2010-10-06, 11:13
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
På vilket sätt menar du att Flashback inte tar ansvar för det som händer här på forumet?

På det sättet att man låter uppenbara lagbrott stå kvar. Det är bara att titta på hur slapp modereringen är av den här tråden. Ett antal inlägg finns fortfarande kvar med länkar där användare sammankopplas med fysiska personer, trots att de varit rapporterade i flera dagar. Regelbrott som i andra fall skulle lett till en omedelbar permanentbann har i det här fallet inte lett till några påföljder alls, bortsett från att inläggen tagits bort, men i flera fall inte ens det. Flashback visar ju tydligt att man gör skillnad på medlemmar och medlemmar, och som jag förstått det så var det just det som var en viss persons poäng redan från början, och det som startade hela den här grejen.

Borde inte förresten hela den här tråden falla under 0.10?
2010-10-06, 11:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
På det sättet att man låter uppenbara lagbrott stå kvar. Det är bara att titta på hur slapp modereringen är av den här tråden. Ett antal inlägg finns fortfarande kvar med länkar där användare sammankopplas med fysiska personer, trots att de varit rapporterade i flera dagar. Regelbrott som i andra fall skulle lett till en omedelbar permanentbann har i det här fallet inte lett till några påföljder alls, bortsett från att inläggen tagits bort, men i flera fall inte ens det. Flashback visar ju tydligt att man gör skillnad på medlemmar och medlemmar, och som jag förstått det så var det just det som var en viss persons poäng redan från början, och det som startade hela den här grejen.

Jag har inte insyn i Outlaw längre, men jag skulle bli väldigt förvånad om man lät inlägg som bryter mot 1.XX-regler stå kvar. Varken du eller jag ser vad som händer med de användare som skrivit de inlägg som raderats. Vad menar du förresten när du skriver att man låter uppenbara lagbrott stå kvar och vilken regel menar du egentligen?
2010-10-06, 11:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
På det sättet att man låter uppenbara lagbrott stå kvar.
Vilka lagar är det du har i tankarna?
Citat:
Regelbrott som i andra fall skulle lett till en omedelbar permanentbann har i det här fallet inte lett till några påföljder alls, bortsett från att inläggen tagits bort, men i flera fall inte ens det.
Om du nu helt saknar inblick i rutinerna kring hur vi hanterar regelbrott, varför tycker du ändå att det är en god idé att tvärsäkert yttra dig om något som är direkt felaktigt?
Citat:
Flashback visar ju tydligt att man gör skillnad på medlemmar och medlemmar, och som jag förstått det så var det just det som var en viss persons poäng redan från början, och det som startade hela den här grejen.
Du har förstått fel.
Citat:
Som lyder...?
2010-10-06, 12:17
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Nu minns jag inte exakt alla detaljer, men jag ska försöka så gott jag kan.

Han fick kontakt av någon random som hade fått tag i en moderators lösenord. Hur detta gick till finns olika spekulationer kring, jag frågade inte.
Sedan vet jag inte ifall det var denne random människa eller Kocken som tagit bilderna på Outlaw, men någon var det.

I samband med detta hade Kocken samlat på sig ett antal bilder på olika moderatorer. En av dom(på Xploit) var jag med när han fick den. Det var i den "tidiga skypemaffian"(eller vad man ska kalla det) då vi bjöd in lite moderatorer och blev således intresserad av hur de såg ut. Kocken satt med i denna konversationen och fick då också tag i bilden.

Sedan så har han väl använt sina kontakter och kunskaper för att luska fram personuppgifter på dom.
Det kanske bör påpekas, secundum veritatem, att jag aldrig har skickat något till någon via Skype. Jag misstänker här att man har blandat ihop mig med någon annan. Däremot har jag lagt upp bilder för allmän beskådan, både i chatten och i bildtråden i Laidback.
2010-10-06, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
Mannen i fråga:
Steve Soltanian, 19870728-0536 (23 år) [Bild]
Hans mor:
Vanja Soltanian, 19561125-1686 (53 år)
Hans bröder:
Kim Soltanian, 19860718-1057 (24 år)
Jack Soltanian, 19901216-3219 (19 år) [Bild]

Samtliga är skrivna på Torsplan 3 i Stockholm.

