• 1
  • 2
2010-10-02, 16:00
Medlem
barkeepers avatar
Hej,

Skall laga till Kobe biff till mig och en kompis ikvall. Hade tankt mig en potatispuree till, kanske med wasabi, och kanskelite pak choi. Men sa visar det sig att jag antagligen maste ga pa en ganska trakig matvarubutik och handla tillbehoren, ar det nagon som har nagra bra tips?
Citera
2010-10-02, 16:11
Medlem
Om du nu har kostat på dig att köpa Wagyu från Kobe så tycker jag inte att du ska försöka "slå ihjäl" dess smak med massa wasabi och skit.
Cleant och enkelt.
Jag skulle har grillat biffarna lätt och kört rätt neutrala tillbehör.
Helt enkelt låtit köttet tala.
Mos hade jag också hoppat. Jag skulle satsa på rostad potatis med något bra salt, tex Maldon.
Sås, rvs kanske, vad vet jag.
som xtra tillbehör en schysst tomatsallad med riktigt söta tomater.
Citera
2010-10-02, 16:15
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Om du nu har kostat på dig att köpa Wagyu från Kobe så tycker jag inte att du ska försöka "slå ihjäl" dess smak med massa wasabi och skit.
Cleant och enkelt.
Jag skulle har grillat biffarna lätt och kört rätt neutrala tillbehör.
Helt enkelt låtit köttet tala.
Mos hade jag också hoppat. Jag skulle satsa på rostad potatis med något bra salt, tex Maldon.
Sås, rvs kanske, vad vet jag.
som xtra tillbehör en schysst tomatsallad med riktigt söta tomater.

håller med. Ta vara på köttets smak. Som tillbehör kan jag föreslå att du tillagar polenta som du sen grillar och/eller kanske lite stekta svampar med persilja?

PS Kom att tänka på att om du skulle få för dig att fixa polenta, se då till att slänga i lite riven ost o en klick creme fraiche för att få en lite krämigare konsistens. Bara polenta i sig tkr jag är lite tråkig..
Senast redigerad av Iton 2010-10-02 kl. 16:19.
Citera
2010-10-02, 16:20
Medlem
barkeepers avatar
Okay. jag gillar wasabipotatis, den blir inte stark over huvud taget, utan bare lite gran wasabi i. men jag hor vad ni sager...och tanker......hmmmm....
Citera
2010-10-02, 16:21
Medlem
barkeepers avatar
Och polenta blir det inte.....av nagon anledning gillar jag inte det. Tror pa mandelpotatispuree.....men rostad potatis later ocksa bra.....
Citera
2010-10-02, 17:05
Medlem
htdgs avatar
När jag åt Wagyu på en finare restaurang i Kobe serverades knappt någonting till. Bara ett par grönsaker och någon slags rostad rotfrukt som inte hade speciellt mycket smak. Köttet ska stå i centrum. Såser och sånt kommer bara ta uppmärksamhet från köttet.
Citera
2010-10-02, 17:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Gör en enkel sallad till köttet som inte innehåller några alltför dominerande smaker.
Citera
2010-10-02, 17:25
Medlem
barkeepers avatar
Okay, da har jag varit och handlat. Jag gor en enkel mandelpotatispuree med parmesan, eftersom potatisen inte smakar nagot (dalig potatis i norge).

Sa blir det lite shitake till, och sa lite hackade cherrytomater med reducerad balsamvinager pa.

Borde bli bra....
Citera
2010-10-02, 17:32
Medlem
Itons avatar
Smaklig måltid!
Citera
2010-10-02, 17:38
Medlem
Smaklig spis och lycka till.

mvh/T
Citera
2010-10-02, 17:41
Medlem
barkeepers avatar
Tack sa mycket. har atit den har kobe biffen forut, fran samma slaktare, och da korde jag bara en ruccola och cherry tomat sallad till, med rostade pinjenotter. Blev jakligt bra, men idag har vi varit ute och dykit, och behover lite mer substans......

Tack for hjalpen!
Citera
2010-10-02, 21:28
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tack sa mycket. har atit den har kobe biffen forut, fran samma slaktare, och da korde jag bara en ruccola och cherry tomat sallad till, med rostade pinjenotter. Blev jakligt bra, men idag har vi varit ute och dykit, och behover lite mer substans......

Tack for hjalpen!

Kände ni ens någon köttsmak då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här