2010-10-02, 19:53
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Haha!
Fel av mig, ingen MÄRKESBILHANDLARE tar emot kontanter. Lasses bil och skrot kan säkert ta emot kontanter.
Citera
2010-10-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investerbest
Gäller insättningsgarantin på 500k för varje bank? Om du t.ex. har 500k hos swedbank och 500k hos handelsbanken så är du berättigad 1 miljon i garanti?
Ja, det gäller per person och bank.
Citera
2010-10-02, 20:43
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Fel av mig, ingen MÄRKESBILHANDLARE tar emot kontanter. Lasses bil och skrot kan säkert ta emot kontanter.

Vet inte riktigt om jag kan tro på det där, det är väl inte deras problem om man kommer dit och vill handla med svarta pengar? Finns väl ingen lag som säger att de inte får ta emot kontanter? De vill ju sälja bilar. Sedan kan väl uttrycket "kunden har alltid rätt" appliceras på detta, har svårt att tro att man vill neka en kund köpa en bil för att man bara har kontanter.

Men jag bara teoriserar lite här, langa gärna en källa så köper jag det du säger.
Citera
2010-10-02, 20:46
Medlem
Ovations avatar
Min farbror äger i en märkesbilhandel och han berättade en gång på någon släktmiddag om ett gäng zigenare som ville köpa en bil kontant. Enligt han så är det självklart att man inte tar emot ett par hundra tusen i kontanter. Bilhandlaren har ju ingen lust att lägga ner massor av tid och resurser på att få in pengarna på banken. Dessutom får man skattemyndigheten och ekobrottsmyndigheten på sig om man har en bilhandel som hela tiden sätter in hundratusentals kronor på sina konton kontant.

Mäklare som ingår i mäklarsamfundet får vad jag vet inte ta betalt i kontanter i och med risken för pengatvätt och svarta pengar.
Citera
2010-10-03, 01:38
Medlem
investerbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Enligt han så är det självklart att man inte tar emot ett par hundra tusen i kontanter. Bilhandlaren har ju ingen lust att lägga ner massor av tid och resurser på att få in pengarna på banken. Dessutom får man skattemyndigheten och ekobrottsmyndigheten på sig om man har en bilhandel som hela tiden sätter in hundratusentals kronor på sina konton kontant.

Mäklare som ingår i mäklarsamfundet får vad jag vet inte ta betalt i kontanter i och med risken för pengatvätt och svarta pengar.

Ja men nu har ju TS inte svarta pengar utan det finns antagligen ett kontouttagskvitto. Vid en sådan affär ringer bilhandlaren och verifierar med banken. Beror på bilaffär och om en misstanke till skattebrott finns. Självklart vill man undvika en kontant betalning vid så stora belopp, men det är fullt möjligt fortfarande.
Citera
2010-10-03, 12:29
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackuser
Jag hoppas att du är ironisk?

Annars är det bara på med foliehatten och bygga bunker också
Nix, solstormar är ett högst reelt hot: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859, http://en.wikipedia.org/wiki/March_1...magnetic_storm

När något så primitivt som koppar tråd med en elektromagnet i ena ändan och batteri med strömbrytare i andra falerar, vad tror du händer med kortterminaler?

Vidare finns det en mängd händelser som kan resultera att man inte får ut några pengar ur banken. Likvideringen av HQ Bank är ett exempel.
Citera
2010-10-03, 13:08
Medlem
Fast indirekt försvinner de ju redan nu.

Swedbank har ju iofs i runda slängar ca 1000 olika konton bara för att folk skall välja ett där de inte behöver betala ut så mycket ränta, eller på andra vis bli blåsta (betala ut lite högre men ändå dålig ränta under lång tid?, sno pengar vid uttag? ...)

Deras e-sparkonto hade 0.65% ränta och man får ta ut pengarna hur som helst.

Hoistspar har ju 2.60% ränta.

Således går hon miste om 1.95% ränta för tillfället. Eller 4875 kr för år ett, mer och mer för varje år som går.

Istället för att fortsätta med det kan hon ju flytta pengarna till hoistspar och ge mig 3000 kr istället. Hellre det än Swedbank liksom =P
(Eller varför inte 10.000 kr, hon kommer säkert fortsätta spara på sparkonto flera år framöver ;D)
Citera
2010-10-03, 13:21
Medlem
Dum ide av din vän, guld och sparkonton är skit. Säg åt henne att sätta allt i aktier istället, förslagsvis OMXS30.
Citera
2010-10-03, 13:28
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Hoistspar har ju 2.60% ränta.
Hur stor är HoistSpar som aktör? FI kan ju när som helst få för sig att likvidera småbanker => ett jävla meck att få ut sina pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Dum ide av din vän, guld och sparkonton är skit. Säg åt henne att sätta allt i aktier istället, förslagsvis OMXS30.
http://finance.yahoo.com/echarts?s=^...urce=undefined

http://finance.yahoo.com/echarts?s=g...urce=undefined

Say what?
Senast redigerad av Rizado 2010-10-03 kl. 13:37.
Citera
2010-10-03, 13:39
Medlem
TomasRotmoss avatar
Om hon är riktigt orolig ska hon ju inte ha sina besparingar i värdelöst papper som kräver en stabil stat för att garantera dess värde.
Citera
2010-10-03, 13:58
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Om hon är riktigt orolig ska hon ju inte ha sina besparingar i värdelöst papper som kräver en stabil stat för att garantera dess värde.
Nä, då bör hon investera dem i att bli självhushållande.
Citera
2010-10-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Hur stor är HoistSpar som aktör? FI kan ju när som helst få för sig att likvidera småbanker => ett jävla meck att få ut sina pengar.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^...urce=undefined

http://finance.yahoo.com/echarts?s=g...urce=undefined

Say what?
Ingen aning om hur sådant där fungerar, förstår inte ens ifrån början varför en bank skall kunna spekulera bort ens pengar.

Hur som helst, förstår inte varför man skulle bry sig och rädda någon stor jävla skitbank men skita i random annan bara för att den är mindre.

Fan skit i alla istället. Så hade det ju lett till att folk inte gav bort sina pengar till skitbankerna

Självhushåll, guld, vafan, köp sex för pengarna istället för en massa onödig skit ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in