2010-09-30, 20:59
Medlem
Moots avatar
Tjena!

Jag tittade på en bild i windows photo viewer, sen installerade jag Photoshop CS5, och nu ser samma bild annorlunda ut. I Photoshop ser det ut som det gjorde tidigare i windows, dvs "normalt".

Jag kör Windows 7, men hade samma problem tidigare i Vista. Då tänkte jag dock inte på att det kunde ha att göra med Photoshop (då CS4).

Är detta ett "känt" problem, och finns det en lösning? Stör mig på när jag inte kan se på bilder i windows utan problem.

Tack på förhand,
Moot.
Citera
2010-09-30, 21:21
Medlem
bergsturks avatar
Det har la lagts in en färgprofil för skärmen i Windows. Kör inte PS-installationen nån guide för sånt?
Citera
2010-09-30, 21:40
Medlem
Moots avatar
Den har i vart fall inte sagt till något om det, men Adobe kanske tog sig friheten ändå. Enligt google kan man få en "gul tint", men jag har mer kontrast eller liknande. Bilderna blir mörkare och får orealistiska färger på sina ställen.

Var kan man kolla färginställningar och så vidare? I Windows menyer och i spel är det då ingen skillnad.
Citera
2010-09-30, 22:14
Medlem
bergsturks avatar
Under bildskärmsinställningarna. Kontrollpanelen.
Citera
2010-09-30, 22:56
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Under bildskärmsinställningarna. Kontrollpanelen.

Tack!
You're a life saver!

Jag visste faktiskt inte att det fanns profiler och liknande för skärmen i Windows. Och jag som kallar mig datorkunnig. Äh.
Citera
2010-09-30, 23:50
Medlem
bergsturks avatar
Tjoho! Se till så färghanteringen/profilerna är avkopplad i PS också, om du inte vill köra en kalibrerad kedja dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in