2010-10-04, 01:01
Medlem
Kontrapunktens avatar
Den stora frågan är varför en såpass litterärt undermålig insändare faktiskt publicerades. Hade GP ansett den värd tryckssvärtan om ämnet behandlade "Varför Sverigedemokraterna alltid får skulden" istället?
Citera
2010-10-04, 01:21
Medlem
darktriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Trams, sluta att hitta på definitioner på ord som redan existerar och redan har en innebörd. "Blatte" har ingenting med beteende att göra, det är i första hand synonymt med MENA-folk, vissa sydeuropeer och latinos, oberoende på deras beteende.

Du har misstolkat mitt inlägg totalt.
Blatte är först och främst synonymt med MENA-folk, det håller jag med om.
Men invandrare kan även vara norrmän,danskar,finnar,tyskar mm knappast några man skulle kalla för blattar, det jag ville ha sagt är att jag tycker man ska hålla isär begreppen.
Men in min värld så finns det även MENA-folk som kan bete sig civiliserat, dessa personer är inte blattar enligt mig.
Sen om du har problem och åsikter om det, så är det inget jag kommer bry mig om eller förlora sömn över.
Citera
2010-10-04, 02:06
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darktriad
Du har misstolkat mitt inlägg totalt.
Blatte är först och främst synonymt med MENA-folk, det håller jag med om.
Men invandrare kan även vara norrmän,danskar,finnar,tyskar mm knappast några man skulle kalla för blattar, det jag ville ha sagt är att jag tycker man ska hålla isär begreppen.
Men in min värld så finns det även MENA-folk som kan bete sig civiliserat, dessa personer är inte blattar enligt mig.
Sen om du har problem och åsikter om det, så är det inget jag kommer bry mig om eller förlora sömn över.
Ja, vad är det som är så svårt att förstå? Blatte har aldrig egentligen varit synonymt med just svartmuskiga brottslingar, det är bara något som "realister" och liknande har hittat på för att ursäkta sin "rasism" med att det "rasistiska skällsordet" bara appliceras på stökiga MÖ-folk, trots att det inte står för detta, utan bara, i första hand, innebär som jag tidigare skrev, MÖ-folk, vissa sydeuropeer och latinamerikaner. Åsyftar du just en ociviliserad, svartmuskig invandrare så passar nog stökblatte eller liknande bättre, istället för att ändra begreppet blattes innebörd för att det ska passa bättre in på just dina ideal och värderingar.
Citera
2010-10-04, 02:57
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Blatte har aldrig egentligen varit synonymt med just svartmuskiga brottslingar, det är bara något som "realister" och liknande har hittat på för att ursäkta sin "rasism"...

Du kan inte hängt med i svängarna på åtminstone 15 år, då svenska folket lämnade begreppet "svartskalle" till förmån för ordet "blatte".

En liten rekapitulering:

• Svartskalle = Vitrasig person med svart hår, mörka ögon och svarta ögonbryn. (sydeuropé)

• Blatte= Icke vitrasig el ljusbrunt hyad person med svart hår, svarta ögon och svarta ögonbryn. (arab/semit/pakistanier)

• Neger = Svarthyad el mörbrunt hyad person med bred negernäsa, svart hår, svarta ögon och svarta ögonbryn. (etnisk afrikan)

Lycka till med din hobby hädanefter !
Citera
2010-10-04, 11:05
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du kan inte hängt med i svängarna på åtminstone 15 år, då svenska folket lämnade begreppet "svartskalle" till förmån för ordet "blatte".

En liten rekapitulering:

• Svartskalle = Vitrasig person med svart hår, mörka ögon och svarta ögonbryn. (sydeuropé)

• Blatte= Icke vitrasig el ljusbrunt hyad person med svart hår, svarta ögon och svarta ögonbryn. (arab/semit/pakistanier)

• Neger = Svarthyad el mörbrunt hyad person med bred negernäsa, svart hår, svarta ögon och svarta ögonbryn. (etnisk afrikan)

Lycka till med din hobby hädanefter !
Och varför citerar du mig? Sedan vill jag ha några källor på att "svartskalle" syftar på just sydeuropéer, jag har alltid trott och är fortfarande säker på att svartskalle syftar på just svartmuskiga icke-svenskar (inte nödvändigtvis invandrare), blatte är synonymt med svartmuskiga invandrare som inte nödvändigt behöver syfta på just ljusbruna, svarthåriga sydvästasiater och nordafrikaner utan det innefattar även i praktiken t.ex. bosnier, albaner, syditalienare, latinamerikaner, zigenare, tjetjener osv. Fast egentligen har nationalitet inte så mycket med saken att göra. Om utseendet som du tog upp stämmer in på en person och han har invandrat till Sverige så spelar det ingen roll om personen identifierar sig som irakier, turk, ryss, serb eller norrman, han är ändå, i ordets rätta bemärkelse, en blatte.
Citera
2010-10-04, 11:26
Medlem
darktriads avatar
Citat:
Ja, vad är det som är så svårt att förstå? Blatte har aldrig egentligen varit synonymt med just svartmuskiga brottslingar, det är bara något som "realister" och liknande har hittat på för att ursäkta sin "rasism" med att det "rasistiska skällsordet" bara appliceras på stökiga MÖ-folk, trots att det inte står för detta, utan bara, i första hand, innebär som jag tidigare skrev, MÖ-folk, vissa sydeuropeer och latinamerikaner. Åsyftar du just en ociviliserad, svartmuskig invandrare så passar nog stökblatte eller liknande bättre, istället för att ändra begreppet blattes innebörd för att det ska passa bättre in på just dina ideal och värderingar.

