2009-07-14, 01:25
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laivuri
Men ni är nog zigenare båda två.

Berättigad skulle jag kunna kalla dej rashatare, högerexterm eller till och med nazist, men väljer det lindrigare "Oupplyst"!
2009-07-14, 01:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Att folk ger sej in i diskutioner med så lite fakta på fötterna är helt makalöst, men det finns ett ord för detta, fördommar!

Nej. Inte fördomar. Det är givetvis ingen slump att nästan alla människor på jorden är övertygade om att romer är mycket mer kriminella än andra. Ett sådant massivt rykte har ju inte kommit av sig själv utan beror på folks erfarenheter på olika sätt.

Citat:
Att försöka länka och hänvisa till opartiska rapporter och hemsidor som uppskattar brott är ju urbotat dumt.

Du är välkommen att länka till en opartisk seriös rapport som exakt visar romers "låga" brottslighet? Vet du en sådan opartisk källa? Varsågod. Uppskattningar på romerska sajter är av naturliga skäl inte trovärdiga källor.

Citat:
Jan Guilliou har sagt att brå hemligstämplat en utredning, som sedan inte ens blivit genomförd och när Leila vill ha fakta så säger man "skulle gärna vilja men beviset är hemligstämplat"

Nu sysslar du med korkade ordlekar. Jag kände inte till Jerzys email när jag svarade Leila, jag hade bara Jan Guillous artikel att gå efter. Men Jerzys svar ändrar ju inte så mycket. Jerzy erkänner ju i mailet att zigenarnas brottslighet är mycket hög. Men av olika skäl ville de inte redovisa detta vidare i en officiell rapport. Rapporten stoppades tidigare än jag visste, men varför den stoppade framgår inte av Jerzys svar:

"Jag (=Jerzy Sarnecki) som då var utredningschef på BRÅ, fattade beslut om en sådan undersökning, mycket väll medveten om att denna minoritet till följd av en mängd sociala och politiska omständigheter var mycket brottbelastad. Det var just detta som var vitsen med att göra en sådan undersökning. Studien har aldrig kommit ordentligt igång och några resultat förelåg således inte, när BRÅ:s styrelse beslöt att lägga ned undersökningen. Detta var ett korkat beslut men tiderna var sådana."

Men innan Jan Guillou gett ett bra svar själv så kan vi inte avfärda hans texter. Han kan mycket väl veta saker som Jerzy inte vill skriva i mailet.

Citat:
Sedan länkar man till den opartiska sidan www.patriot.nu som har en artikel.

Jag efterlyste en opartisk källa till citaten i den artikeln. Läs om och sluta förvränga verkligheten så mycket.

Citat:
Det finns inget som gör zigenare, romer eller andra mer stöldbenägna än andra folkslag, ingen hemlig pakt, religon, medfödd gen, utan bara dumma mäniskors fördommar.

Det är din privata uppfattning. De flesta andra anser att romer visst begår mer brott än andra, inklusive stölder. Till och med mångkulturälskaren Jerzy Sarnecki, fd BRÅ-chef och forskare, säger ju det. Han skriver ju det i mailet som hänvisas till i denna tråd. Ändå är Jerzy Sarnecki välkänd för att tona ned invandrares brottslighet. Men här gör han inte det.

Sedan är det förstås ett problem att det inte finns en opartisk BRÅ-rapport som svart på vitt bevisar romers höga brottslighet. Det är dock väldigt fräckt att utnyttja denna lucka i debattsyfte. Men samma taktik användes förut om tex afrikaners och arabers brottslighet i Sverige, innan BRÅ svart på vitt bevisade hur det låg till. Sedan var det slutsnackat där.

Romers situationen påminner på många sätt om afrikaners och MENA-invandrares situation i Sverige. Och de har bevisligen en hög brottslighet (enligt officiella BRÅ-undersökningar). Att romer, vars ungar verkar ha ungefär lika stora problem i skolan (eller kanske ännu mer) samt nog ännu större utanförskap än afrikaner och MENA-invandrare, skulle vara lika hederliga som svenssons faller ju på sin orimlighet.
Senast redigerad av -Info- 2009-07-14 kl. 01:30.
2009-07-14, 01:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du säger det ja, ytterligare uppgifter hittade på patriot.nu eller? Visa att dom är överrepresenterade med fakta istället. Hur många romer bor det i Sverige, hur mångar begår brott? Ge mej en faktiskt siffra, inte en uppskattad siffra. Kan hitta siffror från romerska sidor som påvisar motsattsen där dom uppskattar siffrorna.

