2009-07-13, 18:22
  #157
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
SFC1977 skrev:
Svenskar snattar minst lika mycket som Zigenare. Det enda som sklijer är att Zigenare är under bevakning av ALLA så fort dom kommer in i affären. Då är det väl knappast ovanligt att det är dom som åker dit mest.

Det är nog som han skrev. Ingen vaktar på svenskar i affärer, ni kan snatta ifred.

Historier som berättas här tycks nästan alltid vara historier som man hört från någon annan och även denna någon i sin tur har hört historien från en annan osv osv...till slut är historien förstorad och ändrad, man lägger till vissa saker och tar bort vissa saker, i sin iver att måla historien till det hemskaste.
Så du tror inte att det ligger i deras sätt att stjäla?
Dom har ju sina enorma kjolar till just detta endamål.
Dessutom så beter de sig många gånger som svin, svär och spottar på folk när man tillrätta visar dem.
Jag förstår inte hur det kan ligga i någons intresse att försöka hitta motbevis på detta då det är så uppenbart.
Men ni är nog zigenare båda två.
__________________
Senast redigerad av laivuri 2009-07-13 kl. 18:30.
2009-07-13, 18:36
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
SFC1977 skrev:
Svenskar snattar minst lika mycket som Zigenare. Det enda som sklijer är att Zigenare är under bevakning av ALLA så fort dom kommer in i affären. Då är det väl knappast ovanligt att det är dom som åker dit mest.

Det är nog som han skrev. Ingen vaktar på svenskar i affärer, ni kan snatta ifred.

Historier som berättas här tycks nästan alltid vara historier som man hört från någon annan och även denna någon i sin tur har hört historien från en annan osv osv...till slut är historien förstorad och ändrad, man lägger till vissa saker och tar bort vissa saker, i sin iver att måla historien till det hemskaste.


Du har aldrig mött en zigenargrupp, eller hur?
2009-07-13, 18:40
  #159
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelBOB
Det har blivit ett jävla liv om att jag lagt ut en film på några snattande zigenare på Youtube Jag nämner inga namn men skräder inte orden.


Vad tycker ni är rätt och fel? Jag vill poängtera att zigissar snattar som korpar. Det framgår av klippet, Gå in på youtube och subscriba och lämna en liten kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Evxf7WCJzT4

Inget bullshit. Här det sanningen som gäller. Passar den inte så kan man sluta läsa här.

Dessa personer i filmen är samhällgagare som satt i system att komma hit och utsätta det svenska samhället för "negativ berikning". Dessutom stal de en mobiltelefon från en kund vid ett annat tillfälle, De har utpekats via denna film. Benämningen ”kleptomaner” är helt korrekt!

Det hävdas att Sverige "tjänar på invandríngen". Vilken slags invandring? Enligt danska uppgifter (de har en miljon färre invandrare) ända sedan 2002 är utomeuropeiska invandrare de som i genomsnitt INTE bidrar till samhällsekonomin alls!.

Liknande brittiska utredningar visar att talet om att vi "tjänar på utlänningar” är en myt. Verkligheten talar ett annat språk.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1142796


Så är läget även i Sverige fast det envist förnekas från PK-håll. MEN vad kostar det då?

Statistiskt sett, kostar varje invandrare den svenska staten (skattebetalarna) ungefär 80-90.000/år omräknat från danska förhållanden. Ungefär 1,8 miljoner invandrare eller invandrares barn finns i Sverige. Det skulle ge en nettokostnad på hela
162 miljarder i dagens penningvärde, helt horribelt och värre blir det

Naturligtvis vågar man inte tala högt om detta från myndigheter och POLITISKT KORREKTA PÅLÄGGSKALVAR. Då ryker det statliga toppjobbet i invandringsindustrin.
Inte heller det faktum att det oftast är invandrare som snattar i de professionella ligor som turnerar runt i Sverige vågar man tala om i officiella sammanhang.
Även det försöker man tysta genom att lägga locket på.

