• 1
  • 2
2010-10-02, 13:35
Medlem
CommonKnowledges avatar
En av mina nära vänner berättade häromdagen att hon funderar på att ta ut alla sina sparpengar (ca 250 000 kr) och ha dom hemma.
Varför? För hon har fått för sig att i denna ekonomiska kris så är risken att pengarna skulle försvinna ifall banken skulle få problem.

Kan ni ge mig lite input och dessutom argument för att hon inte ska ta ut dom. (självklart vet jag risken med inbrott hemma osv)
Tänker mer på fördelar hon har genom att ha dom kvar i banken.
Finns risken att pengarna skulle kunna försvinna från kontot?
Detta är alltså ett sparkonto hos Swedbank.

Tacksam för svar!
Citera
2010-10-02, 13:37
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Risken hemma är att de försvinner när nån tar dem fysiskt.
"Försvinner" de på banken får hon ut dem genom den statliga insättningsgarantin som ligger på 500 000kr.

Borde väl räcka som argument?
Citera
2010-10-02, 13:37
Medlem
Caens avatar
Ovan sa det
Citera
2010-10-02, 13:44
Medlem
toby79s avatar
Swedbank har ju den där insättningsgarantin och 250 000 ryms ju i det har jag för mig. Så det är en anledning att inte ta ut pengarna.
Fler anledningar är ju att det inte är så smart att ha massa pengar hemma pga stöld, brand, slarv osv. Eller bara risken att bli rånad när man kommit utanför banken med sin icakasse som är fylld till bredden med sedlar.
En annan grej att inte ta ut pengarna är ju för att de inte jobbar in någon ränta när de ligger i huvudkudden hemma.

Säg åt henne att investera pengarna.
Citera
2010-10-02, 13:45
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Risken hemma är att de försvinner när nån tar dem fysiskt.
"Försvinner" de på banken får hon ut dem genom den statliga insättningsgarantin som ligger på 500 000kr.

Borde väl räcka som argument?
Tydligen inte tillräckligt bra argument. Hon tjatar bara om hur det ser ut i USA.
Citera
2010-10-02, 13:46
Medlem
zizacons avatar
Ja som någon sa finns det ju statlig garanti för pengarna. Att förvara dem hemma är ju snarare en betydligt större risk om det blir inbrott exempelvis.

Om personen är så väldigt orolig så är det väl i så fall mer lämpligt att investera i trygga aktier, obligationer, guld, osv.. sprida riskerna.

Teoretiskt är det ju inte säkert att ha pengarna i soffan heller. Jag menar skulle finansmarknaden i Sverige krasha helt med skenande inflation så riskerar de att tappa stora delar av sitt värde. Ungefär som hände för mängder av tyskar under världskrigstiden, där man hade motsvarande säg 500 000 kr hemma i kassaskåpet och plötsligt kostar en limpa och en bit leverpastej 150 000 kr. Då är du ruinerad. Samma syndrom som i Zimbawe nu.

Det din vän inte tycks förstå är att pengar i sig inte har något värde. Det är bara papperslappar med gubbar på.
Senast redigerad av zizacon 2010-10-02 kl. 13:49.
Citera
2010-10-02, 13:58
Medlem
CommonKnowledges avatar
Ett annat skäl att inte ta ut dom är väl att det sedan blir svårt att få in dom igen?
Eller ens låt säga köpa en bil för dom? Kommande med 250 cash i en väska liksom, eller man kanske får någon form av kvitto på det?

På tal om det, hur lätt/svårt är det att bara kicka till banken och ta ut sina pengar? Behöver man speciell anledning mer än att "ska ha dom under madrassen för jag litar inte på er"?
Citera
2010-10-02, 14:24
Medlem
Chopinowskis avatar
Hon verkar inte vara särskilt ekonomiskt bevandrad. Hon byter en inflationsrisk mot en ännu större inflationsrisk + en stöldrisk för ingen nytta. Hade det varit över insättningsgarantin på 500k var det ju lite förståeligt men nu har hon ju inga argument öht. Nä du, säg åt henne att ha kvar pengarna på kontot eller varför inte investera en del av dem om hon nu inte ska använda pengarna på ett par år.
Citera
2010-10-02, 14:34
Medlem
Daniel_s85s avatar
Varför inte skaffa sig ett bankfack om man nu är orolig för att pengarna ska försvinna från kontot?!
Citera
2010-10-02, 14:41
Medlem
Bättre att sätta in pengarna på t.ex. Hoist Bank som har för tillfället 2,6% ränta, och insättningsgaranti 500kkr.

Eller köpa guld och lägga i bankfack.
Citera
2010-10-02, 15:07
Medlem
Inte för att vara taskig eller något men din kompis verkar vara galen. Svårt att argumentera då.
Citera
2010-10-02, 15:13
Medlem
sigma88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Bättre att sätta in pengarna på t.ex. Hoist Bank som har för tillfället 2,6% ränta, och insättningsgaranti 500kkr.

Eller köpa guld och lägga i bankfack.

Marginalen vore ett ännu bättre alternativt i det här fallet. De erbjuder 3% om man har minst 250k på sparkontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in