Romska sidor är precis lika partiska som patriot.nu. Ja, om inte mer partiska.
2009-07-14, 01:40
Moderator
-Info-s avatar
Jag hittade denna rapport på nätet:

Citat:
Kriminaliteten bedöms i allmänhet vara hög hos vissa romska
grupper
.

Av brottsstatistiken framgår inte om någon är rom utan endast
medborgarskap. Det kan vara möjligt att romsk brottslighet upptäcks
oftare än annan eftersom romer uppmärksammas på ett särskilt sätt
eller att det är lättare att få tag på en gärningsman vars utseende
avviker från svenskens i allmänhet. Det tilltagande narkotikamissbruket
har fört med sig att även narkotikabrott där romer är inblandade har
ökat.
Arbetsgruppen har haft tillfälle att träffa representanter för polisen i
Malmö. Enligt dem var situationen mycket allvarlig. Inom vissa
romska grupper förekom brottslighet som åldringsrån, grov
narkotikabrottslighet och stöld av bilar som säljs vidare i Europa
. Från
polismyndigheten betonades särskilt att de frikyrkliga romernas
engagemang för sina olycksbröder är av utomordentligt stort värde. De
gör t.ex. häktes- och fängelsebesök.

http://www.regeringen.se/content/1/c4/19/37/5fd12a9c.pdf

Här skriver de dock att det kan vara så att romer upptäcks oftare än andra. Fast samma sak har man ibland sagt om araber och afrikaner också som grips för brott. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det är i alla fall väldigt uppenbart att de registreras för brottslighet oftare än personer från många andra folkgrupper. Så många säger ju detta så det kan ju knappast vara fråga om tomma ord.
2009-07-14, 01:47
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag hittade denna rapport på nätet:

Här skriver de dock att det kan vara så att romer upptäcks oftare än andra. Fast samma sak har man ibland sagt om araber och afrikaner också som grips för brott. Om det är sant eller inte vet jag inte, men det är i alla fall väldigt uppenbart att de registreras för brottslighet oftare än personer från många andra folkgrupper. Så många säger ju detta så det kan ju knappast vara fråga om tomma ord.

Det ligger något i det.
Men egentligen spelar det ingen roll om dom blir mer bevakade eller inte, man ska inte begå brott. Så om man åker fast så ska man inte komma och ursäkta sig att dom hade mer koll på just den personen.
2009-07-14, 01:49
Medlem
Leilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Visst, men just zigenarna är överrepresenterade när det gäller viss brottslighet, som åldringsrån, stöld och bedrägeri.
På något sätt måste man ju försöka utröna var problemet ligger.

'Romerna måste vilja närma sig majoritetssamhället' sa en fp-politiker (A-M Narti, själv invandrare) i radio härom dagen.

'Och det kan man inte säga i Sverige' sa reporten K-A Abrahamsson klarsynt.

Den vanliga frågan då - Har du statistik att visa över romers brottslighet?
2009-07-14, 01:51
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Jag har jobbat i affär. Visst vaktade man mer på zigenare när de kom in. Precis som man vaktade lite extra på svenska smågrabbar mer än man vaktade på svenska pensionärer.

Men det finns en orsak att zigenare är så pass vaktade. Eller tror du alla vaknade upp en dag och sa "Vi ska sätta bevakningsfokus på zigenare."? Hur kom man fram till denna grupp tror du? Började man baklänges i alfabetet, eller la man massa lappar med etniciteter i en mugg och skakade om och drog lott?

Kan bara instämma. Så fort en zigenare är nära något värdefullt (värdefullt för dem kan vara allt från en godisbit till en bil) riktar jag ögonen mot dem.

Citat:
Vidare så leder zigenare inte bara snatteriligan utan också jag-är-kränkt-ligan. Och jag vågar inte ens gissa på vad arbetslösheten ligger på, vilket också blir en hyfsat stor kostnad för samhället.

Jag avstår också från att gissa hur det ser ut i hela landet. Men siffrorna i Malmö är inte positiva: http://sydsvenskan.se/malmo/article383019/Stort-utanforskap-bland-romer-i-Malmo.html

Citat:
Du verkar vara rom själv? Finns det någon form av självkritik i de egna leden, eller är det bara den som känner sig kränkt mest som vinner?