Nu senast försökte man cencurera min film om snattande Zigerare på youtube, "FEL MUSIK, UPPHOVSSKYDDAT MATERIAL"
skrev Youtube och hotade ned nerstängning av kontot.

Vilket skitsnack! Jag har lagt på lite korta musiksnuttar på mina filmer i åratal, men detta har ALDRIG hänt att de försökt få dem bannade från youtube. Politiskt är det nån vänstersnubbe typ ”Kleinhuber” som spammar Youtube med flaggningar som kräver nerstängning.

Beskåda hur verkligheten ser ut:
http://www.youtube.com/watch?v=Evxf7WCJzT4

Alla ärliga kunder får betala mer för varorna. Varje småbarnsfamilj med två barn betalar 2,500 kronor och för hela Sverige kostar snatteriet 5,9 miljarder. Detta är till stor del beroende på bidragsturisterna och aylsnyltarna. Källa: Checkpoint

UncleBob



[Inlägg flyttat från den stora tråden om invandrarrelaterad brott 2009 // Mod]

Såg Ross Kemp On Gangs häromkvällen. Bra serie förövrigt. En profilerad brittisk skådis som gör en dokumentär där han åker jorden runt för att forska kring gäng. I detta avsnittet var det bulgariska romer. De förklarade att det var en del av deras kultur att stjäla, en tradition, och att de satte en stolthet i det.
2009-07-13, 18:46
  #160
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
SFC1977 skrev:
Svenskar snattar minst lika mycket som Zigenare. Det enda som sklijer är att Zigenare är under bevakning av ALLA så fort dom kommer in i affären. Då är det väl knappast ovanligt att det är dom som åker dit mest.

Det är nog som han skrev. Ingen vaktar på svenskar i affärer, ni kan snatta ifred.

Historier som berättas här tycks nästan alltid vara historier som man hört från någon annan och även denna någon i sin tur har hört historien från en annan osv osv...till slut är historien förstorad och ändrad, man lägger till vissa saker och tar bort vissa saker, i sin iver att måla historien till det hemskaste.

Jag har jobbat i affär. Visst vaktade man mer på zigenare när de kom in. Precis som man vaktade lite extra på svenska smågrabbar mer än man vaktade på svenska pensionärer.

Men det finns en orsak att zigenare är så pass vaktade. Eller tror du alla vaknade upp en dag och sa "Vi ska sätta bevakningsfokus på zigenare."? Hur kom man fram till denna grupp tror du? Började man baklänges i alfabetet, eller la man massa lappar med etniciteter i en mugg och skakade om och drog lott?

Vidare så leder zigenare inte bara snatteriligan utan också jag-är-kränkt-ligan. Och jag vågar inte ens gissa på vad arbetslösheten ligger på, vilket också blir en hyfsat stor kostnad för samhället.

Du verkar vara rom själv? Finns det någon form av självkritik i de egna leden, eller är det bara den som känner sig kränkt mest som vinner?
2009-07-13, 18:53
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Såg Ross Kemp On Gangs häromkvällen. Bra serie förövrigt. En profilerad brittisk skådis som gör en dokumentär där han åker jorden runt för att forska kring gäng. I detta avsnittet var det bulgariska romer. De förklarade att det var en del av deras kultur att stjäla, en tradition, och att de satte en stolthet i det.

ja, bulgariska kriminella romer, som också berättade att de arbetade "på uppdrag" av bulgarier, och stjäl för att det är enda sättet att överleva. när fler än du sett programmet gör du bäst i att åtminstone nästan återge det på ett nyanserat sätt.

OT: varför har folk så svårt att lägga fram saker på hyffsat ärliga sätt egentligen? klart det bär emot, men gör inte lögnen det med?

