Citat:
Ursprungligen postat av
wd50
Tack för bra svar. Får jag komplettera med lite frågor om utbildningen?
Hur är svårighetsgraden/arbetsbördan på aktuarie-kurserna jämfört med, låt säga, de första 60hp mat.stat-kurserna? Är höga betyg något att sträva efter(såklart alltid bra med höga betyg, men till vilket pris), eller är det snarare så att har man klarat kurserna(medelbetyg) så räcker det? Är det mkt praktiska moment, specifikt yrkesförberedande liksom? Vet du nån som har ex. en halvtidstjänst på ett företag för att läsa klart kurserna snabbare än 25%. Känns lite tungt att behöva åka till skolan varje vecka i 8år till.
Är det så lätt att få jobb som institutionen vill ha det till? Att man i princip blir erbjuden jobb när man läser programmet?
Blir lite skevt, jag tyckte mat.stat. kurserna var enkla, tycker dock aktuariekurserna är rätt enkla de med, men där beror det nog delvis på ökat intresse samt att mycket har redan behandlats i arbetet sedan tidigare.
Det tyngsta är nog att de flesta inte läst all kringliggande matematik/mat.stat. som krävs för diplomering, det är inte bara att gå aktuarieprogrammet så är det klart, man måste i princip planerat sina kursval sen man började på kandidaten för att pricka allt rätt.
Jag har aldrig brytt mig om betyg, även om jag fått ganska höga sådana, har nog aldrig visat dem.
Jag skulle definitivt arbeta heltid, tror det blir svårt att bli attraktiv på arbetsmarknaden om du inte gör så. Finns en anledning till att så få diplomeras, tror det är ungefär 1 om året? Däremot kan du plugga kurserna medan du söker jobb, det är ju inte så att alla får jobb direkt när de börjar läsa på programmet eller direkt efter kandidaten, för vissa tar det tid.