2010-10-01, 15:46
Medlem
Hej alla flashbackare! Jag har laddat ner ett fedora system och sedan lagt över det på en en usb-sticka via "Live usb creator". Tanken med detta är alltså att skapa ett system som man kan hantera office, pdf, bilder och surfa, dom grundläggande grejerna. Allt funkar felfritt förutom en grej, språket. Det är inställningar som ska sparas, egentligen är det bara en inställning som är intressant för mig, just språket. Jag måste gå in och ändra till svensk tangentbord varje gång när jag startar datorn. Och om jag ska installera detta på en hårddisk eller en annan usb-sticka så står det att båda har för lite plats (detta är en ganska risig dator).

Är det någon som har stött på detta problem? Hur löste du det isåfall?
Citera
2010-10-01, 15:53
Medlem
Borisbrutals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Hej alla flashbackare! Jag har laddat ner ett fedora system och sedan lagt över det på en en usb-sticka via "Live usb creator". Tanken med detta är alltså att skapa ett system som man kan hantera office, pdf, bilder och surfa, dom grundläggande grejerna. Allt funkar felfritt förutom en grej, språket. Det är inställningar som ska sparas, egentligen är det bara en inställning som är intressant för mig, just språket. Jag måste gå in och ändra till svensk tangentbord varje gång när jag startar datorn. Och om jag ska installera detta på en hårddisk eller en annan usb-sticka så står det att båda har för lite plats (detta är en ganska risig dator).

Är det någon som har stött på detta problem? Hur löste du det isåfall?

Hur stor är din HDD?
Citera
2010-10-01, 16:09
Medlem
Badvattens avatar
prova universal usb installer
Citera
2010-10-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badvatten
prova universal usb installer

Menar du att jag ska prova den istället för "Live usb creator"?

Jag kanske var lite diffus i mitt första inlägg. Problemet ligger i när jag gör en inställning och sparar den på mitt OS så finns den inte kvar nästa gång jag startar upp det, i det här fallet är det språket som jag ändrar från Engelska till Svenska.
Citera
2010-10-03, 13:24
Medlem
FennecFoxs avatar
http://fedoraproject.org/wiki/Fedora...ta_Persistence

Där står det hur du gör för att spara de inställningar du gör permanent. Inställningar osv. försvinner för att det sparad i ram som töms vid reboot.
Citera
2010-10-04, 12:52
Medlem
Okej, om jag uppfattar det rätt så startar jag en del av usb-stickan?
Citera
2010-10-05, 10:09
Medlem
Jag hittade något slags script: http://people.ofset.org/~ckhung/p/mk.../legacy.en.php

Någon som vet om det funkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in