Citat:
Ursprungligen postat av laivuri
Så du tror inte att det ligger i deras sätt att stjäla?
Dom har ju sina enorma kjolar till just detta endamål.
Dessutom så beter de sig många gånger som svin, svär och spottar på folk när man tillrätta visar dem.
Jag förstår inte hur det kan ligga i någons intresse att försöka hitta motbevis på detta då det är så uppenbart.
Men ni är nog zigenare båda två.

återigen så ser du inte de "icke-zigenska" zigenarna. selektiva upplevelser är trots alltid just detta. selektiva.
__________________
Senast redigerad av RockInRhino 2009-07-13 kl. 18:55.
2009-07-13, 19:57
  #162
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
ja, bulgariska kriminella romer, som också berättade att de arbetade "på uppdrag" av bulgarier, och stjäl för att det är enda sättet att överleva. när fler än du sett programmet gör du bäst i att åtminstone nästan återge det på ett nyanserat sätt.

Jag ska erkänna att jag bara såg det med ett halvt öga samtidigt som jag surfade. Såg aldrig det du snackade om, men betvivlar förstås inte alls att det var så.

Dock, så är det omöjligt att ta med 1 timma TV i ett inlägg på FB. Hur stor del av de bulgariska romerna snor på uppdrag åt bulgarer? DET är det intressanta. Innan dess så har vi egentligen inte så mycket att snacka om.
Det finns saker om allting som utelämnas, oavsett om man diskuterar antika flaskor eller kouppfödning, just för att det inte GÅR att få med allt. Men även efter detta bit fakta som du så generöst injicerade i diskussionen, så tillförde den ändå ingenting på det stora hela.

Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
återigen så ser du inte de "icke-zigenska" zigenarna. selektiva upplevelser är trots alltid just detta. selektiva.

När ser jag inte dem menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
OT: varför har folk så svårt att lägga fram saker på hyffsat ärliga sätt egentligen? klart det bär emot, men gör inte lögnen det med?

Tycker det där är lite orättvist, då jag inte ljugit om något, eller ens försökt vinkla. Jag har aldrig haft något tilll övers för förenklingar eller att välja bort sanningen, så droppa anklagelserna är du schyst.
2009-07-13, 23:33
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Jag ska erkänna att jag bara såg det med ett halvt öga samtidigt som jag surfade. Såg aldrig det du snackade om, men betvivlar förstås inte alls att det var så.

Dock, så är det omöjligt att ta med 1 timma TV i ett inlägg på FB. Hur stor del av de bulgariska romerna snor på uppdrag åt bulgarer? DET är det intressanta. Innan dess så har vi egentligen inte så mycket att snacka om.
Det finns saker om allting som utelämnas, oavsett om man diskuterar antika flaskor eller kouppfödning, just för att det inte GÅR att få med allt. Men även efter detta bit fakta som du så generöst injicerade i diskussionen, så tillförde den ändå ingenting på det stora hela.
inte så att jag begärde det heller, men en någorlunda korrekt återgivning gynnas alla av.

hur stor del? omöjligt att säga. alla - lika mkt som alla romer snor, ungefär. källan är ju densamma. en mer nyanserad gissning, säkert väldigt många då staten är svag vilket brukar leda till att gängen är relativt starka och "brottsmonopol" uppstår. sen är ju bulgarien stort, och det lär finnas en hel del som snor åt sig själva med, inte så att det spelar någon större roll, ett brott är väl ett brott. men det blir tal om stöldligor etc, ja då lär det betalas en hel del uppåt i leden. inte heller osannolikt att resor finansieras osv. bra pengar för den som väljer den banan.


Citat:
Citat:
När ser jag inte dem menar du?
när de klär sig, pratar och beter sig som vanliga svenskar.


