Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
Vad menar du? Om de drabbade personerna, givetvis.
Riktat till er båda: Praxis visar tydligt att man kan fällas för förtal bara genom att sprida uppgifter som personen bakom uppgifterna inte vill se spridas. Ett exempel som ligger nära i tid är ungdomarna som nyligen blev dömda för förtal efter att de för sin omgivning visat upp en bild som visar hur två bekanta har sex.
Sedan kan det mycket väl vara så att upphovsmännen bakom bilderna inte vill se dem spridas, vilket i sig är ett brott.
Det är sant, men där tror jag snarare att man blev fälld för att man visar upp bilder på en person i en pikant, obeväm och framförallt en mycket privat situation som är kränkande för den utsatta.
I detta fall är det porträttbilder, som publicerats av respektive personer offentligt på Internet. Där tror jag att det är svårt att få ett case.
Sedan angående upphovsrätten till bilderna så är det svårt även där att få ett case om bilderna inte används kommersiellt.
Angående PUL så säger den lagen att man inte får föra register över personer. I detta fall är det någon form av biografi med texter och bilder från de utsatta personerna själva. Om man själv publicerar information och bilder på nätet så anser jag att man är offentlig och därmed kan jag inte se att det skulle vara olagligt att blogga om dessa offentliga personer.
Även om man straffas hårt, på FB, av att ammankoppla ett FB konto med någon IRL så är det inte heller direkt olagligt i lagens mening att göra så. Om personer anger så pass mycket information om sig själv så han är identifierbar kan inte jag se att det heller skulle vara olagligt på något sätt.
Så egentligen det som jag anser återstår är väl snarare om hans kommentarer kring personerna är så kränkande att de skulle kunna leda till ett åtal. Jag ser personligen inte att det i dagsläget är så.