2013-07-10, 16:48
Medlem
Tack för bra svar. Får jag komplettera med lite frågor om utbildningen?

Hur är svårighetsgraden/arbetsbördan på aktuarie-kurserna jämfört med, låt säga, de första 60hp mat.stat-kurserna? Är höga betyg något att sträva efter(såklart alltid bra med höga betyg, men till vilket pris), eller är det snarare så att har man klarat kurserna(medelbetyg) så räcker det? Är det mkt praktiska moment, specifikt yrkesförberedande liksom? Vet du nån som har ex. en halvtidstjänst på ett företag för att läsa klart kurserna snabbare än 25%. Känns lite tungt att behöva åka till skolan varje vecka i 8år till.

Är det så lätt att få jobb som institutionen vill ha det till? Att man i princip blir erbjuden jobb när man läser programmet?
Citera
2013-07-11, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wd50
Tack för bra svar. Får jag komplettera med lite frågor om utbildningen?

Hur är svårighetsgraden/arbetsbördan på aktuarie-kurserna jämfört med, låt säga, de första 60hp mat.stat-kurserna? Är höga betyg något att sträva efter(såklart alltid bra med höga betyg, men till vilket pris), eller är det snarare så att har man klarat kurserna(medelbetyg) så räcker det? Är det mkt praktiska moment, specifikt yrkesförberedande liksom? Vet du nån som har ex. en halvtidstjänst på ett företag för att läsa klart kurserna snabbare än 25%. Känns lite tungt att behöva åka till skolan varje vecka i 8år till.

Är det så lätt att få jobb som institutionen vill ha det till? Att man i princip blir erbjuden jobb när man läser programmet?

Blir lite skevt, jag tyckte mat.stat. kurserna var enkla, tycker dock aktuariekurserna är rätt enkla de med, men där beror det nog delvis på ökat intresse samt att mycket har redan behandlats i arbetet sedan tidigare.

Det tyngsta är nog att de flesta inte läst all kringliggande matematik/mat.stat. som krävs för diplomering, det är inte bara att gå aktuarieprogrammet så är det klart, man måste i princip planerat sina kursval sen man började på kandidaten för att pricka allt rätt.

Jag har aldrig brytt mig om betyg, även om jag fått ganska höga sådana, har nog aldrig visat dem.

Jag skulle definitivt arbeta heltid, tror det blir svårt att bli attraktiv på arbetsmarknaden om du inte gör så. Finns en anledning till att så få diplomeras, tror det är ungefär 1 om året? Däremot kan du plugga kurserna medan du söker jobb, det är ju inte så att alla får jobb direkt när de börjar läsa på programmet eller direkt efter kandidaten, för vissa tar det tid.
Citera
2013-07-11, 07:37
Medlem
Tack Akt!
Citera
2013-08-22, 03:27
Medlem
Tidigare var det knappt någon som sökte till aktuarieprogrammet, viss ökning 2012, men 2013 verkligen exploderade det med nästan 20st antagna och ca 50st som läser de fristående kurserna..

Kommer det verkligen finnas jobb till alla, är man för sent ute nu? var bättre förr när bara 2-5st blev klara?
Citera
2013-09-13, 19:41
Medlem
Här kan du hitta undersökningar riktade till bland annat före detta matematikstudenter vid Stockholms universitet som nog kan vara av intresse TS. Till exempel bilaga 7: "arbetsgivare idag" ger en ganska tydlig fingervisning om vilken typ av jobb en matematiker/matematisk statistiker kan få.
Citera
2019-08-16, 22:55
Medlem
Bump! Är det någon som vet hur läget ser ut numera? Är det svårt att få in en fot om man inte har erfarenhet av branschen ännu?
Citera
2019-09-05, 18:28
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfectflaws
Bump! Är det någon som vet hur läget ser ut numera? Är det svårt att få in en fot om man inte har erfarenhet av branschen ännu?
Undrar också detta. Speciellt undrar jag om någon har erfarenhet av att jobba som aktuarie-konsult.
Citera
2019-09-05, 18:43
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Undrar också detta. Speciellt undrar jag om någon har erfarenhet av att jobba som aktuarie-konsult.

Jag arbetar på ett försäkringsbolag och av egen erfarenhet så tar det ibland rätt lång tid innan lediga aktuarietjänster fylls då det är väldigt specifika kunskaper som efterfrågas. Bolaget försöker såklart anställa folk som läst "Aktuarieprogrammet" vid SU men de är ju inte jättemånga (ett stort plus om du har gjort det). Tillslut får man anställa folk med liknande kunskaper!

Jag måste dock säga att det är nördyrket nummer ett och monotont som bara den.. men du kanske föredrar det!
Citera
2019-09-05, 19:08
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag arbetar på ett försäkringsbolag och av egen erfarenhet så tar det ibland rätt lång tid innan lediga aktuarietjänster fylls då det är väldigt specifika kunskaper som efterfrågas. Bolaget försöker såklart anställa folk som läst "Aktuarieprogrammet" vid SU men de är ju inte jättemånga (ett stort plus om du har gjort det). Tillslut får man anställa folk med liknande kunskaper!

Jag måste dock säga att det är nördyrket nummer ett och monotont som bara den.. men du kanske föredrar det!
Haha man brukar ju säga att "An actuary is a person who thought accounting would be too exciting". Har inte läst aktuarieprogrammet utan läser Mat-stat master. Har dock läst mycket företagsekonomi och nationalekonomi,
Citera
2019-09-05, 20:26
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Haha man brukar ju säga att "An actuary is a person who thought accounting would be too exciting". Har inte läst aktuarieprogrammet utan läser Mat-stat master. Har dock läst mycket företagsekonomi och nationalekonomi,

Haha det stämmer nog bra det! Om du verkligen tycker att försäkringsmatematik är kul så kör på det! Ge det en chans! Se bara till att behärska SAS utan och innan!
Citera
2019-09-06, 15:43
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Haha det stämmer nog bra det! Om du verkligen tycker att försäkringsmatematik är kul så kör på det! Ge det en chans! Se bara till att behärska SAS utan och innan!

Vet inte riktigt om jag tycker det låter så kul. Vill ha ett matematiskt jobb som behandlar ekonomi och då är ju aktuarie ett alternativ i alla fall
Citera
2019-09-07, 15:41
Medlem
Citat:

En annan klassiker är: Vad är skillnaden mellan en introvert och en extrovert aktuarie?

-Den introverte tittar på sina skor när den pratar med dig, den extroverte tittar på dina skor när den pratar med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in