Citat:
Tycker det där är lite orättvist, då jag inte ljugit om något, eller ens försökt vinkla. Jag har aldrig haft något tilll övers för förenklingar eller att välja bort sanningen, så droppa anklagelserna är du schyst.
var en allmän reflektion, inte direkt syftat mot dig.
2009-07-13, 23:52
  #164
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
Det finns bra svenskar och det finns dåliga svenskar. Vissa romer snattar, men absolut inte alla. Vissa svenskar snattar, men absolut inte alla svenskar.
Visst, men just zigenarna är överrepresenterade när det gäller viss brottslighet, som åldringsrån, stöld och bedrägeri.
På något sätt måste man ju försöka utröna var problemet ligger.

'Romerna måste vilja närma sig majoritetssamhället' sa en fp-politiker (A-M Narti, själv invandrare) i radio härom dagen.

'Och det kan man inte säga i Sverige' sa reporten K-A Abrahamsson klarsynt.
2009-07-14, 00:39
  #165
Medlem
Jeppe Soons avatar
Att folk ger sej in i diskutioner med så lite fakta på fötterna är helt makalöst, men det finns ett ord för detta, fördommar!

Att försöka länka och hänvisa till opartiska rapporter och hemsidor som uppskattar brott är ju urbotat dumt.

Jan Guilliou har sagt att brå hemligstämplat en utredning, som sedan inte ens blivit genomförd och när Leila vill ha fakta så säger man "skulle gärna vilja men beviset är hemligstämplat"

Sedan länkar man till den opartiska sidan www.patriot.nu som har en artikel. Den börjar så här:
Citat:
Malmöpolisen har gjort en undersökning av zigenare i stadsdelen Rosengård.
Och raderna nedan står det:
Citat:
sådan forskning inte är tillåten idag.

Då sysslar tydligen polisen med olagliga utredningar! Eller inte?

Vidare så säger man:
Citat:
Folktribunen kunde också berätta att uppskattningsvis 20 procent av Malmös 3000 zigenare är inblandade i rånen mot svenska åldringar

En uppskattning av patriot.nu är lika mycket värd som skithuspappret på min toalett. Uppsakttningar är just uppskattningar och inte opartisk fakta.

Länka inte till nerlagda undersökningar eller uppskattade siffror, det ger inte trovärdighet.

Vart grundar sej då våra förutfattade meningar om romer.
I grund och botten är det en ganska tragisk historia, i början av sin invandring i europa var dom ett ganska populärt folkslag, Kallades Gypsies då dom kom från Egyptien, innan dess kom dom från Pakistan/Indien. Men dom började omskrivas i historiska dokument som skojare och bedragare och anledningen var att den katolska kyrkans ställning kraftigt försvagats av reformationen och man försökte vända folkets missnöje mot judar och zigenare.

Källa: http://svt.se/content/1/c6/76/17/43/Romerna.pdf

Tyckte även att det var ganska komsikt i början av denna tråd hur någon får sina fördommar bekräftade då storkjolade kärringar och killar men elvisfrisyrer snor 20 liter motorolja. Om vi tar första klippen i denna tråd visar det på tre Romer som varken har stora kjolar eller elvisfrisyrer, i klippen efter där det påstås att en försvarslös ungersk kvinna blir misshandlad av romer så är vissa blonda och ser ingen med elvisfrisyrer eller stora kjolar utan alla dessa klipp visar på en överrapresentation av jeans på damerna.


vidare i denna tråd så försöker man hänvisa till samma sak med flera namn. Zigenare, tattare eller romer. Det är ju svårt att veta vad ni syftar på då ni pekar på massa olika folkslag.

Det är så att dom finska Zigenarna inte ens kommer från samma släkte eller ställe som romerna så dom anses inte ens vara Romer av Romerna själva, utan just zigenare, och av någon anledning så vill dom bevara sin tradition vad det gäller kläderna, varför vet jag inte.
Tattare kommer från ryskans Tatarer och dom är inte ens romer utan just ryssar, sedan har vi romer som är ett släkte som ursprungligen kom från Pakistan/Indien.

Sedan har vi inlägg av personer som tror att rom betyder att dom kommer från romania eller rumänien. Han tror jag kommer från United Kingdom of Great Britain, var det inte GB som tillverkade pucko?

