklara?
När jag gick i fyran fick alla blattar kvarsittning men inte svensken.
Varför?

Men han gör ju nu skillnad på folk och folk när han "ser" detta

Som nämnt i tråden var det en ren idiotisk text som omedvetet eller inte är ute efter att provocera.
Om man har de goda betygen men är lite fjantig nån gång så kan läraren förbise det vissa gånger, om man däremot inte har betygen så kan man räkna med att få lite extra skäll, för läraren tänker då att man ändå är en slacker som inte bryr sig om skolarbetet och därav förtjänar man lite extra pisk.
Citera
2010-10-03, 11:34
Medlem
snuffomans avatar
Det där är typiskt beteende för någon som inte sköter sig. Jag är förvisso inte invandrare, men var ändock rätt stökig i mellan/högstadiet. Jag tyckte alltid att jag blev utpekad och orättvist anklagad för saker, och när jag blev påkommen av lärare och föräldrar så löd förklaringen oftast "det var ju inte bara jag!" eller "Men vadå? Alla andra gjorde ju likadant ju!!", utan någon som helst insikt till varför jag alltid hamnade i "skiten". Det var ju givetvis så att jag tillhörde den stökigare delen av klassen, och som en sådan så får man dels ögonen på sig och dels så tröttnar lärarna snabbare. Jag tyckte det var otroligt orättvist att jag brukade få gå till rektorn när något hände, men killen jag gjorde det med slapp, med lite insikt så här i efterhand så var det ju inte så konstigt att killen som aldrig hittat på hyss förut slapp undan med en varning.

Jag tror den arga libanesen själv är lite av ett problembarn, och detta i kombination med det typiska tonårsbeteendet att inte kunna ta ansvar för vad man själv gör och inte rättfärdiga det genom "någon annan gjorde ju det också" får honom att skrika rasist och ta på sig offerrocken.
Citera
2010-10-03, 12:19
Medlem
Nordin11s avatar
Det blir så om man inte sköter sig i skolan.
Lärarna litar inte på en då.
Citera
2010-10-04, 00:45
Medlem
darktriads avatar
För mig är inte blatte synonymt med invandrare, blattar är lågbegåvade ghettobarn som inte kan bete sig som folk.
Med det sagt så är det väl inte så konstigt att det mest är blattarna som får skit i skolan.
Citera
2010-10-04, 00:55
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darktriad
För mig är inte blatte synonymt med invandrare, blattar är lågbegåvade ghettobarn som inte kan bete sig som folk.
Med det sagt så är det väl inte så konstigt att det mest är blattarna som får skit i skolan.
Trams, sluta att hitta på definitioner på ord som redan existerar och redan har en innebörd. "Blatte" har ingenting med beteende att göra, det är i första hand synonymt med MENA-folk, vissa sydeuropeer och latinos, oberoende på deras beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in