2010-10-02, 12:22
Okey, tänkte detta som en generell tråd för skrivarproblem och cupsproblem (ofta sammanlänkade).
Mina problem:
1.
CUPS har sen dag ett strulat i Ubuntu. när jag går in på System > Administration > Utskrifter (system-config-printer) och försöker konfigurera min skrivare får jag i stort sett alltid detta som svar:
jag skulle önska att det gick att administrera från system-config-printer...
what to do?
2.
mer än sällan skrivs det ut blanka sidor istället för det jag vill skriva ut. skrivaren uppför sig som om den skriver, men ut kommer ingenting. men det verkar inte följa ett mönster och åtgärdas inte av en omstart av cups.
skrivaren är en HP Deskjet F2180 och jag använder drivrutinen hp-deskjet-f2100-series (HP Deskjet f2100 Series hpijs, 3.10.2rc1.9 (color)). och jag tänker att det kanske kan ha och göra med drivrutinerna, men det som gnager är att problemet uppstår lite random; ibland funkar det - ibland inte.
Mina problem:
1.
CUPS har sen dag ett strulat i Ubuntu. när jag går in på System > Administration > Utskrifter (system-config-printer) och försöker konfigurera min skrivare får jag i stort sett alltid detta som svar:
Citat:
på vad jag än försöker göra. jag har därför istället använt mig av localhost:631 istället för att administrera skrivaren, men nu vägrar den helt plöstligt att acceptera mig som administratör när jag vill konfigurera skrivaren på ett eller annat sätt.
Det inträffade ett fel vid CUPS-operationen ""
Kod:
min användare är medlem i gruppen lpadmin och nån kerberos-autentisering har jag inte installerat.401 Unauthorized Ange ditt användarnamn och lösenord eller root-användarnamnet och lösenord för att komma åt denna sida. Om du använder Kerberos-autentisering, kontrollera att du har en giltig Kerberos-biljett.
jag skulle önska att det gick att administrera från system-config-printer...
what to do?
2.
mer än sällan skrivs det ut blanka sidor istället för det jag vill skriva ut. skrivaren uppför sig som om den skriver, men ut kommer ingenting. men det verkar inte följa ett mönster och åtgärdas inte av en omstart av cups.
skrivaren är en HP Deskjet F2180 och jag använder drivrutinen hp-deskjet-f2100-series (HP Deskjet f2100 Series hpijs, 3.10.2rc1.9 (color)). och jag tänker att det kanske kan ha och göra med drivrutinerna, men det som gnager är att problemet uppstår lite random; ibland funkar det - ibland inte.