2010-10-01, 14:44
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Ganska vanligt är att datorn får bluescreen ifall den ansträngs relativt mycket, processer som tar upp mycket processorkraft och runt 70%+ av ram används. T.ex. vid spel/bottning och andra program igång i bakgrunden ibland även vid uppspelning av film i HD kvalitet.

Detta händer relativt ofta, ungefär var och varannan dag. Ibland kan det gå en vecka utan att datorn får bluescreen eller slocknar men då har den oftast bara stått med nedladdningar igång i bakgrunden.

Så det jag kan utläsa från detta är att det beror på att datorn belastas mer än normalt, jag antar att det har något med hårdvaran att göra.

Så nu till min fråga, vad kan detta bero på?

Jag skulle nog gissa på typ ett trött nätagg alternativt överhettning, åtminstone då det handlar om att datorn bara slocknar.

Blue screens är jag lite mer osäker på.
Citera
2010-10-01, 14:56
Medlem
Dakniels avatar
Gå in i BIOS och sätt på att den varnar (via pip, om du inte är döv så lär du inte missa dom) vid en viss temperatur, på så sätt så kan du hålla koll på om det är pga värme.

Plocka loss processor kylaren och processorn, gör rent runt om (gärna hela datorn) samt vid ram-stickorna. Ta bort ev. kylpasta om möjligt och sätt på ny (runt 80kr).

Hur många ram stickor har du?
Ta bort en ram-sticka, kör ett tag tills du får ev. blåskärm, stoppa tillbaka stickan och ta ur EN ANNAN sticka, detta tills du har märkt vilken sticka som är ev. sönder.

Funkar inte? Skriv allt innehåll från blåskärmen.
Ha tålamod.

PS. när du inte längre får blåskärm och har ev. tagit bort ett ram minne så är det antagligen fel på den stickan / "hållaren" (på moderkortet).

Skrev fort så ursäkta språket.
Lycka till
Citera
2010-10-01, 15:10
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Ska prova med det, om jag inte kommer fram till någon lösning så är i och för sig ett inköp av en ny dator inte något som jag kommer börja grina över.
Citera
2010-10-01, 15:20
Medlem
Dakniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Gunnar.
Ska prova med det, om jag inte kommer fram till någon lösning så är i och för sig ett inköp av en ny dator inte något som jag kommer börja grina över.

Visst så kan en blåskärm ha många orsaker, men oftast så är det ramet som bråkar, några nya ram stickor är billigare än en ny dator . Det fixar du ska du se.
Citera
2010-10-01, 15:20
Medlem
JagSkrevs avatar
Det där låter nästan som om det skulle vara RAM-minnena, när du får BSOD. Hände lika för mig förut. Testade var för sig tills jag kom fram till att det var ett minne som det var fel med. Så jag skaffade nya, sen dess har jag inte fått någon BSOD
Citera
2010-10-01, 15:37
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkrev
Det där låter nästan som om det skulle vara RAM-minnena, när du får BSOD. Hände lika för mig förut. Testade var för sig tills jag kom fram till att det var ett minne som det var fel med. Så jag skaffade nya, sen dess har jag inte fått någon BSOD

Det är väl det som jag också har misstänkt mest.

Att datorn däremot bara slocknar/slår av sig, det bör väl ändå bero på temperatur eller nätaggregat?

Såg i BIOS att CPU ligger på runt 100c vid uppstart medan systemets temperatur ligger på ca 45-50c vid uppstart.
Citera
2010-10-01, 15:47
Medlem
JagSkrevs avatar
Citat:

Att datorn däremot bara slocknar/slår av sig, det bör väl ändå bero på temperatur eller nätaggregat?

Såg i BIOS att CPU ligger på runt 100c vid uppstart medan systemets temperatur ligger på ca 45-50c vid uppstart.
Har du blåst ur datorn nyligen? Från damm. Har du någon mer dator i huset kan du ju ta nätaggregat från den och testa om det blir bättre.
Citera
2010-10-01, 15:51
Medlem
Dakniels avatar
Citat:

Som sagt, om datorn inte är så ny (1år+) så lär det vara en del damm i den utan rengöring / byte av kylpasta osv. Som JagSkrev skrev så kan du använda en damsugare, kom helst inte för nära datorn då den kan få en stöt och få skador. Byt gärna kylpasta med, det är lättare än vad man kan tänka sig och tar 20 min topp. Det borde få ner din temp.

EDIT: Värt att säga är att det dock inte behöver ha något med värmen att göra. Posta allt som står när du får blåskärmen.
Citera
2010-10-01, 15:53
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Datorn är ju lite dammig, men det är inte så farligt var inte så längesedan jag blåste ut den.

Förövrigt så har jag provat köra minnesdiagnostik, som inte hittar några fel på mina minnen.
Senast redigerad av Karl-Gunnar. 2010-10-01 kl. 15:59.
Citera
2010-10-01, 16:08
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Cpu temperaturen i de båda kärnorna ligger runt 90c idle, något som inte låter sådär jättebra ska slabba på lite ny kylpasta.

Edit:
Applicering av ny kylpasta sänkte temperaturen rätt rejält den ligger nu runt 50-60, och datorn blev mycket tystare

Får tacka så mycket för hjälpen, får se om det blir bättre.

Annars så funderar jag på att införskaffa en ny dator, med dessa komponenter och eventuellt nytt nätagg och chassi.
Delar i ny dator, kommentera gärna känner mig inte helt hemma på hårdvarumarknaden.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604498
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581084
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487806
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508067
Senast redigerad av Karl-Gunnar. 2010-10-01 kl. 16:30.
Citera
2010-10-01, 17:18
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Kunde inte redigera tidigare inlägg, men i alla fall så plockade jag av processorkylaren igen då temperaturen steg till runt 70-80 grader efter datorn varit igång en stund.

Applicerade ny kylpasta denna gången aningen mindre och såg till att den var mer jämnt applicerad över ytan.

Resultatet denna gången blev mycket bättre och temperaturen ligger nu runt 45-55C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in