2010-10-04, 22:46
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politrikks
det behövs inget tillstånd, således är det inte förtal!
speciellt bilder som du själv, medvetet, lagt upp på internet
Så du menar att det är fritt att skriva bög under bilderna osv???
2010-10-04, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
ja. tror du det är olagligt att skriva "bög" under en bild på reinfeldt t.ex eller?
2010-10-04, 22:52
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Men han har ju inte kallat dig för bög, han har bara citerat delar av vad du skrivit. om du tolkar det som bögigt är ju upp till dig.
2010-10-04, 22:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jo men bilder på mig har han hittat efter han luskat ut mitt efternamn och jag har inte gett tillstånd att ge dom till honom.
Har du tagit bilderna äger du upphovsrätten till dem och därmed även laglig rätt att bestämma om han får ha kvar dem på sin hemsida eller inte. Sen om någon i praktiken orkar dra i ett sådant mål låter jag vara osagt.
2010-10-04, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Genom att kolla vad för information folk delat med sig. Har man inte postat något som kan koppla samman ens konto med riktiga identitet finns det ingen sammankoppling att göra.

puh vad bra. känns lite säkrare. btw så är det jävligt dumt o lägga upp bilder m.m om sig själv eller ge för mkt info
2010-10-04, 23:02
Medlem
Moster Lenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Someone-Who-Isent-Me
Steve Soltanian är en person som outar och kartlägger användare på Flashback. .... Är det humorn som driver karln eller har han något problem med de som blivit outade?

Finns det något sätt vi kan få personen att sluta med det han gör?

/Användare som är orolig för sin anonymitet

Jag har foljt traden sen igar. Han kanske forsoker bega "suicide by internet psycho". Jag kan faktiskt inte hitta nagot realistiskt argument i ovrigt. Jag kan bara onska Steve lycka till.

Jag har traffat manga stollar i mina dar, och vett och sans har sallan nagon effekt pa dem. Problemen de har, brukar sa att saga vara sjalvsanerande i det langa loppet. Eller korta, i vissa extrema fall.
2010-10-04, 23:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
Vad menar du? Om de drabbade personerna, givetvis.

Riktat till er båda: Praxis visar tydligt att man kan fällas för förtal bara genom att sprida uppgifter som personen bakom uppgifterna inte vill se spridas. Ett exempel som ligger nära i tid är ungdomarna som nyligen blev dömda för förtal efter att de för sin omgivning visat upp en bild som visar hur två bekanta har sex.

Sedan kan det mycket väl vara så att upphovsmännen bakom bilderna inte vill se dem spridas, vilket i sig är ett brott.

Det är sant, men där tror jag snarare att man blev fälld för att man visar upp bilder på en person i en pikant, obeväm och framförallt en mycket privat situation som är kränkande för den utsatta.

I detta fall är det porträttbilder, som publicerats av respektive personer offentligt på Internet. Där tror jag att det är svårt att få ett case.

Sedan angående upphovsrätten till bilderna så är det svårt även där att få ett case om bilderna inte används kommersiellt.

Angående PUL så säger den lagen att man inte får föra register över personer. I detta fall är det någon form av biografi med texter och bilder från de utsatta personerna själva. Om man själv publicerar information och bilder på nätet så anser jag att man är offentlig och därmed kan jag inte se att det skulle vara olagligt att blogga om dessa offentliga personer.

Även om man straffas hårt, på FB, av att ammankoppla ett FB konto med någon IRL så är det inte heller direkt olagligt i lagens mening att göra så. Om personer anger så pass mycket information om sig själv så han är identifierbar kan inte jag se att det heller skulle vara olagligt på något sätt.

Så egentligen det som jag anser återstår är väl snarare om hans kommentarer kring personerna är så kränkande att de skulle kunna leda till ett åtal. Jag ser personligen inte att det i dagsläget är så.
2010-10-04, 23:23
Medlem
DoktorDoktors avatar
jag har en fundering.. hur kan det vara okej att outa Steve Soltanian då han uppenbarligen har ett konto på fb? Eller gäller det bara om man outar honom i samband med sitt konto?
2010-10-04, 23:27
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDoktor
jag har en fundering.. hur kan det vara okej att outa Steve Soltanian då han uppenbarligen har ett konto på fb? Eller gäller det bara om man outar honom i samband med sitt konto?
Han kan ju ha outat sig själv.
2010-10-04, 23:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
jag har en fundering.. hur kan det vara okej att outa ******* då han uppenbarligen har ett konto på fb? Eller gäller det bara om man outar honom i samband med sitt konto?

Intressant fråga, både hans namn och hans konto är outat i tråden.
2010-10-04, 23:28
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej, det är inte okej att outa eventuella konton om Steve skulle ha ett här på Flashback.
2010-10-04, 23:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Intressant fråga, både hans namn och hans konto är outat i tråden.
Är den sammankopplingen gjord i tråden så föreslår jag att du lägger en RP så tar vi hand om det. Att koppla ihop en verklig person med ett konto på Flashback är ett regelbrott även om kontot är avstängt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in