2010-10-01, 02:34
Medlem
Hej.

Operativsystem (2000, Xp, Vista, Win7): XP
Service Pack: Tror inte jag har installerat några, fast datorn är från 05 så kanske de från innan då är på den.
Antivirus: Det tror jag inte att jag har.
Brandvägg: Nej
Märkesdator eller självbyggd: Dell? Kanske.
Problembeskrivning:

När jag hade datorn på imorses så fungerade inte Nero. Sedan kunde jag inte stänga av datorn, skärmen bara blinkade till när jag klickade på stäng av ikonen och fortsatte sedan som om inget hade hänt. När jag på kvällen upptäckte att datorn stått på hela dagen så blev jag lite brydd och testade då fram slutsatsen att den inte gick att stänga av på så sätt. Andra windowsprogram som spindelharpan och aktivitetshanteraren gick inte heller att starta utan orsakade bara en kort laddning följt av intet. Däremot fungerade firefox och snarfer. Dum som jag var så startade jag om datorn manuellt.

Effekten blev att när jag kom till skärmen där man ska välja konto så var skärmen bara helt svart förutom muspekaren, som gick att flytta omkring men som inte kunde interagera med någonting, jag klickade runt överallt men hittade inga osynliga objekt som kunde ge en reaktion. Då försökte jag att starta om igen och använda Norton Goback för att återställa datorn till igår. Men resultatet blev exakt samma. Sedan försökte jag felsäkert läge, men det ledde enbart till att datorn startades om för att den verkade misslyckas med att ladda några specifika windowsfiler. Så det känns rätt kört. Drygt att jag inte förutsåg detta och gjorde lite säkerhetsdiskar innan jag omstartade.

Vid felsäkert läge fastnar datorn vid laddandet utav drivers och den sista den lyckas ladda är mup.sys, därefter frågar den om den ska ladda SPTD.sys och a347hus.sys (lite svårt att se exakta bokstäver för skärmen är lite fel i nederkanten), innan den däckar och omstartar.

Min tanke är att det är någonting fel på ett par windows-filers lagringsplats på hårddisken. Detta är ju givetvis väldigt svårt att reparera. Vet någon av er om det går? Vet ni om det kan vara något annat? Vet ni om det är lönt att lämna in datorn på verkstad för att försöka scavenga lite kvarglömda filer?

Felmeddelande: Inget.
Försökt hittills: Se ovan.
Vad har du för skiva till Windows: Ingen.
Citera
2010-10-01, 03:22
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd Hirens BOOT-CD för att starta en Mini-XP som du kan felsöka med. Med Mini-XP kan du spara dina värdefulla data till extern disk eller USB och sen installera om din dator så slipper du lämna in den.

Använd XP och lägg på SP3 så snart som möjligt och installera Avast (gratis) som antivirus.
Citera
2010-10-01, 08:01
Medlem
Sjveds avatar
Har du provat att trycka ned F8 och starta i felsäkert läge?
Filen SPTD.sys behövs inte för att starta Windows, den är en 3:e-partsprodukt.
Citera
2010-10-01, 12:04
Medlem
Vi har samma fel du och jag!!! https://www.flashback.org/t1313323

Jag fick det imorse.
Citera
2010-10-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Använd Hirens BOOT-CD för att starta en Mini-XP som du kan felsöka med. Med Mini-XP kan du spara dina värdefulla data till extern disk eller USB och sen installera om din dator så slipper du lämna in den.

Använd XP och lägg på SP3 så snart som möjligt och installera Avast (gratis) som antivirus.

Ok, ska testa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Har du provat att trycka ned F8 och starta i felsäkert läge?
Filen SPTD.sys behövs inte för att starta Windows, den är en 3:e-partsprodukt.

Ja, alla typer av felsäkert läge leder bara till omstart.

Citat:
Ursprungligen postat av G-STAR
Vi har samma fel du och jag!!! https://www.flashback.org/t1313323

Jag fick det imorse.

Drygt. Testa du hirens också så kan vi jämföra upplevelser.
Citera
2010-10-01, 13:10
Medlem
Är inte så datakunning som ni andra här.....googlade lite på hiren boot cd nu....vart köper man en sådant skiva?
Citera
2010-10-01, 13:22
Medlem
Aj, jag tror att det är kört för min del!

Gjorde en undersökning på hårddisken genom BIOS, inga fel upptäcktes.

Det innebär att det är fel på mjukvaran. Jag kan inte se hur jag ska komma åt det material jag vill kopiera innan återställningen......

Finns det något annat sätt??! Hjälp
Citera
2010-10-01, 15:35
Medlem
Är det en stationär dator eller inte för gammal laptop?
Man kan koppla in hårddisken till en annan hårddisk och rädda sina grejer.

Bruka bli så när Windows blivit korrupt. Tex av virus. Dator tidningar varnade förut hur folk kunde blir lurade att trycka på en något när de surfade och få sånt trots bra antivirus program.
Citera
2010-10-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Jag testade med mini XP men den kunde inte hitta min hårddisk så det var lite ovärt. Så jag testade med Puppy Linux istället, vilket gick bättre, för jag kunde komma åt ena partitionen av hårddisken och kopiera över grejer till usb.

Något förslag på hur jag kan komma åt den andra partitionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in