2010-10-06, 22:33
Medlem
Jag vet att det finns banker som lånar ut till 100% av köpeskillingen. Skillnaden nu mot hur det var tidigare är att banken får ta ut säkerhet i bostaden endast upp till 85% av värdet. Sen om banken är "snäll" mot dig och lånar ut de sista 15% utan säkerhet, är en annan sak.

Kräver banken 10% egen insats, eller 15%, eller 20% och du inte har det, så kan du ju försöka hos en annan bank som kanske har en annan bedömning. Är du en tillräckligt bra kund har du ju chansen att spela ut bankerna mot varandra också. Är väl en del av tjusningen med att göra affärer, "Hos Bank A får jag ju det här gratis" - trots att det är dikt och förbannad lögn.

Banken vill ju ha alla dina affärer, från lönekonto till pensionssparande, erbjud banken det så kanske de är snällare i sin bedömning!
Citera
2010-10-07, 13:05
Medlem
htdgs avatar
Jag sitter i samma sits. Jag har ca 5% av en eventuell köpesumma och behöver således låna 95%. Jag har ringt runt till ett flertal banker och alla säger samma sak. Du behöver ha 15% av beloppet i kontantinsats. Banken kan ge dig ett blancolån på 5% utan säkerhet men du måste ha 10% själv på kontot annars finns det ingen chans att få ett lån.

Det är sjukt frustrerande för just nu hyr jag i tredjehand för en astronomisk summa och även om jag skulle låna 100% så skulle det bli billigare. Jag har en säker, fast anställning och skulle inte ha några som helst problem att betala tillbaka pengar. Jag har föräldrar som är villiga att bli borgenärer men det spelar ingen roll. Har man inte cash kan man inte få cash.
Citera
2010-10-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag sitter i samma sits. Jag har ca 5% av en eventuell köpesumma och behöver således låna 95%. Jag har ringt runt till ett flertal banker och alla säger samma sak. Du behöver ha 15% av beloppet i kontantinsats. Banken kan ge dig ett blancolån på 5% utan säkerhet men du måste ha 10% själv på kontot annars finns det ingen chans att få ett lån.

Det är sjukt frustrerande för just nu hyr jag i tredjehand för en astronomisk summa och även om jag skulle låna 100% så skulle det bli billigare. Jag har en säker, fast anställning och skulle inte ha några som helst problem att betala tillbaka pengar. Jag har föräldrar som är villiga att bli borgenärer men det spelar ingen roll. Har man inte cash kan man inte få cash.

Märkligt, jag fick låna 100%, har inget sparande..En av storbankerna.
Citera
2010-10-07, 19:24
Medlem
B´stards avatar
Citat:

Dina föräldrar kan göra en inteckning i sin villa, eller ta ett vanligt lån. Om de är kreditvärdiga nog att bli borgensmän (borgenär är den som lånar ut pengarna) så är de kreditvärdiga nog att ta ett lån.
Citera
2010-10-08, 06:20
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
Märkligt, jag fick låna 100%, har inget sparande..En av storbankerna.

Vilken?

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Dina föräldrar kan göra en inteckning i sin villa, eller ta ett vanligt lån. Om de är kreditvärdiga nog att bli borgensmän (borgenär är den som lånar ut pengarna) så är de kreditvärdiga nog att ta ett lån.

Du menar att de skulle låna de 10%en åt mig?
Citera
2010-10-08, 18:40
Medlem
[quote=htdg]Vilken?

handelsbanken. men en viktig sak är ju att man har bra lön. Sen beror det ju på om det gäller en miljon eller 5 miljoner.
Citera
2010-10-09, 10:56
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
handelsbanken. men en viktig sak är ju att man har bra lön. Sen beror det ju på om det gäller en miljon eller 5 miljoner.

Märkligt. Jag har talat med handelsbanken och de sa bara nej direkt. De frågade inte ens vad jag tjänar. Det gäller ett lån på ca 1 miljon.
Citera
2010-10-09, 11:34
Medlem
Citat:
Märkligt. Jag har talat med handelsbanken och de sa bara nej direkt. De frågade inte ens vad jag tjänar. Det gäller ett lån på ca 1 miljon.

Konstigt, jag va inte ens kund i banken och ändå gick det bra, gäller väl att få rätt person på luren direkt. Eller också låter jag väldigt trovärdig i telefon, man kanske ska bli försäljare haha
Citera
2010-10-09, 11:39
Medlem
biljons avatar
Citat:
Vilken?

Du menar att de skulle låna de 10%en åt mig?

Precis, om dina föräldrar är kreditvärdiga nog kan de låna de som krävs för att du ska få ihop din kontantinsats. Har de ett eget betalat boende sedan länge så kan de säkert höja lånet på sitt boende till lägre ränta än vad du skulle fått på ett blancolån.
Citera
2010-10-09, 11:55
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
De har blivit hårdare på senare tid och det av förståeliga skäl; folk har lånat för mycket. Sverige har idag oerhört stor skuldsättningskvot.
Citera
2010-10-09, 12:28
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
De har blivit hårdare på senare tid och det av förståeliga skäl; folk har lånat för mycket. Sverige har idag oerhört stor skuldsättningskvot.

Precis, så här ser det ut.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...llens-skulder/
Citera
2010-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack

jo jag vet, men det var ju nyss det skedde. Har ej skrivit under lånepapprena än, det kommer ske nästa sommar när bygget är klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in