Låt oss tala lite fakta istället. I sverige, ett av dom mest upplysta länder i världen så fick inte ens Romer bosätta sej i sverige utan var tvugna att flytta på sej efter tre veckor enligt lag ända fram till 1960 talet, innan dess fick dom inte ens komma in i landet, innan dess var det utvisning av alla romer och innan dess var det fritt att sjuta en rom om man stötte på dom.

Många romer är idag integrerade och inte många känner igen dom, till och med din granne skulle kunna vara en.

Vissa tror på myten om stöldbenägna romer med stora kjolar och elvisfrisyrer, men faktum är att 99% av alla romer inte bär dessa kläder. Men ska även tillägga att jag inte heller tycker dom finska Zigenarnas kjolar är snygga, men det har mer om smak att göra.

Någon i denna tråd efterlyste (kända tattaravartar eller vad dom nu kallas) Och eftersom personer tydligen inte känner till Google så kan vi ju nämna namn som Elvis Preisly, Katarina Taikon, Charlie Chaplin, Pablo Picasso, Mother Teresa.

Det finns inget som gör zigenare, romer eller andra mer stöldbenägna än andra folkslag, ingen hemlig pakt, religon, medfödd gen, utan bara dumma mäniskors fördommar.
2009-07-14, 00:45
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Att folk ger sej in i diskutioner med så lite fakta på fötterna är helt makalöst, men det finns ett ord för detta, fördommar!

Att försöka länka och hänvisa till opartiska rapporter och hemsidor som uppskattar brott är ju urbotat dumt.

Jan Guilliou har sagt att brå hemligstämplat en utredning, som sedan inte ens blivit genomförd och när Leila vill ha fakta så säger man "skulle gärna vilja men beviset är hemligstämplat"

Sedan länkar man till den opartiska sidan www.patriot.nu som har en artikel. Den börjar så här:

Och raderna nedan står det:


Då sysslar tydligen polisen med olagliga utredningar! Eller inte?

Vidare så säger man:


En uppskattning av patriot.nu är lika mycket värd som skithuspappret på min toalett. Uppsakttningar är just uppskattningar och inte opartisk fakta.

Länka inte till nerlagda undersökningar eller uppskattade siffror, det ger inte trovärdighet.

Vart grundar sej då våra förutfattade meningar om romer.
I grund och botten är det en ganska tragisk historia, i början av sin invandring i europa var dom ett ganska populärt folkslag, Kallades Gypsies då dom kom från Egyptien, innan dess kom dom från Pakistan/Indien. Men dom började omskrivas i historiska dokument som skojare och bedragare och anledningen var att den katolska kyrkans ställning kraftigt försvagats av reformationen och man försökte vända folkets missnöje mot judar och zigenare.

Källa: http://svt.se/content/1/c6/76/17/43/Romerna.pdf

Tyckte även att det var ganska komsikt i början av denna tråd hur någon får sina fördommar bekräftade då storkjolade kärringar och killar men elvisfrisyrer snor 20 liter motorolja. Om vi tar första klippen i denna tråd visar det på tre Romer som varken har stora kjolar eller elvisfrisyrer, i klippen efter där det påstås att en försvarslös ungersk kvinna blir misshandlad av romer så är vissa blonda och ser ingen med elvisfrisyrer eller stora kjolar utan alla dessa klipp visar på en överrapresentation av jeans på damerna.


vidare i denna tråd så försöker man hänvisa till samma sak med flera namn. Zigenare, tattare eller romer. Det är ju svårt att veta vad ni syftar på då ni pekar på massa olika folkslag.

Det är så att dom finska Zigenarna inte ens kommer från samma släkte eller ställe som romerna så dom anses inte ens vara Romer av Romerna själva, utan just zigenare, och av någon anledning så vill dom bevara sin tradition vad det gäller kläderna, varför vet jag inte.
Tattare kommer från ryskans Tatarer och dom är inte ens romer utan just ryssar, sedan har vi romer som är ett släkte som ursprungligen kom från Pakistan/Indien.

