• 1
  • 2
2010-10-02, 17:06
Har en dell vostro 1510. Den har fungerat utmärkt tills i går.
Då jag diskfragmenterade datorn. Och senare stängde av den. Datorn hängde sig och stod typ 5 min och tuggade. Sen när jag startade datorn har jag skärmen delat sig i två!

Alltså det är en linje genom halva skärmen. både undre delen och övre delen visar samma sak.

Men jag kan inte få skärmen att visa hela bilden utan bara uppdelad bild.

Hoppas ni förstod. Alltså dubbelbild på skärmen, splittad.

Det jag har gjort är monterat bort allt och misstänker att grafikkortskretsen har gjort sitt.

Har även kopplat upp datorn mot en extern dataskärm. Då visas bilden som en bild, dock konstiga färger. typ 4 bitars.

Ska även på peka att Windows Startar ej. Det hände också efter diskfragmenteringen!
Så finns det något jag kan försöka med? Om jag formaterar datorn och installerar windows tror ni det fungerar då? (dock så är bilden även splittad i BIOS och bootscreen)

Grafikkortskretsen är fastsatt med smällt plast, hur får jag bort det för att ta bort kretsen? Värma en plattmejsel mot spisen och försöka smälta bort plasten? för att få upp kretsen.

Ber om urskäkt för rörighet och långt inlägg. Tacksam för svar. Vill ej slänga datorn då den är väldigt fin annars. Den är ju fortfarande bättre än 4000kr datorerna på typ elgiganten.
Citera
2010-10-11, 14:54
Så ser skärmen ut:

Är felet på skärmen eller grafikkortet tro?
Verkar inte vara någon idé, kanske bäst att sälja datorn i delar?

http://img810.imageshack.us/img810/8537/dscf0503n.jpg
Citera
2010-10-12, 20:00
En fråga. Har en gammal acer bärbar. Har samma tum på skärmen osv.

Är det praktiskt möjligt att montera den bärbara skärmen i min dell dator?

Fungerar kontakter osv?

Vore jävligt intressant, antar att det inte går
Citera
2010-10-12, 20:36
Moderator
Protons avatar
Vi chansar på att tråden passar bättre i hårdvaruforumet än vad den gör här.

ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2010-10-12, 20:43
Medlem
6E303062s avatar
Hej,

Det ser inte ut som om det är något fel på skärmen i din dator. Ett sätt att dubbelkolla detta är ju att koppla in en extern skärm och kolla.

Skärmfel får dock inte datorn att låsa sig, och din slutsats om grafikkretsen är troligen rätt. Det är ett X3100 i burken, så det går inte att bara byta grafikchippet, eftersom det är inbyggt i nordbryggan, och dessutom fastlödat.

Du nämnde att plasten har smält, har du en bild på det?
Med tanke på batterihistorierna för ett par år sedan så är Apple och Dell lite känsliga på värmeproblem. Det kan ju vara så att du kan lura i dem att det är en säkerhetsrisk.
Citera
2010-10-12, 22:11
Ska knäppa en bild på grafikkortskretsen. Och så får du se vad jag menar med "plasten"

Gör det dock i morgon, måste ladda kameran nu.
Citera
2010-10-13, 18:14
Här är bilden på "plasten" som de har smält över kretsen. Annars skulle man ev kunna byta ut den?

http://img545.imageshack.us/img545/8338/dscf0515c.jpg
Citera
2010-10-13, 20:57
Medlem
6E303062s avatar
Ring Dell och förklara att burken blev så varm att nordbryggan delvist har smält. De borde vara intresserade.
Citera
2010-10-13, 22:38
Medlem
bergsturks avatar
Nordbryggan har givetvis inte smält. Det finns inget som kan smälta i den (om inte TS dator är gjord av lava).

TS, du tar för jävla kassa bilder. Använd lampa. Ta skarpa bilder. Och posta om.

Om det är ett x3100 i den (orkar inte kolla om det finns andra options på denna laptop) så har eden delat minne. Det kan då även vara minnet som är paj. TS, om du har två minnen i, ta ur ett och kolla, byt sedan till det andra. Då ser du om minnet är kefft.
Citera
2010-10-14, 09:57
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nordbryggan har givetvis inte smält. Det finns inget som kan smälta i den (om inte TS dator är gjord av lava).

TS, du tar för jävla kassa bilder. Använd lampa. Ta skarpa bilder. Och posta om.

Om det är ett x3100 i den (orkar inte kolla om det finns andra options på denna laptop) så har eden delat minne. Det kan då även vara minnet som är paj. TS, om du har två minnen i, ta ur ett och kolla, byt sedan till det andra. Då ser du om minnet är kefft.

Det är ej delat minne är ett 8400gs 128mb.

Tar nya bilder, när jag kmr hem.
Citera
2010-10-14, 12:56
Medlem
bergsturks avatar
Ajaj, okej. Du känner till problemet med denna generation laptopgrafikkort?

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_Series#Problems
Citera
2010-10-14, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ajaj, okej. Du känner till problemet med denna generation laptopgrafikkort?

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_Series#Problems

Nej tyvärr inte. Är en riktig färsking när det gäller komponenter på en bärbar. Tycker nästan det är svårt att byta ram minne.

Tack för upplysningen. Dock är ju datorn 2 år gammal nu, så all garanti är ju borta =(
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in