Varför gör han sådär med händerna?
2010-10-06, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Har du hört talas om OG? Likt mrkva skulle inte jag heller sova gott om jag jävlats med dem och blivit avslöjad.

Nej jag vet, jag skrev att jag förstod detta senare, hade inte läst om OG-grejerna då när jag skrev det.
2010-10-06, 12:25
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Varför gör han sådär med händerna?
http://www.youtube.com/watch?v=-LPna6mgveg
2010-10-06, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
http://www.youtube.com/watch?v=-LPna6mgveg

Vad... i... helvete??
2010-10-06, 12:37
Administrator
admins avatar
Flashback införde regeln 1.06. (användare på Flashback har rätt till anonymitet) för att värna om yttrandefriheten. Vi tror att genom att inte tillåta kartläggning av användarna på Flashback, och dessutom garantera användarna anonymitet, så kan man här diskutera ämnen som är omöjliga att diskutera på andra platser.

Men vi kan inte skydda användarna från sig själva. Den som i text lämnar ut information om sig själv så att andra kan lägga ihop vem personen är IRL, kan också riskera att få sin anonymitet röjd. Detta är inget som Flashback kan påverka.

Yttrandefriheten innebär även rätten att kunna kritisera den och att motarbeta den. Att publicera uppgifter där man berättar vad användare på Flashback heter på riktigt är inte nödvändigtvis olagligt, och den som gör det använder sin yttrandefrihet på samma sätt som vi använder den dagligen. (De brott som kan vara aktuella i vissa fall är exempelvis PUL och upphovsrättsbrott när det gäller publicering av bilder).

Flashback har förbjudit att man avslöjar en annan Flashback-användares identitet. Detta innebär både att man inte kan skriva personuppgifterna i klartext, eller publicera länkar till webbplatser där sådana uppgifter finns publicerade.

Detta är en inskränkning i användarnas yttrandefrihet, men som vi bedömt stärker användarnas yttrandefrihet då man som anonym kan diskutera saker som annars i vissa fall skulle vara omöjliga att diskutera.

Flashback arbetar aktivt för yttrandefrihet och det fria ordet. Vi har byggt upp ett regelsystem som är till för att stärka dessa rättigheter. Vi tror att ett samhälle mår bra av åsiktsmässig mångfald, och vi tror att ta bort människors rätt att ibland kunna diskuera ett ämne anonymt, kommer resultera i att vissa ämnen inte kommer att kunna diskuteras.

Flashback är en unik plats, och har en särställning när det kommer till yttrandefrihet. Inte bara i Sverige, utan även i världen.

Det finns många som vill stoppa den, och att aktivt försöka kartlägga och avslöja enskilda användares identiteter är ett sätt. Målsättningen kan både vara för att det är "kul" eller för att man vill att ämnen av mer känslig karaktär inte ska diskuteras. Oavett vilket, så är det viktigt att man som medlem vet om att anonymiteten också kräver att man själv inte lämnar ut information som gör att andra kan lägga pussel och röja användarens identitet.

Flashback kan enbart garantera er att vi aldrig lämnar ut några uppgifter. Vad som däremot händer på andra webbplatser är för oss omöjligt att kontrollera. Dessa personer har gjort en annorlunda tolkning av yttrandefriheten, och har precis som oss, laglig rätt att använda den.

Jag låser denna tråd nu, då det mesta redan är avhandlat. Jag har svårt att se något mer konstruktivt komma fram i tråden. Det är tråkigt att vissa vill motarbeta det fria ordet, men tyvärr är det varken första eller sista gången det kommer hända.

admin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in