Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Att folk ger sej in i diskutioner med så lite fakta på fötterna är helt makalöst, men det finns ett ord för detta, fördommar!
Nej. Inte fördomar. Det är givetvis ingen slump att nästan alla människor på jorden är övertygade om att romer är mycket mer kriminella än andra. Ett sådant massivt rykte har ju inte kommit av sig själv utan beror på folks erfarenheter på olika sätt.
Citat:
Att försöka länka och hänvisa till opartiska rapporter och hemsidor som uppskattar brott är ju urbotat dumt.
Du är välkommen att länka till en opartisk seriös rapport som exakt visar romers "låga" brottslighet? Vet du en sådan opartisk källa? Varsågod. Uppskattningar på romerska sajter är av naturliga skäl inte trovärdiga källor.
Citat:
Jan Guilliou har sagt att brå hemligstämplat en utredning, som sedan inte ens blivit genomförd och när Leila vill ha fakta så säger man "skulle gärna vilja men beviset är hemligstämplat"
Nu sysslar du med korkade ordlekar. Jag kände inte till Jerzys email när jag svarade Leila, jag hade bara Jan Guillous artikel att gå efter. Men Jerzys svar ändrar ju inte så mycket. Jerzy erkänner ju i mailet att zigenarnas brottslighet är mycket hög. Men av olika skäl ville de inte redovisa detta vidare i en officiell rapport. Rapporten stoppades tidigare än jag visste, men varför den stoppade framgår inte av Jerzys svar:
"Jag (=Jerzy Sarnecki) som då var utredningschef på BRÅ, fattade beslut om en sådan undersökning, mycket väll medveten om att denna minoritet till följd av en mängd sociala och politiska omständigheter var mycket brottbelastad. Det var just detta som var vitsen med att göra en sådan undersökning. Studien har aldrig kommit ordentligt igång och några resultat förelåg således inte, när BRÅ:s styrelse beslöt att lägga ned undersökningen. Detta var ett korkat beslut men tiderna var sådana."
Men innan Jan Guillou gett ett bra svar själv så kan vi inte avfärda hans texter. Han kan mycket väl veta saker som Jerzy inte vill skriva i mailet.
Citat:
Sedan länkar man till den opartiska sidan
www.patriot.nu som har en artikel.
Jag efterlyste en opartisk källa till citaten i den artikeln. Läs om och sluta förvränga verkligheten så mycket.
Citat:
Det finns inget som gör zigenare, romer eller andra mer stöldbenägna än andra folkslag, ingen hemlig pakt, religon, medfödd gen, utan bara dumma mäniskors fördommar.
Det är din privata uppfattning. De flesta andra anser att
romer visst begår mer brott än andra, inklusive stölder. Till och med mångkulturälskaren Jerzy Sarnecki, fd BRÅ-chef och forskare, säger ju det. Han skriver ju det i mailet som hänvisas till i denna tråd. Ändå är Jerzy Sarnecki välkänd för att tona ned invandrares brottslighet. Men här gör han inte det.
Sedan är det förstås ett problem att det inte finns en opartisk BRÅ-rapport som svart på vitt bevisar romers höga brottslighet. Det är dock väldigt fräckt att utnyttja denna lucka i debattsyfte. Men samma taktik användes förut om tex afrikaners och arabers brottslighet i Sverige, innan BRÅ svart på vitt bevisade hur det låg till. Sedan var det slutsnackat där.
Romers situationen påminner på många sätt om afrikaners och MENA-invandrares situation i Sverige. Och de har bevisligen en hög brottslighet (enligt officiella BRÅ-undersökningar). Att romer, vars ungar verkar ha ungefär lika stora problem i skolan (eller kanske ännu mer) samt nog ännu större utanförskap än afrikaner och MENA-invandrare, skulle vara lika hederliga som svenssons faller ju på sin orimlighet.