Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-01, 11:42
  #1
Medlem
Hej hej, tänkte höra med er här om ni kan hjälpa en novis som mig att lägga upp en egen hemsida. Jag är en fullständig novis så det här är förmodligen ett riktigt nybörjarmisstag, men men.

Jag har köpt en domän, xxx.se. Jag tror jag har lyckats peka om den till 000webhosts server, eftersom när man surfar till sidan kommer man in på deras sida.

Mitt problem är att jag inte lyckas lägga upp själva sidan. Jag har gjort en enkel sida i html bara för att testa. Jag har använt deras FTP i webläsaren, och jag kan hitta filen där. Men här kommer problemet, hur gör jag för att få upp filen så den visas när jag surfar in på classeivarson.se?

Jag har en kortare utbildning i just webdesign så jag kan lite grann, men absolut ingenting om att ladda upp sidor.

Tack på förhand.
Citera
2010-10-01, 12:21
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kt
Hej hej, tänkte höra med er här om ni kan hjälpa en novis som mig att lägga upp en egen hemsida. Jag är en fullständig novis så det här är förmodligen ett riktigt nybörjarmisstag, men men.

Jag har köpt en domän, xxx.se. Jag tror jag har lyckats peka om den till 000webhosts server, eftersom när man surfar till sidan kommer man in på deras sida.

Mitt problem är att jag inte lyckas lägga upp själva sidan. Jag har gjort en enkel sida i html bara för att testa. Jag har använt deras FTP i webläsaren, och jag kan hitta filen där. Men här kommer problemet, hur gör jag för att få upp filen så den visas när jag surfar in på classeivarson.se?

Jag har en kortare utbildning i just webdesign så jag kan lite grann, men absolut ingenting om att ladda upp sidor.

Tack på förhand.
Har du pekat domänen på rätt ställe ska det ju bara vara att tuta och köra. Det är inte så dumt att du bara glömt att startfilen ska heta index.html (med gemener) för att det ska funka?
Citera
2010-10-01, 13:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har du pekat domänen på rätt ställe ska det ju bara vara att tuta och köra. Det är inte så dumt att du bara glömt att startfilen ska heta index.html (med gemener) för att det ska funka?

Nepp, det verkar inte bättre. startfilen heter som du säger index.html med gemener, men ingenting. Den ligger i public_html-mappen där jag förmodar att den ska vara.

Meddelandet som kommer fram när jag surfar in på sidan är följande:
You have reached server main page. This is our server main page, no website is hosted here.
To report abuse click here.
Kan skicka länk till dig via PM om du vill.

Jag använder Binero, och när jag valde att peka DNSen gjorde jag såhär:

* A 3600 66.197.250.197
@ A 3600 66.197.250.197
www CNAME 3600 hemsidansnamn.se

På 000webhosts hjälpsida står det:


Finns det något tydligt fel jag har gjort? Tack så mycket än en gång till den som orkar läsa och svara
Citera
2010-10-01, 18:39
  #4
Medlem
Uppdatering:

Bytte namnservrarna nu till 000webhost.coms egna, tänkte att det kanske skulle fungera.

Nu står det istället
Citat:
Index of /

* cgi-bin/

Apache/2.2.13 (Unix) mod_ssl/2.2.13 OpenSSL/0.9.8e-fips-rhel5 mod_bwlimited/1.4 PHP/5.2.10 Server at hemsida.se Port 80
när man går in på sidan. Vad har jag lyckats med nu då?
Citera
2010-10-02, 16:00
  #5
Medlem
Jag tror det kan ta 24 timmar innan ompekningen är klar.

Testade du om du kom åt sidan med domänen du blev tilldelad av 000webhost(ex: dinsida.netai.com) eller gick du rakt på med din egna domän? För om du kommer åt den med den tilldelade domänen så kan vi ju dra slutsatsen att det är pekningen som krånglar.
Citera
2010-10-02, 19:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kt
Uppdatering:

Bytte namnservrarna nu till 000webhost.coms egna, tänkte att det kanske skulle fungera.

Nu står det istället när man går in på sidan. Vad har jag lyckats med nu då?
Det ser ut som att du inte har någon index-fil.
Skapa index.html och skriv något och se om du får ett bättre resultat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback