2010-10-02, 14:56
Medlem
Labaratas avatar
Nu är det så att jag har en gammal dator där moderkortet bara klarar av 2gb RAM, jag köpte ett par RAM minnen 2x1024mb DDR2 och datorn hittar inte det ena utan det står att det endast finns 1gb RAM på datorn.

Vad är egentligen felet? Moderkortet är gammalt men ska klara av 2gb som högst med 1gb ram per slot.
Citera
2010-10-02, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Nu är det så att jag har en gammal dator där moderkortet bara klarar av 2gb RAM, jag köpte ett par RAM minnen 2x1024mb DDR2 och datorn hittar inte det ena utan det står att det endast finns 1gb RAM på datorn.

Vad är egentligen felet? Moderkortet är gammalt men ska klara av 2gb som högst med 1gb ram per slot.

Antagligen har du satt i dubbelsidiga minnen så den bara läser av 512Mb per kapsel. Prova med enkelsidiga istället.

Alternativt är ena kapseln kass.
Citera
2010-10-02, 15:13
Medlem
Loxuss avatar
Låter dumt, men testa att byt plats på dom.
Citera
2010-10-02, 15:15
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talismannen
Antagligen har du satt i dubbelsidiga minnen så den bara läser av 512Mb per kapsel. Prova med enkelsidiga istället.

Alternativt är ena kapseln kass.

Ja du har nog rätt, det är säkert dubbelsidiga. Ska testa att ta ut ett och se om datorn bara läser 512mb. Tack för hjälpen.
Citera
2010-10-02, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Låter dumt, men testa att byt plats på dom.

Ja lite. Om det är ett minne som är kasst kommer han få samma resultat. Om det är dubbelsidiga likaså.

Däremot sätta i ett minne i taget och starta upp ger ett bättre svar. Då har han svaret direkt.
Citera
2010-10-02, 16:44
Medlem
Talismannen:
Vist har du rätt att det är bättre göra så men han nämnde det nog för att byta plats på minnena löste andra med liknande fel utan att vi någonsin fått reda på varför det funkade eller andra detaljer.

Vissa är även dåliga på att trycka in minnena så att plast hakarna inte går in lika långt som platserna som är utan minnen.
Citera
2010-10-02, 17:07
Medlem
Labaratas avatar
Talismannen du hade rätt, tog ut ett och fick som väntat bara 512mb i RAM. Beror detta på att mitt moderkort är gammalt och därför inte kan läsa av dubbelsidiga minnen?
Citera
2010-10-02, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Talismannen du hade rätt, tog ut ett och fick som väntat bara 512mb i RAM. Beror detta på att mitt moderkort är gammalt och därför inte kan läsa av dubbelsidiga minnen?

Tror det beror på ditt MK bara stödjer två banker. Två dubbelsidiga blir 4 banker då du har en bank per sida. Fanns nog MK som stödde 4 banker också som hade klarat dem. Därav måste du ha två enkelsidiga vilket blir 2 banker.

För mig det var så. Länge sen jag pilla med minnen. Mesta funkar idag och är laptops.
Citera
2010-10-02, 19:05
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Tror det beror på ditt MK bara stödjer två banker. Två dubbelsidiga blir 4 banker då du har en bank per sida. Fanns nog MK som stödde 4 banker också som hade klarat dem. Därav måste du ha två enkelsidiga vilket blir 2 banker.

För mig det var så. Länge sen jag pilla med minnen. Mesta funkar idag och är laptops.

Okej jag tackar ödmjukast!
Citera
2010-10-03, 04:38
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ja lite. Om det är ett minne som är kasst kommer han få samma resultat. Om det är dubbelsidiga likaså.

Däremot sätta i ett minne i taget och starta upp ger ett bättre svar. Då har han svaret direkt.

Det är en beprövad metod, ibland hjälper det faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in