Sedan har vi inlägg av personer som tror att rom betyder att dom kommer från romania eller rumänien. Han tror jag kommer från United Kingdom of Great Britain, var det inte GB som tillverkade pucko?

Låt oss tala lite fakta istället. I sverige, ett av dom mest upplysta länder i världen så fick inte ens Romer bosätta sej i sverige utan var tvugna att flytta på sej efter tre veckor enligt lag ända fram till 1960 talet, innan dess fick dom inte ens komma in i landet, innan dess var det utvisning av alla romer och innan dess var det fritt att sjuta en rom om man stötte på dom.

Många romer är idag integrerade och inte många känner igen dom, till och med din granne skulle kunna vara en.

Vissa tror på myten om stöldbenägna romer med stora kjolar och elvisfrisyrer, men faktum är att 99% av alla romer inte bär dessa kläder. Men ska även tillägga att jag inte heller tycker dom finska Zigenarnas kjolar är snygga, men det har mer om smak att göra.

Någon i denna tråd efterlyste (kända tattaravartar eller vad dom nu kallas) Och eftersom personer tydligen inte känner till Google så kan vi ju nämna namn som Elvis Preisly, Katarina Taikon, Charlie Chaplin, Pablo Picasso, Mother Teresa.

Det finns inget som gör zigenare, romer eller andra mer stöldbenägna än andra folkslag, ingen hemlig pakt, religon, medfödd gen, utan bara dumma mäniskors fördommar.


bortsett från att missnöjet mot judarna började långt tidigare genom förbudet för de kristna att bedriva låneverksamhet och lagstiftning som förhindrade dem att göra särskilt mkt annat så har jag ingen direkt kommentar. är inte insatt nog att uttala mig om annat. eller jo, att jag tycker du kunde nämna en kulturell faktor, även om jag skulle se den som i mångt och mycket en produkt av omgivningen (i den mening den är relaterad till ex. stöld)
2009-07-14, 00:57
  #167
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Visst, men just zigenarna är överrepresenterade när det gäller viss brottslighet, som åldringsrån, stöld och bedrägeri.
På något sätt måste man ju försöka utröna var problemet ligger.



Du säger det ja, ytterligare uppgifter hittade på patriot.nu eller? Visa att dom är överrepresenterade med fakta istället. Hur många romer bor det i Sverige, hur mångar begår brott? Ge mej en faktiskt siffra, inte en uppskattad siffra. Kan hitta siffror från romerska sidor som påvisar motsattsen där dom uppskattar siffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Romerna måste vilja närma sig majoritetssamhället' sa en fp-politiker (A-M Narti, själv invandrare) i radio härom dagen. .
Men så fungerar inte samhället, inte gick vi svenskar ut och beskrev vår oskuld till barnamord då Anders Eklund mördade Engla. Man tar ansvar till sitt eget handlande. Inte ska vär en rom be om förlåtelse för vad en annan rom gör?
2009-07-14, 01:10
  #168
Medlem
Jeppe Soons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
bortsett från att missnöjet mot judarna började långt tidigare genom förbudet för de kristna att bedriva låneverksamhet och lagstiftning som förhindrade dem att göra särskilt mkt annat så har jag ingen direkt kommentar. är inte insatt nog att uttala mig om annat. eller jo, att jag tycker du kunde nämna en kulturell faktor, även om jag skulle se den som i mångt och mycket en produkt av omgivningen (i den mening den är relaterad till ex. stöld)
Jag pratar om när den uppkom, inte när man försöker hänvisa att dom var tjuvar, det gjorde man redan när kristus korsfästes, då sa kristendomen att en Zigenare "Stal dom gåvor man givit Jesus vid hans kors". Två olika saker.
__________________
Senast redigerad av Jeppe Soon 2009-07-14 kl. 01:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in