Nu är jag, tack och lov, inte "rom" men självkritik är något som zigenare inte är bekanta med.
2009-07-14, 01:56
Moderator
-Info-s avatar
Här hittade jag en artikel som visar vad som kan hända om man får romska asylsökande till sin ort:

Citat:
Lilla Ryd chockades av brottsvåg
En grupp romer vände upp och ner på bybornas tillvaro under en vecka.

Asylmottagningen i lilla småländska Ryd öppnade den 14 maj. Dagarna därpå kom några romer. Sedan fler. Till slut var de 46. Bland dem fanns en grupp gravt kriminella. Och Ryd med 2 500 invånare skakades under någon vecka av en brottsvåg som ingen har sett maken till här.

- Det var en skittuff start. Vi jobbade i ett, åkte runt och kollade familjerna, åkte runt och pratade med invånare som bodde intill och lyssnade på dem, förklarade och ställde tillrätta det vi kunde.
Vad hände då? Jo en våg av stölder, snatteri och inbrott drabbade Ryd och samhällena intill. Inklusive en stöld av en kalv vars slaktrester senare hittades i en trädgård.
- En del av brotten kan förstås vara utförda av andra. Men i många fall har vi signalement som visar att det var folk från det här sällskapet, säger Börje Svensson, närpolischef i Tingsryd med ansvar också för Ryd.

Icahandlaren Jonas Andersson är en av dem som drabbades.
- Minst tre dagar fick jag helt ägna åt att hålla uppsikt över de gäng som kom in här, ofta var de flera på en gång som spred sig över hela affären och kunde stanna i över en timme. Jag fick sätta nästan alla anställda på att kolla dem.

Flera snatteriförsök stoppades. Jonas Andersson inser att en del lyckades. Hans affär blev också platsen för det enda regelrätta personrånet som rapporterats:
En 80-årig man stod vid kassan och erbjöds packhjälp av fyra yngre. När han tog upp plånboken för att betala slet en av hjälparna åt sig den varpå hela gänget sprang iväg.

http://sydsvenskan.se/sverige/article19623/Lilla-Ryd-chockades-av-brottsvag.html

Inte konstigt att folk är negativa till romer. Eller hur?
2009-07-14, 01:59
Medlem
Leilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laivuri
Så du tror inte att det ligger i deras sätt att stjäla?
Dom har ju sina enorma kjolar till just detta endamål.
Dessutom så beter de sig många gånger som svin, svär och spottar på folk när man tillrätta visar dem.
Jag förstår inte hur det kan ligga i någons intresse att försöka hitta motbevis på detta då det är så uppenbart.
Men ni är nog zigenare båda två.

Jag har lite svårt att förstå påståenden utan statistik. Bara att du/ni säger, väntar ni att andra ska tro er. Så lätt går det inte att snacka skit om andra etniska grupper. Bara på hörvägen, genom svaller, berättar ni era historier om romer. Yttrerst få av er känner personligen en enda rom.

Jag försvarar grupper som ni pratar illa om. Så enkelt är det. Jag gillar människor, alla människor, även romer.

OT
Jag har arabiskt påbrå. Där fick du. Så araber är även romer?
2009-07-14, 02:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
Jag har lite svårt att förstå påståenden utan statistik. Bara att du/ni säger, väntar ni att andra ska tro er. Så lätt går det inte att snacka skit om andra etniska grupper. Bara på hörvägen, genom svaller, berättar ni era historier om romer. Yttrerst få av er känner personligen en enda rom.

Brottsforskaren Jerzy Sarnecki säger ju att romers brottslighet är hög. Du tror väl på honom? Han är ju din bästa vän... Ja, förutom att han är jude förstås, men annars...
2009-07-14, 02:12
Medlem
Leilas avatar
Citat:
Brottsforskaren Jerzy Sarnecki säger ju att romers brottslighet är hög. Du tror väl på honom? Han är ju din bästa vän... Ja, förutom att han är jude förstås, men annars...

Jag vet att ve som helst kan vad som helt. Men det vad man säger är inte lätt att bevisa alla gånger, oavsett om man är jude, arab eller svensk.
2009-07-14, 02:22
Medlem
Leilas avatar
Citat:

När man är arab eller en traditionell rom eller afrikan, skiljer det yttre sig från svensken. Därför syns vi, därför tittar ni på oss. Det kallas för misstänktsamhet, på grund av att vi är inte svenskar.

Vet du vad? Alla traditionella romer blir strirrade t.ex av svenskar. Jag ser oftast även vem som är rom, utan deras traditionella kläder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in