Kan du hänvisa mig till någon paragraf som säger att din definition av "blatte" är någon form av lag?
Du får gärna ha din åsikt och som jag sa tidigare den betyder inte särskilt mycket för mig, men om du lever i villfarelsen att din åsikt skulle vara min lag så är det nog dags att vakna upp.

Är då detta för mycket begärt och du vill fortsätta att böla över min så kallade "definition", gå då till din mamma/flickvän och be om en kram.
Citera
2010-10-04, 11:45
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darktriad
Kan du hänvisa mig till någon paragraf som säger att din definition av "blatte" är någon form av lag?
Du får gärna ha din åsikt och som jag sa tidigare den betyder inte särskilt mycket för mig, men om du lever i villfarelsen att din åsikt skulle vara min lag så är det nog dags att vakna upp.

Är då detta för mycket begärt och du vill fortsätta att böla över min så kallade "definition", gå då till din mamma/flickvän och be om en kram.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte
Citat:
Blatte är en, ofta nedsättande, benämning på en individ med en viss etnisk bakgrund som uppfattas som icke-västeuropeisk eller icke-europeisk, exempelvis en person med sydeuropeiskt, afrikanskt eller arabiskt ursprung. Termen används huvudsakligen som slanguttryck. Ordet blatte definieras i SAOL som "mörkhyad (utländsk) person".
http://sv.wiktionary.org/wiki/blatte
Citat:
(vardagligt, nedsättande) person som tillhör en (viss) etnicitet som inte är nordeuropeisk
Kom från tyskans Bladt, invandrare/immigrant.
Du har fel och du vet du troligen om. Att du är så pass osofistikerad att du börjar att våldta det svenska språket genom att ta ifrån begrepp deras riktiga innebörd, känns bara omoget och bångstyrigt. Det är som att jag skulle svamla om att bögar bara innefattar tyska medelålders män med chaps, nätbrynjor, läderkeps och mustasch.
Citera
2010-10-04, 12:07
Medlem
darktriads avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte

http://sv.wiktionary.org/wiki/blatte

Du har fel och du vet du troligen om. Att du är så pass osofistikerad att du börjar att våldta det svenska språket genom att ta ifrån begrepp deras riktiga innebörd, känns bara omoget och bångstyrigt. Det är som att jag skulle svamla om att bögar bara innefattar tyska medelålders män med chaps, nätbrynjor, läderkeps och mustasch.

Jag har aldrig påstått att min "definition" skulle vara någon slags lag, jag skrev endast vad blatte betydde för mig men det verkar undgå dig av någon anledning.

Från mitt första inlägg:
"För mig är inte blatte synonymt med invandrare...."

Att du sedan börjar snacka om osofistikerad,omogen och bångstyrig är ju bara patetiskt.
Du resonerar som ett barn när du tror att jag ska ändra min åsikt bara för att du tycker något annat, det är bara min åsikt och jag har aldrig påstått något annat..

Jag har aldrig sagt att såhär är det, kan du på något sätt förmå dig att förstå skillnaden?
Citera
2010-10-04, 12:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Fast egentligen har nationalitet inte så mycket med saken att göra.

Just det, och eftersom du inte kan tänka abstrakt måste jag förtydliga det åt dig. Nationalitetsbeskrivningen är endast ett riktmärke för klassificeringen, medan det svartmuskiga utseendet har vid intervjuer med svenska folket visat sig vara avgörande för sagda klassificering.

Eller ännu tydligare: Utseendet gör främlingen, och inte hans födelseland !
Citera
2010-10-04, 17:16
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Blattar har nog mest självupplevd rasism och sällan verklig rasism.

Eyy jag fick inte bästa dealen på en vara måste vara för att jag är blatte.

Eyy jag fick inte VD jobbet på volvo måste vara för att jag är blatte.

Eyy polisen tog mig när jag körde 180km/h utanför ett dagis måste vara för att jag är blatte jävla rasister.

och så fortsätter kråksången anmälningarna till DO går nog varma.

SUCK!!
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2010-10-04 kl. 17:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in